Laupäev 21. jaanuar 2017

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Bravocom põrutas täiskäigul niigi umbes turule

Villy Paimets 22. detsember 2004, 00:00

?Saime kõik ettevalmistused varem valmis ning kuna olime kuulnud ka teistest tulijatest, otsustasimegi, et milleks oodata,? ütleb Bravocomi juht Peep Põldsamm. ?Sinine lint oli ohus, loomulikult tahtsime seda endale saada, ei oleks ju olnud tore pärast paariaastast ettevalmistust järsku teise või kolmandana turule tulla.? Sinine lint, millele Põldsamm viitab, on pea kakssada aastat tagasi loodud rändauhind, mis antakse kiireimale Atlandi ületavale reisilaevale.

Peep Põldsammil tekkis oma operaatori idee Tele2s töötades. ?Teostama hakkasin seda 2001. aastal, mil olin lahkunud Tele2st. Kuna minu idee oli ja on, et virtuaaloperaator on puhas turundusprojekt, siis oli vaja partnerit ja just meediafirmat,? räägib Põldsamm. ?Kuna Eestis on suuri meediafirmasid ainult kaks, Eesti Meedia ja Ekspress Grupp, oli nende läbi käimine lihtsam. Kadastik (Eesti Meedia juht) eriti ei tahtnud ja omanik oli ka kaugel Norras, siis jäigi Hans H. Luik.? Luik tegi osalemisotsuse paari kuuga. ?Seejärel läksime juba detailsemaks. Stiilipuhta virtuaaloperaatorina, et ostad lihtsalt keskjaama, ühendad selle doonorvõrguga ära ja valmis, me tegutseda ei tahtnud, tahtsime täiesti uut ärimudelit luua,? ütleb Põldsamm. ?Ette rutates võin öelda, et lõimegi, aga sellest ma täna veel rääkida ei taha, see on täiesti uus, lausa patenteeritud ärimudel, millega tuleme turule järgmise aasta keskel, mil numbriliikuvus on juba täies hoos.?

Bravocomi olemuse seletab Põldsamm lahti järgmiselt. ?Meie idee kohaselt ei tegele tootearendusega esmajärjekorras mitte insenerid, vaid turundusinimesed, kes on rahva soovidega kursis ja ütlevad inseneridele, millise toote-teenuse nad tegema peavad,? räägib Põldsamm. ?Vaatasime asja tarbija seisukohast. Tahtsime tavakaubanduse mudeli mobiilsidesse tuua ? näiteks see, et kaubanduskeskuses käimise eest ei pea ju inimene kuumaksu maksma, või see, et inimene ei vali ju ainult üht kaubanduskeskust välja ja siis ta ei tohi enam teistes käia, vaat nendest lihtsatest tõdedest alustasimegi.?

Esimese virtuaaloperaatorina on Põldsamm omale pioneeri raske koorma võtnud. ?Oleme selle vao lahtilükkaja rolli valinud,? ütleb Põldsamm. ?Aga eks see ole aktsionäride eneseuhkuse asi ka, loomulikult oleksime ju võinud lihtsama tee valida.?

?Aktsionärid testivad meie teenust suure hoolega, nad mõtlevad kogu aeg kaasa,? märgib Põldsamm. ?Kõige kõvem roaming?u testija on meil Hans H. Luik, alles ta tuli Iisraelist ja rääkis, et kuigi meil on seal kaks roaming-partnerit, ei saanud ta seal millegipärast oma firma teenuseid kasutada. Marcel Vichmann on ka kõva testija, tema on meie roaming?ut testinud Macaos ja Fid il ja muudes kaugetes paikades. Nõukogu liige Kalle Norberg on pankurina väga huvitav testija, tema toob meile oma äriklientide kõige ekstreemsemaid soove ? küll tahavad nad, et teenus oleks sama turvaline kui pank jne.?

Tulevikust rääkides mainib Põldsamm, et kavatsevad kunagi ka piiri taha laieneda. ?Loomulikult vaatame Läti ja Leedu poole,? ütleb Põldsamm. ?Oleme oma süsteemid nii üles ehitanud, et need on üsna lihtsalt laiendatavad.?

Ülejärgmisel nädalal lahti mineva numbrijooksu kohta ütleb Põldsamm, et tõelisest vabast konkurentsist jääb sammuke siiski puudu.

?Et tõeline konkurents tekiks, ei piisa ainult numbriliikuvusest, selleks oleks vaja ka kuumaks ja teenused ära lahutada, nii nagu näiteks Tele2 lauatelefoniga on, neil oma võrku ei ole ning nende teenuseid kasutav klient maksab Elionile võrgu kasutamise eest kuumaksu. Põhimõtteliselt saab sama teha ka mobiiliturul ? näiteks kui klient tahab tingimata EMT levialas rääkida, siis maksab ta EMTle leviala kasutamise eest kuumaksu, aga teenused valib mujalt, ostab näiteks Zorro omad,? selgitab Põldsamm. ?Norras on üks meiesugune operaator kahes konkureerivas võrgus korraga ning see tähendab, et Norra parim leviala on virtuaaloperaatoril!?

Olen tõesti viimasel ajal Zorro katsejäneseks olnud, reisides mitmel maal.

Kõige suuremaid raskusi ühendusega kogesin, osaledes peaministri delegatsioonis Iisraeli visiidil. Kuid seal võis kehval levil hoopis teisi põhjuseid olla...

Bravocom on minu hinnangul tulus äri. Kuid ta on ka palju enamat. Meie jaoks ei puudu asjas ka väike Eesti metsavendluse moment. Ei uskunud me jutte sellest, et hinnad ei saa langeda.

Nüri oli vaadata, kuidas suur Rootsi kontsern nimega Eesti Telekom helistajatelt aasta-aastalt miljardeid kokku kuhjab, ise kogu aeg väites, et ?kuidagi pole võimalik teid odavamalt teenindada?.

Otsustasime, et proovime turu õiglaste hindade suunas liikuma panna.

Kohe, kui Zorroga turule tulla ähvardasime, selgus, et kõik oligi kujutelm, hinnalangus aga vägagi võimalik. Meie arvutuse kohaselt oli ju EMT kõnede kasumikate ka tervelt 50 protsenti.

Hinna osas juhtus, et nüüd on hoopis suured hakanud väikesega võidu jooksma. Küll oleks hea, kui keegi näiteks Hansapangale nii-öelda Bravocomi teeks ja teenustasud alla tooks! Endal pole kahjuks kätes seda rammu.

Meie ärimudeli see pool, mis minus elevust tekitas, saab nähtavaks alles uuel aastal koos numbrivabadusega. Seal on tõesti huvitavaid vigureid.

�rip�ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 09:50
Otsi:

Ava täpsem otsing