Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Brunei - paleed ja vaikülad keset d?unglit

    No mis siis nüüd, vaatame üksteisele otsa. Brunei lähedal asuva Malaisia linna Kota Kinabalu sadamas lõõtsuv torm on kaasa viinud plekitahvli ning reklaamplakateid. Kuid küsimuse põhjustas sadama valjuhääldi, mis bahasa malaisia ja inglise keeles teatas, et täna enam laeva Bruneisse ei lähe. Just siis kui lootsime, et suurem osa kadalipust (mahukas e-kirjavahetus Brunei saatkonnaga Belgias, sealt viisa hankimine, Borneo saarele jõudmine jms) on läbi, seab sealkandis sage väike troopiline torm end meie optimistlikule neljaliikmelisele seltskonnale teele. Kahest eraldi osast koosnev Brunei sultanaat on justkui pisike enklaav, mis on liibunud Malaisia Borneo Lõuna-Hiina mere poolsele küljele. Põhja poolt läbi d?ungli sinna pääsemine nõuaks maastikuautot, kohalike teede tundmist ja aega. Üle jääb lennuk ? põhivahend maailma suuruselt kolmandal saarel pikemate vahemaade katmiseks.
    Järgmisel päeval on torm möödas ja Brunei pealinn Bandar Seri Begawan võtab meid vastu ilusa ja Borneol tavalise 35kraadise ilmaga. Tundmatu sõna ?Estonia? passis tekitab elevust, mitme ametniku koostöös lubatakse meid siiski üle piiri. Kuhu nad pääsevadki ? käis ju reisiseltsiline Leino isiklikult Brunei Belgia saatkonnas selleks puhuks ostetud särgiga ametnikuga teed joomas ja meile viisasid toomas. Linna poole loksuvas lillas liinibussis vaadatakse meid imelikult ? küllap ei olda harjunud, et valge inimene tuleb Bruneisse seljakott seljas ja sõidab ühistranspordiga. Mis seal salata ? bussisõitjad ning möödavilksatav eeslinn ei anna just erilist tunnistust Brunei tohutust jõukusest, millest muidu on nii palju juttu olnud. Pigem on näha keskpäraseid eramaju lõunamaiselt pisut konarliku tänava ääres. Naabermaast Malaisiast on pilt muidugi jõukam.
    Olles kompsud hotelli maha pannud ning saanud sõbralike juhiste saatel kesklinna plaani, suundume avastusretkele. Linn osutub oodatust väiksemaks ja kergelt hõlmatavaks. Mida tahtagi riigilt, kus on vaid 365 000 elanikku? Tänavail on üksikud jalakäijad ning hõredalt autosid. Ei mingit silmipimestavat luksust, vaid korralikud suuremad keskklassi sõiduatod ning maasturid, enamasti ?jaapanlased?. Kesklinna südames hakkavad silma valitsuse hooned ? siin on juba märgata suurejoonelisust, kulda ja karda. Siseneme ühte, see on pisut mo?eesarnane muuseum, kus kirjeldatakse Tema Majesteedi Sultan Haji Hassanal Bolkiahi elukäiku. Seal on tähtsamad sultanaadi regaalid või nende koopiad ning meeletult kingitusi riigipeadelt ja ka rahvalt. Loomulikult tuleb võtta jalanõud jalast ja anda ära kaamerad. Hoonet valvavad sõjaväelased. Kogu ehitis on nagu suur labürint mitmete saalidega. Üldiselt tundub sultan igal pildil kuidagi morn ja murelik. Üldse mitte mehe moodi, kel oma riik ja 13 miljardit dollarit.
    Bandar Seri Begawanis on mitmeid mo?eesid, kuid tähtsaimad ja silmahakkavaimad on neist kaks. Otse kesklinnas keset kunstlikku järve trooniv suur säravvalge Sultan Omar Ali Saifuddieni (praeguse sultani isa nimeline) mo?ee ja veelgi suurem Jame ?Asr Hassanal Bolkiahi mo?ee. Islam on Brunei lahutamatu osa ning sultan on ühtlasi riigi religioosne juht. Sealne islam on küllaltki leebe, keegi näorätiga ei käi. Nagu igal islamimaal, kõlab aeg-ajalt üle linna kaeblik lauluhääl, mis kutsub palvusele. Mo?ees on jahe konditsioneeritud õhk ning audio-videotehnika viimane sõna. Naisterahvale antakse viisakalt halatt peale. Eriti huvitav on Jame ?Asr Hassanal Bolkiahi mo?ee, mille sultan lasi ehitada oma 25. valitsemise aastapäevaks. Peale usuriitusteks vajalike ruumide leiame keldrikorrustelt tänapäevase tehnikaga õppeklassid, koosolekusaalid, raamatukogu jpm.
