Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Autoajakirjanikud vs. hobujõud

    Sellise ilmaga oleks tavaliselt 17aastase auto käivitamine keerukas. ?Väga hea, soe ilm on,? teatab aga tallimees, kes oma autot ehk hobust juhib. Ratsu olla ka 28 külmakraadiga tõrgeteta käivitunud ning kuuvalgel, ise härmas ja vedurina auravana, soovijaile sõitu teinud.
    Juht hüppab rooli, haarab päitsmetest ning üritab 17aastasele Ulaanile hääli sisse lüüa. Kolm autoajakirjanikku puutuvad töös kokku pigem viimastel aastatel välja lastud markidega ja nii vana sõiduki rooli satutakse harva. Pealegi on viimastest saanimõnudest aastakümneid möödas. Hobu aga juhi sõimlemisele ning käskudele ning süütevõtmega, piitsaga, ähvardamisele ei reageeri.
    Samuti jätab teda ükskõikseks silme ees hüplev fotograaf, kes kaadrit kokku seab ning pidevalt välgutab. Ühel hetkel astub ta transist siiski välja ja ootab reisijate sisenemise kannatlikult ära. ?Oh, pead ei löögi vastu lage ära,? rõõmustab Auto Bildi peatoimetaja Toomas Vabamäe istmele nõjatudes ja ristib sõiduki MPVks ehk mahtuniversaaliks. Saani mahub kokku kaheksa inimest, lapsi üle kümne.
    Hobu nõksatab hetkega liikuma ning Tehnikamaailma autotoimetaja Tõnu Ojala nendib, et hobu väändemoment on ilmselt autodest äkilisem, oma osa annab muidugi pidev nelikvedu. Ka pidamine on hea, kohati liigagi, sest mäkke ronides jääb momendist puudu, arutlevad ajakirjanikud. Ka käik ja sõit ei ole ühtlane, selle kirjutavad mehed väheste silindrite arvele. Hobune ise kaalub ca pool tonni, saan koos laadungiga mõnisada kilo.
    Pärast tiiru Eesti Vabaõhumuuseumi territooriumil ning kiiret ekskursiooni talude vahel tuleb boksipeatus. Seda kõrtsi ees, kus on ka hobustele parkimisplats ehk puu, kuhu külge rakmed siduda. Ulaan on sõidust kuum ning sööb lund. ?See talle nagu jäätis,? selgitab juht. Kinnasteta fotograaf soojendab ?kapotil? käsi.
    Ajakirjanikud kogunevad hobu juurde, et selle disaini ning lisavarustust vaadata. Näiteks süütevõtme kaasaskandmine on tänapäevaste autode puhul palju lihtsam, selle paneb lihtsalt tasku. Piitsaga aga peab ilmselt miski vutlari hankima. Juht selgitab, et ka hobusel on naelkummid, ning näitab kaabitsaid kapjade all. Need kuluvad paari-kolme kuuga siledaks, asfaldi tõttu. Samas aitavad need suksul jääl stabiilsust hoida ning kiiremat käiku kasutada.
    Peremees aga teab hobuse tegelikku jõudu ning soovitab kirjatsuradel pärast kerget pausi ning hobuse tankimist uuesti istmele sättida, et metsa vahele lume lehvides kihutama minna.
    Muretsemise peale, kas hobu juba väsinud pole, selgub, et loom vajabki päevas vähemalt neli-viis kilomeetrit liigutamist, et seedimine korras seisaks ning toimiks, ja sörk on talle samuti meelepärane.
    Nii leiame end peagi umbes põlvesügavusest hangest ning Äripäeva autorubriigi toimetaja Tõnu Tramm ristib Ulaani omakorda d?iibiks. Tavalise autoga sellises tingimuses väga ei sõidaks, sellepärast. Kui autol on vaja ringikeeramiseks mitmemeetrist platsi, siis hobuse saab enam-vähem kohapeal teise suunda keerata, järelkäru suhtes saab ta kuni 45kraadise nurga alla seada.
    Juhi ergutuse ning piitsavibutamise peale, mis ähvardab tagumises istmereas mütsi peast pühkida, ajab Ulaan jalad kõhu alt välja ning teeb mõned kiiremad sammud. Lumi pressib põhjast sisse ning kinnihoidmisega on tõsiseid probleeme. Loomale pärast paari ringi siiski aitab, sest juhi sõnadele ta enam ei kuuletu ning vasakpöörde asemel seab sammud otse. Kodu poole.
    Kui auto lisavarustusse kuuluvad näiteks kruiisikontrollid ja mitmesugused navigatsioonisüsteemid, mis juhti õigesse kohta juhatavad, siis hobusel on see juba nn sisse ehitatud ning võiks pärast pummelungi end mureta saanile magama seada ning loom veab juhi ise koju. Looduse poolt kaasa antud. Samas nendivad ajakirjanikud, et autol end siiski ise juhtida ei lubataks.
    Autost eristab hobust veel kütuse ökonoomne kasutamine. Päevas kuluvat sööta, mille sekka kuulub näiteks kuni neli kilo kaera, porgandeid, õunu ja kümned liitrid vett, saab süsteemi läbimise järel näiteks sõnnikuna uuesti kasutada. Pole muret kasvuhoonegaaside ega reostunud linnaõhu pärast. Tõsi, linnas oleks parkimine ilmselt probleem, sest esiteks nõuaks Ulaan saaniga vähemalt kahe sõiduauto koha, teiseks pole parkimiskontrollid ilmselt kuigi rõõmsad kütusejääke koristades.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Novira Capitalil sai Riias valmis ärikvartal
Eesti kinnisvaraarendaja Novira Capital ja Leedu investeerimisfondi Evernord Real Estate Fund III koostöös valmis Riia kesklinnas 70 miljonit eurot maksma läinud ärikvartal Novira Plaza.
Eesti kinnisvaraarendaja Novira Capital ja Leedu investeerimisfondi Evernord Real Estate Fund III koostöös valmis Riia kesklinnas 70 miljonit eurot maksma läinud ärikvartal Novira Plaza.
Vallandatud Tallinna Hambakliiniku juht: tahtsin ise ammu lahkuda
“Mõni aasta tagasi sain aru, et niipea, kui linnajuhtkond muutub, ei hakka keegi süvenema asja sisusse", ütles Maksim Volkov, keda uus Tallinna võim kolmapäeval SA Tallina Hambakliinik juhi kohalt vallandas.
“Mõni aasta tagasi sain aru, et niipea, kui linnajuhtkond muutub, ei hakka keegi süvenema asja sisusse", ütles Maksim Volkov, keda uus Tallinna võim kolmapäeval SA Tallina Hambakliinik juhi kohalt vallandas.