Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Nafta on lääneriikide Achilleuse kand

    Kui meid ei varustata naftaga, kerkivad hinnad ja meie majandus jookseb verd. Ja terroristid saavad sellest väga hästi aru.
    Maailma naftaturul on täna tõsine likviidsusprobleem. See tähendab, et iga väike katkestus avaldab turule ja hindadele mõju, olgu selleks streik Venezuelas, mäss Nigeerias, torm Mehhiko lahes või naftajuhtme sabotaa? Iraagis.
    Terroristid on viimasel ajal kutsunud avalikult üles ründama naftapuurkaeve ja -juhtmeid. D?ihadistide teadaandeist võib lugeda, et kümne ameeriklase tapmine pole mingi saavutus selle kõrval, kui õnnestub tõsta nafta hinda USAs ja tekitada sellega peataolek rahvusvahelises majanduses. Enesetaputaktika on nüüd suunatud inimeste kõrval ka naftaseadmete vastu.
    Üks kergesti rünnatav koht on naftatransport. Naftajuhtmed, mis kannavad 40% maailma naftast, on ülimalt haavatavad. Enne sõda räägiti kuni 100 miljardi dollari suurusest naftatulust, mida Iraak peaks paari aasta pärast saama. Seda pole tulnud peamiselt seepärast, et terroristid saboteerivad naftatootmist. Meie instituudil on andmeid 160 sellisest rünnakust pärast sõjategevuse lõppu Iraagis.
    Sabotaa?ikampaanial on kaks eesmärki. Esimene on takistada Iraagil saamast oluliseks naftaeksportijaks, et naftamüügist saadud rahaga ei saaks katta ülesehituskulusid. Teine eesmärk on suurendada iraaklaste rahulolematust USA poliitika suhtes. Näiteks toodetakse Iraagis suurem osa elektrist naftast: kui pole naftat, pole ka elektrit. Kui aasta alguses rünnati Iraagis naftajuhtmeid viis-kuus korda kuus, siis novembris oli juba esimese kahekümne päeva jooksul toimunud 21 rünnakut.
    Terroristidel on kombeks edukaks osutunud võtteid kopeerida ? oleme näinud juba rünnakuid naftatootmisele ka Iraanis, T?et?eenias, Pakistanis, Indias, Indoneesias, Aserbaid?aanis ja mujal. Lisaks naftajuhtmetele toimub suur osa naftavedu mereteid pidi. Lähis-Ida nafta läheb hiigelsuurtel tankeritel Aasiasse, Põhja-Ameerikasse ja Euroopasse.
    Ka tankerid on haavatavad sihtmärgid, sest nad viivad naftat ja vedelgaasi läbi kriitiliste pudelikaelte, millest tuntuimad on Suessi kanal ning Hormuze, Bab el Mandabi ja Malaka väin. Kõik pudelikaelad asuvad piirkondades, kus on tugev islami fundamentalism ja terroristlikud organisatsioonid.
    Terrorirühmitused on kaaperdanud mitu tankerit. Mõnikord on eesmärk olnud saada lunaraha terroriorganisatsioonidele. Kuid on olnud ka juhuseid, kus terroristid hõivasid tankerid ja vaid harjutasid nende juhtimist ? samamoodi, nagu nad õppisid enne 11. septembrit lennukit juhtima.
    Terroristid on loonud ka sidemed piraatidega. Tänapäeva piraadid ei roni enam laevale, nuga hambus, vaid nende relvastusse kuuluvad kuulipildujad, tankitõrjevahendid ja kiirpaadid. Paljud neist on saanud sõjalise väljaõppe. Mullu oli 435 piraatlusjuhtumit.
    Koordineeritud rünnak tankeritele pudelikaeltes oleks lääne majandusele valus hoop, sest see mõjutaks nii nafta- kui ka kindlustushindu. Ning kui terroristidel õnnestub lasta pudelikaelas või elamupiirkonna lähedal õhku vedela naturaalgaasi tanker, on see kõige lähem asi tuumapommile, mida võib nende käes ette kujutada.
    Kuid rünnakud tankeritele või naftajuhtmetele ei vii veel maailma majandust kriisi. Põhiküsimuseks jääb, kas terroristidel õnnestub rünnata mõnda suurt naftatootmise keskust Saudi Araabias või Pärsia lahes. Saudid investeerivad oma tootmisseadmete kaitsesse suuri summasid, kuid ka terroristide käsutuses on võimsad relvad. Ja tarvis on vaid kaaperdada lennuk, lennata Dubaist või Kuveidist välja ja tabada üht tootmiskeskust.
    Suurem osa Saudi Araabia naftast läheb läbi viie-kuue suure tootmispunkti. Kui terroristidel õnnestub üks neist pikaks ajaks mängust välja lüüa, kõrvaldab see turult kuni neli miljonit barrelit naftat päevas, ja see võib juba maailmamajanduse langusesse viia.
    Et seda ei juhtuks, tuleb tõsta turvameetmeid. Kuigi, mida rohkem me tehnoloogiasse ja juhtimissüsteemidesse investeerime, seda kallimaks muutub nafta bensiinijaamades. Nii eurooplastel, hiinlastel kui ka ameeriklastel tuleb oma naftavarusid suurendada. See lubab rünnaku korral varud turule paisata ja hindu all hoida. Kolmandaks tuleb meil vähendada liiklust pudelikaeltes ja lõpuks vähendada nõudlust nafta järele. Seni, kuni sõltume naftast, sõltume ka terroristidest.
    Autori ettekande põhjal Heritage?i fondi 19.11 seminaril globaalsest energeetikajulgeolekust
    Autor: Gal Luft
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Järjekordne Telia MeetUp toimub juba 30. mail
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.