    Brunei teine külg on vaiküla. Kui vesi käepärast, ei hakka keegi d?ungliga võitlema ? maja püstitatakse jõkke või merre vaiadele. Otse lumivalge supermo?ee ja läikiva kaubanduskeskuse külje alt algab vaiküla keeruline labürint. Siit leiab kõike ? alates lauajuppidest kokku klopsitud osmikutest kuni betoonvaiadel mo?eede ja koolideni. Aeg-ajalt ka tühimikke, milles turritavad veepinnani põlenud vaiade jupid. Kõige selle keskel looklevad laudteed, mõnel pool käsipuudega, mõnel pool ilma. Vahepeal sillakaared paatide läbisõiduks. Ning kõik see keset rohekas-hallikat Brunei jõe vett, milles loksuvad kogukonna elamisest üle jäänud jäätmed. Igal pool piidlevad valgenahalisi ullikesi uudishimulikud sõstrasilmad.
    Ehkki Brunei hoolitseb heldelt oma kodanike eest ? ette on nähtud erinevad toetused, sh tasuta haridus isegi välismaa kõrgkoolides ja hea tervishoiusüsteem ?, on paljud Kampong Ayeri elanikud sellest ilma. Seal elab hulgaliselt Malaisiast, Indoneesiast ja Filipiinidelt pärit sisserännanuid, kes pole ametlikult sultanaadi kodanikud.
    Mõistagi ei saa vaikülas läbi jõetaksota. Need on teravaninalised lakitud erinevate tõsiusklikule moslemile kohaste nimedega puidust paadid, mis võimsate mootorite jõurates süstivad siia-sinna. Peal trobikond naisi rättides või soliidne pereisa halatiga.
    Ehkki Brunei on üritanud viimastel aastatel end reklaamida kui turismisihtkohta, on tulemus tagasihoidlik. Nagu Malaisias, näeb Bruneis enamasti austraallasi, kel on siia hea lähedal tulla. Üldiselt valitseb Bandar Seri Begawanis veidi unine õhkkond, inimesi liigub vähe. Tundub ka, et enamik kaubanduskeskusi, riigiasutusi ja mo?eesid on ehitatud pigem soovist silma paista kui kainest arvestusest lähtudes. Ehkki need pole gigandid, ei suuda ringiliikuv rahvas neid täita.
    Bandar Seri Begawani lähedale on kohalike lõbustamiseks ja turistide ligimeelitamiseks ehitatud omamaine Disneyland ehk Jerudong Park. Ilmselt on seegi üks paljudest Brunei sultanaadi pillavatest ja mõttetutest ?investeeringutest?, mis sinna kulutatud miljardit dollarit kindlasti tagasi ei too. Lisaks võib Brunei ?investeeringutena? mainida kokku ostetud luksushotelle maailma suurlinnades, maailma suurimat (1778 tuba, pool kilomeetrit pikk ja veerand lai) eramaja ehk sultanipaleed Istana Nurul Iman, tuhandeid luksusautosid jms. Selle tagajärjel on sultani varandus kiiresti kahanenud.
    Nagu mujal Borneol, on Bruneil kauneid randu ja saari suurepäraste sukeldumisvõimalustega, mitmeid kuurorte, samuti vihmamets, mida erinevalt suuremas rahahädas Malaisia naabritest pole eriti intensiivselt raiutud. Hoolimata enesereklaamist on Brunei viisat üsna raske saada. Nõutakse ka isiklikku kohaleilmumist saatkonda. Tõenäoliselt soovib sultan seljakotirändurid esialgu veidi eemal hoida.
    Brunei oskab üllatada ja ootusi petta. Ei näinud seal toretsemist, kõrvuti võis näha rikkust ja vaesust. Ehkki kerjamas või räbalates küll kedagi polnud. Ei tunnetanud seal ka karmi islamistlikku korda ? keegi ei jõllitanud valget naisterahvast, mo?eedes lubati pea igal pool ringi vaadata, inimesed riietusid läänelikult. Kõige rohkem aga jäi meelde rahulik, veidi unine eraldatud elu selles Kagu-Aasia d?unglienklaavis.
    Autor: Jürgen Täll
  • Hetkel kuum
Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Balti turgudel oli taas punane päev
Kesknädala tõus Balti aktsiaturgudel jäi üürikeseks – neljapäeval jätkasid kõigi kolme Balti börsi indeksid langust, vedades miinusesse ka koondindeksi.
Kesknädala tõus Balti aktsiaturgudel jäi üürikeseks – neljapäeval jätkasid kõigi kolme Balti börsi indeksid langust, vedades miinusesse ka koondindeksi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Balticconnector läheb uuel nädalal taas tööle
Tegevused Balticconnectori kasutuselevõtuks on edenenud plaanipäraselt ning mere- ja maismaaosa taasühendamise tööd Eestis ja Soomes viidi lõpule edukalt, selgub pressiteatest.
Tegevused Balticconnectori kasutuselevõtuks on edenenud plaanipäraselt ning mere- ja maismaaosa taasühendamise tööd Eestis ja Soomes viidi lõpule edukalt, selgub pressiteatest.
Viljar Arakas ja Robert Kitt said eelarvenõukokku
Eesti Panga nõukogu nimetas teisipäeval toimunud istungil ametisse Eesti eelarvenõukogu uue koosseisu, mis alustab tööd mai keskpaigas.
Eesti Panga nõukogu nimetas teisipäeval toimunud istungil ametisse Eesti eelarvenõukogu uue koosseisu, mis alustab tööd mai keskpaigas.