Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Diislikütuse enneolematu hinnatõus teeb veod kallimaks
Aasta algusest on diislikütuse hind tõusnud viie krooni võrra, kaebavad vedajad, ja on saavutanud tänaseks 95-bensiiniga sama taseme.
Kuna autovedajail on klientidega lepingud enamasti aasta lõpuni, ei saa nad oma teenuse hinda poole pealt muuta ja on sunnitud kohati lausa alla omahinna töötama, rääkis Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni (ERAA) nõukogu esimees ja ASi Lajos juhatuse liige Einar Vallbaum.
Virumaal, kus Lajos tegutseb, on kaks transpordifirmat tänavu juba tegevuse lõpetanud ja kolm lubab uuest aastast pillid kotti panna, lisas ta. Lajos teeb oma 40 autoga vedusid nii Eestis kui ka väljaspool. Üks suuremaid kliente on näiteks Rakvere Lihakombinaat.
Uuest aastast ennustas Vallbaum autovedude hinna tõusu. ?Vaja oleks veo hinda tõsta vähemalt 20 protsenti, aga hea, kui õnnestub 15 protsenti,? lausus ta, viidates tihedale konkurentsile.
Praegu töötavad veofirmad tema väitel 0?2 protsendi suuruse marginaaliga, ehkki normaalne äri eeldaks 10 protsenti. ERAA juhi sõnul tõuseb diislikütuse hind meil nii kiiresti seetõttu, et kütusefirmad tahavad vedajate pealt teenida: ?Veoautod peavad ju liikuma, neid seisma panna ei saa ja sisuliselt monopoolses seisus kütusemüüjad kasutavad seda ära,? leidis ta.
ASi KMV juhataja Heiki Ohu ütles, et diislikütuse hind moodustab transpordikuludest ligikaudu kolmandiku ja olukorras, kus see on tõusnud märtsist alates 4 krooni võrra, on vedajail väga raske toime tulla. ?Osa vedusid teeme täna juba alla omahinna, sest vedude hinda pole me tõsta saanud,? selgitas ta.
Eestis on 5500 autovedajat ja siia on tulnud tööd tegema juba ka Läti-Leedu firmad, mistõttu on hinda tõsta väga keeruline.
ASi KMV logistik Veikko Veersoo hindas olukorra äärmiselt ebakindlaks. Paljud vedajad on tema sõnul sattunud makseraskustesse ja osa peab tegevuse lõpetamise plaani. ?Varsti ammenduvad kõigil sisemised reservid ja siis pole hinda enam mingi jõuga võimalik paigal hoida,? rääkis ta. Et kulusid kärpida, on ettevõte vähendanud näiteks juhtide päevaraha.
Saue Auto tegevjuht Urmas Müürsepp rääkis, et samal ajal, kui Eestis on tõusnud diisliliitri hind aasta algusest arvates juba ligi 5 krooni, on mujal Euroopas jäänud hinnatõus 1?1,5 krooni piiresse. Veohinnad on samal ajal hoopis langenud 7?8 protsenti. ?Eks peame oma klientidele asja selgeks tegema, et alla omahinna sõitmine viib pankrotti,? rääkis Müürsepp.
Kuna Saue Auto 22 kaugsõiduveokist töötab enamik Euroopas ja sõidab suures osas sealt ostetud kütusega, siis mõjutab Eesti kütuseturul toimuv seda firmat vähem kui neid, kes sõidavad Eestis ja Lätis-Leedus. Ometi on olukord Müürsepa sõnul murettekitav, eriti vastu talve, mil kasutusele tuleb võtta veelgi kallim talvekütus.
?Sellist olukorda, kus diislikütus on bensiiniga samas hinnas või isegi kallim, pole veel kunagi üheski riigis olnud ja kaks korda nädalas ei ole ka kusagil mujal tavaks hinda tõsta,? rääkis Müürsepp.
Statoili turundusjuhi Hede Kerstin Luige sõnul on diislikütuse hinnatõusu põhjuseks lähenev talv, mil algab kütteperiood.
Diislikütuse hinnatõus on tema hinnangul põhjendatud, bensiini hind aga püsib siiani liiga madalal turul valitseva hinnasõja tõttu.