Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Mobiilifirmad pakuvad näilisi soodustusi
Näiteks Tele2 pakub erakliendile kõnepaketti Extra, milles minutihinnaks on vaid 50 senti. Kuid lepingusse süvenedes selgub, et üliodav minutihind kehtib vaid võrgusiseste kõnede puhul ning väikseim esitatav kuuarve on 300 krooni ? räägid vähem, maksad ikkagi 300 krooni kuus.
Tele2 teine trikk puudutab kõnekaarti Ultra, mida kasutades maksab võrgusisese kõne minut 1.50, kuid nimetatud kaart arvestab kõneaega 20 sekundi täpsusega ehk teisisõnu alla 50 sendi pole kõne eest võimalik maksta.
?Sedasorti artiklid on kindlasti tarbijatele abiks paremaks orienteerumiseks,? ütles Tele2 juhatuse esimees Üllar Jaaksoo. ?Nii mõneski muus riigis on internetis lausa nn sõltumatud kalkulaatori koostajad, kes siis nõustavad hinnakirjade kõikide aspektide arvesse võtmisel.?
Jaaksoo sõnul ei ole Extra paketi ja Ultra kõnekaardi puhul kindlasti tegemist pisikirjaga ning neid trikkideks nimetada on lubamatu. ?Sõnal trikk on kindlasti halvustav iseloom ja illusoorse petmise tähendus,? ütles Jaaksoo.
Ta lisas, et reklaam ei saa täita tootelepingu ja kogu hinnakirja funktsiooni, täiendava info kohta on alati viide lisatud. ?Liigne nappus reklaamis on kindlasti tarbijakaitse teema ning sarnaseid juhtumeid on ka korduvalt lahendatud,? ütles Jaaksoo. ?Tasub kindlasti mõelda, et kas praegune praktika võiks saada täiendatud kõnesuundade määratlemise kohustusega reklaamides.?
Kuigi eile turule tulnud ning parimat teenindust lubanud Bravocom lubab Rahvamobiiliga Zorro tasuta liitumist, tuleb lepingu kohaletoimetamise eest 10 krooni maksta. Ka 545ga algava numbri broneerimine maksab 99 krooni.
Samas on Bravocom üllatavalt keskkonnasõbralik, võttes lepinguliselt kliendilt iga kuu paberarve väljastamise eest 9 krooni, e-postiga on arve saamine tasuta.
Peenikese kirja patust puhtad pole ka EMT ja Radiolinja ? alles pühapäeva õhtul lõppesid nende kampaaniad, millega lubati igale uuele liitujale 2000 krooni eest tasuta kõneaega, EMT pakkus tasuta kõneaega kasutamiseks 16 kuu ja Radiolinja 20 kuu jooksul. Siinkohal võiks ju küsida, et miks mitte pakkuda tasuta kõneaega näiteks 100 000 krooni ulatuses, kuid seda näiteks 1000 kuu ehk 83 aasta jooksul.
EMT kampaania ?2000 ja tuline? pakkus tasuta aega ainult võrgusisestele kõnedele, kusjuures poole sellest lihtsalt võrgusisestele kõnedele ning teise poole lühivaliku kõnedele. Iga kuu saab kampaaniaga liitunud klient kasutada kokku kuni saja kahekümne viie (62,50 + 62,50 = 125) krooni eest tasuta kõneaega. Kui klient aga tasuta kõneaega ära ei kasuta, jääbki see kasutamata, järgmisesse kalendrikuusse see edasi ei kandu.
EMT avalike suhete juhi Kaja Pino sõnul ei mahu reklaamipinnale kõiki punkte kirjutama, sellepärast on need toodud kampaania tingimustes. ?Kindlasti pole aga tegu kliendi eksitamisega, sest liitumisel selgitatakse kliendile kõik tingimused lahti,? ütles Pino.
Radiolinja kampaania ?Pointi ja Perepaketiga 2000 krooni tasuta kõneaega? reeglites oli aga kirjas, et tasuta kõnede saamiseks peab kuu kõnearve ilma ühekordsete- ning paketi- ja lisateenuste kuutasudeta olema vähemalt 150 krooni suurune.
Ka Radiolinja puhul jääb allahindlus arvestamata, kui mõnel kuul ei ole miinimumarve nõue täidetud (kaasa arvatud liitumiskuu, mida arvestatakse täiskuuna) või arve pole tasutud õigeaegselt.
Tarbijakaitseametile ei ole ameti tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna juhataja Kristina Vaksmaa sõnul nimetatud kampaaniate kohta kaebusi laekunud. ?Küll aga on amet eelnevalt analoogsete juhtumite korral teostanud järelevalvet ning hinnanud kampaaniaid nii reklaamiseaduse kui ka tarbijakaitseseaduse seisukohast,? ütles Vaksmaa. ?Ka toodud näited reklaamikampaaniatest ning liitumistingimustest võtab amet oma järelevalve plaani.?