Sotsiaalministeerium taotleb täielikku alkoholi reklaami keeldu

Peeter Raidla 05. november 2004, 00:00

?Tarbimises see vaevalt midagi muudab, kes praegu viina ostab, see ostab seda ka pärast võimalikku reklaamikeeldu,? leidis Liviko juhatuse esimees Udo Themas. ?Ja restoranides, pubides ja baarides, samuti kauplustes saab ju ka siis oma tooteid reklaamida. Enim kaotavad hoopis meediakanalid, kes paljuski alkoholi reklaami najal elavad.?

Themas tõdes siiski, et reklaamikeelu kehtestamine pidurdab just uute, kvaliteetsemate toodete turuletoomist: ?Kaupluste alkoholiletid on pikad ja kirjud ning tarbijat uue toodangu juurde juhtida on võimalik üksnes läbi reklaami.?

Remedia kommertsdirektor Sirje Potisepp nentis, et on väga vähe selliseid riike, kus kehtiks absoluutne alkoholi müügikeeld: ?Ka USAs oli veel mõni aeg tagasi totaalne keeld, kuid nüüd on seal lahjema alkoholi reklaam tagasi tulnud. Põhjusel, et keeld iseenesest ei muutnud midagi.?

Potisepa sõnul järgivad alkoholitootjad praegu väga täpselt reklaamiseaduse nõudeid ning nende muutmiseks ei näe ta mingit vajadust.

Nii Themas kui ka Potisepp olid aga seda meelt, et kui tõesti keeld tuleb, siis peab see puudutama võrdselt nii kanget alkoholi kui ka veine ja õlut. ?Muidu tuleb välja, et ühed on justkui head tootjad, aga teised pahad. Tegelikult see ju nii ei ole,? ütles Potisepp. ?Alkoholitootmine on üks ettevõtlusvorme, kus toimivad kõik üldised majandusseaduspärasused, kaasa arvatud see, et edu tagavad turundus, reklaam ja kaubamärgid.?

Saku Õlletehase juhatuse esimees Cardo Remmel arvas, et kui keelatakse ära õllereklaam, läheb õlu kindlasti odavamaks. ?Kui meil reklaami teha ei lubata, jääb üle konkureerida üksnes hinnaga. Bränditundlikke tarbijaid siis enam ei püüa,? rääkis Remmel. ?See suretab välja premium-õlled ning rahvas hakkab ostma odavamat. Üldist tarbimist see aga ei vähenda kohe kindlasti. Samas ma ei tea ühtegi riiki, kus õlle reklaam oleks keelatud. On küll seatud piiranguid teatud klassi õllele. Ja kui tõesti nii läheb, siis me saame ju hakata näiteks Saku Originaali sildiga alkoholivaba õlut reklaamima, mida ei saa keegi ära keelata.?

?Meie ministeeriumis on juhtkonna tasandil kokku lepitud, et uue reklaamiseaduse eelnõus sotsiaalministeeriumi alkoholi reklaamikeelu soovitust arvesse ei võeta ning eelnõu saadetakse kooskõlastusringile ilma seda ettepanekut arvestamata,? sõnas majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi avalike suhete osakonna nõunik Martin Ja?ko. ?Me ei näe praegu vajadust ses suhtes kehtivat regulatsiooni muuta. Me küll mööname, et meil on siin tõsised erimeelsused sotsiaalministeeriumiga, kuid otsustamine jäägu valitsuse tasandile.?

Riigikogu majanduskomisjoni esimees Mart Opmanni mäletamist mööda taheti alkoholi täielikku reklaamikeeldu juba aasta tagasi kehtestada. ?Siis tundus, et see tehaksegi ära,? meenutas Opmann. ?Ise pooldan küll mingit vahepealset varianti. Kui lähtuda üksnes must-valgest maailmavaatest, siis poleks täna selliseid spordiüritusi nagu Vormel 1, lugematud tenniseturniirid jms. Ka mitte Hennessy aastavahetuse kontserti Eesti Filharmoonia saalis.?

Sotsiaalminister Marko Pomerants kinnitas, et tema ei näe praegu ühtegi põhjust, miks sotsiaalministeerium peaks taganema oma ettepanekust kehtestada alkoholi reklaamile täielik keeld.

?Viimasel nädalal nähtud reklaamidest meenub mulle vodka Russkii Razmer kui tõeliste meeste jook, perutama panev 8-protsendine kange Tauruse õlu ja veel Johnny Walkeri viski,? sõnas Pomerants. ?Kust kohast paistab siin välja tootjate ja maaletoojate soov reklaamida kergemaid tervistavaid jooke? Ma pole märganud reklaame, et võta saunaks üks kerge ja lahja õlu. Kui üldse keegi nendest reklaamidest võidavad, siis on need meediakanalid, kes sellega raha teenivad. Kindlasti aga mitte tarbijad.?

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 14:52
Otsi:

Ava täpsem otsing