Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kütusefirmad puhkavad hinnasõjast ja võtavad kasumit
Pärast dollari langemist 12 krooni tasemele ootasid sõidukijuhid, et nüüd kukub kohe ka bensiiniliitri hind, nagu prognoosid ütlesid. Ei kukkunud. Muutust ei toonud ka möödunud nädalavahetus ? isegi Neste, kes on tavaliselt vedanud teisigi kütusemüüjaid vähemalt reedest pühapäevani soodushindu pakkuma, hoidis 95E liitrihinna ikka 11 ja poolel kroonil.
Äripäev väidab, et kütusemüüjad viivitavad kütuse jaehindade langetamisega, sest nad võtavad praegu kasumit.
Kütusehindade alandamise poolt räägib nii odavnenud dollar kui langenud kütuse sisseostuhinnad. Äripäeva analüütiku Tõnis Oja sõnul saaks bensiiniliitri hind odavneda poole krooni võrra ka siis, kui marginaalid jäävad oktoobri lõpu tasemele.
Firmadel pole nende juhtide sõnul kavas hindu langetada. Olerexi turundusjuhi Antti Moppeli sõnul sunnib firmasid praegust hinnataset hoidma eelmisel nädala teises pooles tõusnud naftatoodete noteeringud. Alexela Trade OÜ jaemüügidirektori Aivar Räime sõnul on neil kütusevaru, mis soetatud kallima hinnaga ja see hoiab hindu ülal. Eesti Statoil aga viitas oma hindu põhjendades konfidentsiaalsete lepetele. Turundusjuhi Hede-Kerstin Luige sõnul vaatab ettevõte, mida teevad teised suuremad tanklaketid ? kui need hinna alla lasevad, läheb Statoil kaasa.
Vaadatakse tavaliselt Neste poole. Selle juht Indrek Kaju aga firma plaanidest suurt ei räägi. Ent just Kaju ennustas möödunud nädala lõpus, et dollari odavnemine peaks kütuse hindu allapoole tooma (vt
?USA dollar langes eile alla 12 krooni?, ÄP 19.11.).
Talviti kütuse jaemüüjate käive väheneb. Inimesed sõidavad vähem ja on ikka veel ka n-ö suvesõitjaid, kes esimese musta jää järel oma sõidukid mõneks kuuks gararaa?idesse lukustavad. Ettevõtetel aga omad eesmärgid ? planeeritu tuleb täita ja kasumit teenida.
Eesti Statoil peaks siiski rahul olema - tema käive on kiirem kui teistel, selle garanteerivad riigiasutustelt saadud tellimused (vt
?Riigiasutustel omad lemmikpartnerid?, ÄP 22.11.).
Antti Moppel ütleb, et esimesena alandab hindu reeglina see firma, kes pole oma turupositsiooniga rahul. Paistab, et kõik kütusefirmad on enam-vähem rahul turul tekkinud olukorraga.
Firmadel on seljataga on pikk ja vihane rebimine turu pärast: marginaalidki kukkusid oktoobri alguses miinustesse ning väiksemad firmad hakkasid juba mõtlema tanklate sulgemisele.
25.- 26. oktoobril kerkinud nafta hind maailmaturul andis meie ettevõtetele ettekäände marginaalide tõstmiseks. Neste automaattanklates tõusid need kroonini ja Statoili omades üle krooni. Bensiinihinnad kerkisid Eestis rekordkõrgustele ? 95 E maksis Neste tanklates 11,50 liiter, 98E 12,20, diislikütus tõusis samasse hinda bensiiniga. Ja enam-vähem sel tasemel on hinnad püsinud siiani.
Bussifirmad tõstsid sõidupiletite hinda, lennufirmad kehtestasid kütuse lisatasu. Kütusefirmade jaoks on aga kätte saabunud saagikoristusaeg. Ja mida pikemalt see kestab, seda suurem saak koguneb ? pärast raskeid konkurentsilahinguid üritavad firmad nüüd kosuda.
Erandiks paar eelnevat aastat, ongi kütusemüüjad talvel tagasihoidlikumalt oma äri ajanud. Sooduskampaaniad on nad kevadele ja suvele suunanud, kui kütuse müük on elavam. Aga nagu äris ei saa kunagi milleski 100 protsenti kindel olla, ei saa ka selles, kas mõni eelmise hinnasõja haavadest kosunud tanklakett just praegu ei hau plaani uue hinnasõja vallapäästmiseks.
Autor: ÄP