Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Juhid ei taha enam vastutada ja otsustada

    Viimasele juhtide stressiuuringule, mis valmis 2002. aastal TTÜs, vastas 169 juhti, kel oli vähemalt kümme alluvat. Uut uuringut on oodata tänavuse aasta lõpuks.
    ?Võrreldes 2002. aasta uuringut viis aastat varem läbiviiduga, torkab silma, et koguni viiendiku võrra kasvas nende juhtide arv, kes tahavad otsustamist enda kaelast ära saada,? kinnitab uuringu läbi viinud TTÜ professor Mare Teichmann.
    ?Kollektiivse mõtlemise poolest, kus ise ei taheta vastutada, paistavad silma ka teised postsovetlikud riigid, samuti Hiina ja Iraan,? võrdleb Teichmann ja avaldab arvamust, et meie juhtide elukvaliteet ei tohiks veel sel tasemel olla, et võiks minnalaskmismeeleolul tekkida lasta.
    Olulise stressitekitajana toob Mare Teichmann välja ka tööalase tunnustuse ja tagasiside vähesuse ? näiteks noortel juhtidel on tagasiside puudumine stressor number üks. Samuti tunnevad tagasisidest ja tunnustusest puudust alluvad. ?Rääkisin kord ühes ettevõttes inimestega, kes kinnitasid, et nad on head töötajad. Kui ma küsisin, et kust te teate, et hästi töötate ? kas kiideti või maksti preemiat ?, siis nad vastasid, et ei, kiidetud pole ja preemiat ei ole samuti makstud, aga kaks kuud pole nad sõimata saanud,? jutustab Mare Teichmann ja lisab, et järelikult peetakse negatiivse tagasiside puudumist juba tunnustuseks.
    Teichmann möönab, et stressist räägitakse meil küll aina rohkem, aga ennast käsile võtta ja elustiili muuta ei taheta. ?Panin tähele, et juhid kiitlevad oma heade puhkuse veetmise võimalustega, osteti näiteks uus skuuter. Aga kui küsida, kui palju selle skuutriga sõidetud on, siis selgub, et mitte eriti,? muigab ta.
    Lõõgastumise vajalikkuse illustreerimiseks toob Teichmann näite ühest Inglise ajakirjast, mis uuris, kus tulevad juhtidel parimad juhtimismõtted: selgus, et vannis, koeraga jalutades ja habet ajades.
    Stressiga toimetuleku valem ongi tema sõnul lihtne, aga raskesti täidetav. ?Esimene variant on muidugi see, et juht ei tee midagi ? see aga tuleb tema tervise ja alluvate närvide näol kinni maksta. Teine ja parem võimalus on esiteks muuta keskkonda ja teiseks muuta ennast,? õpetab Teichmann. Keskkonna muutmiseks soovitab ta analüüsida põhjuseid, miks tempo on kiire ja ärritajaid palju, ning siis vajalikud muudatused ellu viia.
    Lisaks tuleb enda jaoks aega leida, et lõõgastuda, ning siin tuleb igaühel leida endale sobivaim variant ? näiteks sport, aiatöö või jalutuskäigud metsas. ?See ei lahenda küll probleeme, kuid aitab inimesel taastuda,? märgib Teichmann.
    ?Mida kõrgemal ametipositsioonil inimene on, seda suurem on ka stressioht. Juhtidel on suurem sisemine distsipliin ja enesekontrolli võime, seetõttu on ka nende emotsionaalne pinge suurem,? kinnitab psühhiaater Jüri O.-M. Ennet.
    Ennet iseloomustab inimese keha kui mitmekihilist aurukatelt, milles pulbitsevad erinevad tasandid: emotsioonide tasand, vaimne tasand, kehaline tasand, sotsiaalne tasand. See lüli või tasand, mis neist kõige nõrgemaks osutub, annab end ka kõigepealt tunda. Näiteks keha tasandil võib probleemidest märku anda kõrgenev vererõhk.
    ?Kui tippjuht ei kasuta pingete maandamiseks erinevaid võimalusi ? olgu see siis sport, psühhoregulatsioon, lähisuhted ? siis tekivad neil häired kiiremini kui teistel,? rõhutab Ennet.
    Tema sõnul on märgata, et juhtide emotsionaalne pinge tõuseb aasta-aastalt, sest aurukatlast ei osata paraku auru välja lasta.
    ?Konkreetne näitaja on surmakuulutused ? vaadake, kui palju mehi n-ö ennetähtaegselt sureb,? juhib Ennet tähelepanu ajalehtede lõpuosas platseeruvatele mustade kastidega rubriikidele.
    Valehäbi, mis takistab inimestel psühhiaatri juurde minemast, on endiselt olemas. Ennet võrdleb psühhiaatri külastamist auto tehnohooldusega. ?Kui meil on hea auto, käime korrapäraselt tehnilisel ülevaatusel, kus spetsialist auto üle vaatab. Psühhiaatri juurde minek on nagu hinge tasandil ?tehniline ülevaatus,?? illustreerib Ennet ilmekalt.
    Ta nendib, et paraku tullakse psühhiaatri juurde sageli siis, kui hingehädade ennetamiseks sobiv aeg on juba maha magatud.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Nordecon ehitab lennujaama militaarlennukite platsi
Nordecon AS ja AS Tallinna Lennujaam sõlmisid lepingu Tallinna Lennujaama E-klassi seisuplatside ehitustöödeks, selgub börsiteatest.
Nordecon AS ja AS Tallinna Lennujaam sõlmisid lepingu Tallinna Lennujaama E-klassi seisuplatside ehitustöödeks, selgub börsiteatest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Kriis pani juhid liikuma. „Rahapakiga enam kedagi üle ei osta“
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Kohus jättis Merko vaidluses riigiga tühjade pihkudega
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Leedu firma plaanib Eestisse investeerida 18 miljonit
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.