Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Üritusturundus üle 2000 aasta vana
Ajaloolaste väitel toimus esimene ametlik gladiaatorite kahevõitlus aastal 265 enne Kristuse sündi väljapaistva Rooma üliku Junius Brutus Pera matustel.
Tänapäevasele turundusterminoloogiale tuginedes võib just seda sündmust pidada üritusturunduse alguseks.
Kahtlemata oli järgnevate sajandite jooksul toimunud vaatemänguliste ja veriste etenduste peamine eesmärk võimukandjate maine kujundus, juhtides selle abil publiku tähelepanu ühiskondlikelt kitsaskohtadelt kõrvale.
Naljaga pooleks kutsume kõiki ennast üritusturundusettevõtteks deklareerivaid firmasid üles järgmisel aastal tähistama meie valdkonna 2270. aastapäeva. Vaja vaid leida selleks sobiv areen ning pidustused võivad alata!
Endiselt ja valdavalt peetakse üritusturunduseks igasugust avalikku või kinnist üritust, kus inimesed samas ruumis veiniklaase käes hoiavad või võpsikus organiseeritult ringi tormavad.
Üritus turunduslikus mõttes on vaid osake tervikust, mille abil viiakse ellu ettevõtte püstitatud turundusstrateegiat. Ähmastuma hakkav piirjoon above-the-line ja below-the-line turunduse vahel on viinud olukorrani, kus üha vähemaks jääb agentuure, kes suudaksid olla täisväärtuslik partner kõiki vajadusi rahuldavas turundustegevuses, pakkudes strateegilisel tasandil loovaid lahendusi ning neid ellu viia kõikides Balti riikides ja kaugemalgi.
Samal ajal nähakse üha enam just müügiedenduses ja eriüritustes kasvavat potentsiaali oma eesmärkide saavutamiseks.
Müügiedendus on muutunud spetsiifiliseks valdkonnaks, kus oskusteabe ja kogemuste olemasolu mõjutab oluliselt kampaania tulemusi. Kuni viimase ajani nägid traditsioonilist teenust pakkuvad reklaamiagentuurid müügiedenduskampaaniates midagi teisejärgulist ja igavat, tänaseks on aga enamik reklaamipausidest täidetud müügiedendusega stiilis osta ja võida.
Erinevalt reklaamist aitab müügiedendus väärtuse lisamisega tarbijail otsuseid teha, mõjutades pigem mõistust kui südant. Kahetsusväärselt vähe on meie kultuuriruumis räägitud in-store-lahendustest kui turunduskanalist. Samas sünnib uuringute põhjal tervelt 79% jaekaubanduses tehtud ostuotsustest kauplustes.
Royal Service?i välispartnerid on alati imetlenud üritusturunduslahendust, mille kunagi pakkusime Tallinna Külmhoone jäätisebrändi Villi lansseerimiseks.
Selle tulemusena sündis omamoodi lastefestival, Villi perepäev Tallinna loomaaias, mida peetakse 1. juunil, rahvusvahelisel lastekaitsepäeval. Kohe esimene üritus kujunes väga edukaks, Tallinna loomaaeda külastas rekordarv inimesi ? 40 000.
Bränditeadlikkus on tarbijate hulgas märgatavalt kasvanud. Lahendusega kaasnes vaderlus lumeleopardidele ning üks lumeleopardikutsikas ristiti Villiks, mille tulemusena sai bränd sõna otseses mõttes ellu äratatud.
Viis aastat kestnud eduka tegevuse tulemusena on lumeleopardi kujutis jõudnud jäätisepakendile, mida peame üritusturunduslahenduse suurvõiduks Eestis.
Autor: Mart Mikk