Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Seaduse asemel tootjate eneseregulatsioon

    Eesti Õlletootjate Liidu liikmed on kokku leppinud, et allkirjastavad tuleva aasta alguses vabatahtliku eetikakoodeksi, võttes endale täiendavad lepingulised kohustused, mille alusel ise oma reklaame ja tegevust piirata. Õlletootjad on võimelised reguleerima oma tegevust ilma seadusandlike karmide piiranguteta.
    Tootjate eneseregulatsioon on riigile ja kodanikele operatiivsem ja vähem kulukas viis reklaame ühiskonnas eetilisena hoida. Samuti ei saa karmide keeldude ja käskude maailmas olla tootjatel tahet ise midagi ühiskonna heaks ära teha, võitlus turul taandub pelgalt hinnaeelise saavutamisele.
    Seadusandlike piirangute korral on tööstus sunnitud otsima väljapääsu seaduse tõlgendamisest, seaduseaukude leidmisest. Nt alkoholireklaami keelustamisel on alati seaduslik võimalus reklaamida alkoholivaba õlut või tuua turule õllemarginimeline mineraalvesi.
    Euroopa Liidu õigusega läheb lahja alkoholi reklaami keelustamine vastuollu. Reklaamikeelu näiteid võib tuua Kasahstanist, kus on turule toodud alkoholimarkide sümboolikaga tooteid kuni pähklite ja kommideni välja. Eneseregulatsiooni puhul on ettevõtte eesmärk kooskõla ühiskonnaga, mitte seaduse oskuslik tõlgendus ja võit kohtus.
    Probleem, mille vastu peab võitlema, on alkoholi kuritarvitamine, mitte täisealise inimese mõõdukas ja kultuurne alkoholitarbimine, mida eetiline reklaamitegevus aitab pigem õpetada ja kujundada.
    Eetikakoodeksi eesmärk on tagada, et õllereklaamid poleks suunatud alaealistele ega näitaks alkohoolsete jookide tarbimist nende poolt. Reklaamides osalevate modellide vanusepiir on 23 aastat. Degusteerimistel ei kasutata alla 21aastaseid degusteerijaid ega tooteesitlejaid. Tootjad on otsustanud olla ettevaatlikud eeskujude valikul ja mitte kasutada iidoleid (nt koomiksi-, multifilmikangelased), kes mõjutaks alaealisi. Alkohoolsete jookide kaubamärke ei reklaamita meediakanalites ega üritustel, mille peamine sihtgrupp on alaealised.
    Õlletootjad ei julgusta reklaamides õlle ja muude kergete alkohoolsete jookide vastutustundetut tarbimist, ei halvusta kainena olemist ega näita liigtarbimist. Edaspidi ei kasuta tootjad jaekaubanduse tarbijakampaaniates tasuta alkohoolseid jooke auhinnana. Samuti ei rõhutata õlle ja muude lahjade alkohoolsete jookide reklaamides nende kangust kui eelist. Tootjad ei tee edaspidi meedias reklaami üle 8protsendistele õllemarkidele. Kangeimateks reklaamitavateks õllemarkideks jäävad traditsioonilised porterid ja tumedad õlled, mis on 6?7kraadised. Lisaks neile märtsiõlled, mille ajalugu ulatub sajandite taha, kui mungad Saksamaal alustasid 8kraadiste lihavõtteõllede pruulimist kloostrites paastu ajaks enne lihavõttepühi.
    Eesti õlletootjad ei tooda ega turusta kangemat õlut kui 10%, säilitades seeläbi õlledele alati väiksema kanguse kui keskmine vein. Õlletootjad ei näita õlle ja muude alkohoolsete jookide tarbimist ohtlikus kontekstis. Tootjad ei seo alkoholi tarbimist potentsiaalselt ohtlike masinate või situatsioonidega, mis võivad esineda töises kontekstis või sporti tehes. Nad ei julgusta ega kutsu üles inimesi tarbima alkohoolseid jooke samas kontekstis mootorsõiduki juhtimisega. Samuti ei reklaamita alkohoolsete jookide kaubamärke ühegi tehnikaspordi valdkonnaga seoses.
    Tootjad on kokku leppinud, et ei seosta õlut ja muid lahjasid alkohoolseid jooke meditsiiniliste omadustega ega esita väiteid, nagu võiks alkohol vältida või ravida haigusi. Tootjad ei suuna alkohoolsete jookide reklaami rasedatele ja rinnaga toitvatele emadele ega kasuta eeltoodud sümboleid oma reklaamides. Samuti on õlletootjad valmis toetama sotsiaalprojekte ning kampaaniaid, mis on seotud ennetustegevusega.
    Järjest enam on alkoholipoliitika ühe suunana ELi riikides reguleeritud valdkond tootjate vabatahtliku eneseregulatsiooni teel, mille toimimise eest seisab hea Euroopa Õlletootjate Liit. Viimase kolme aastaga on eetikakoodeksiga ühinenud või ühinemas pea kõik õlletootjate liidud Euroopas.
    Eetikakoodeks pole pelgalt paber ilusate sõnadega ? allkirjastades võtavad tootjad endale kohustuse koodeksit täita ja aukohtu otsustele alluda. Reklaamide vastavuse otsustab aukohus, kuhu kuuluvad eksperdid riigiasutustest ja mittetulundusühingutest. Reklaami võib aukohtule menetleda anda iga Eesti inimene, esitades kirjaliku avalduse. Aukohus võib lasta koodeksiga mittesobiva reklaami eetrist eemaldada ja määrata rahalise trahvi. Kõik aukohtu otsused kuuluvad avalikustamisele.
    Tootjate eneseregulatsioon on üks alkoholipoliitika kujundamise vahend. Eesti Õlletootjate Liit on kutsunud eneseregulatsiooni eetikakoodeksi avalikku arutellu ametiasutuste ja mittetulundusühingute esindajad, et viia oma tegevus võimalikult hästi vastavusse ühiskonna vajaduste ja ootustega.
    Autor: Cardo Remmel
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Investeerimine ja surm: pärandamise maksunüanssidest välismaa kinnisvara konksudeni Kahjumliku investeeringu pealt tuleb maksta tulumaksu
“Isegi hea tervisega investorile ei tee paha, kui nende asjade peale mõelda,” arvab kõhedaks tegevate surma ja pärandamise teemade kohta maksuekspert Ranno Tingas.
“Isegi hea tervisega investorile ei tee paha, kui nende asjade peale mõelda,” arvab kõhedaks tegevate surma ja pärandamise teemade kohta maksuekspert Ranno Tingas.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Savisaare sõnul oli tema Tallinna tööots rohkem hobi
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.