Artikkel
Kuula
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Jäätmekäitlus eristab tänapäeva keskajast

Londoni Towerit ja Narva Hermanni linnust ühendas keskajal vähemalt üks asi: ühesugune kanalisatsioonisüsteem. Ei mingisugust torustikku ega muud sarnast - kõik, mis tualettides potti lasti, voolas mööda kiviseinu alla. Ometi toimis süsteem pikki aastaid, vähemalt kasutajaid see ei häirinud. Võib-olla ei kujutatud ka ette, et asi võiks teistmoodi käia.
Nõukogudeaegne jäätmekäitlussüsteem 300 prügilaga üle Eesti ei erinenud oma keskkonnasõbralikkuselt palju Toweri ja Hermanni linnuse omast. Eriti hulluks on teinud olukorra asjaolu, et meil on üha enam ja enam tekkinud jäätmeid, mida on keeruline ja ebamugav käidelda, taaskasutada, hävitada ja/või ladestada. Ohtlike jäätmete hulk kasvab pidevalt.
ELi tugeval survel on Eesti võtnud ette mitmeid samme (ja vastu seadusepügalaid), mis muudavad meie keskkonda puhtamaks, kuid kohati oleme siin püüdnud olla usklikumad kui paavst ise. Nõuded on karmid ja keerulised, aga nad ei toimi alati. Tavainimese jaoks on küllap kõige enam tähelepanu äratanud müügipakendite, aga ka veo- ja rühmapakendite taaskasutamise nõue. Paraku ei võta keskmine inimene kuigi tihti ette teed kauplusesse taarat tagasi viima. Süsteem ei motiveeri piisavalt, kui üksikud keskkonnafriigid ja ühiskonnaheidikud välja arvata.
Müügipakendi alla käivad nt limonaadi- ja õllepudelid, millele on trükitud kiri, palju müügipakendi tagastamise eest saab. Aga ka jogurtitops ja pudrukarp, ühesõnaga kõik, mille sees me midagi ostame. Veo- ja rühmapakendid on nt euroalused, pappkarbid, kus sees kaerahelbepakid jne.
Pakendiseaduse eesmärk on vähendada pakendite koguseid ja nende keskkonnaohtlikkust ning tagada võimalikult suure koguse kasutatud pakendite kokkukogumine ja taaskasutamine. Veo- ja rühmapakendit kogusime ka enne uue seaduse jõustumist rohkem, kui seadus ette näeb, müügipakendi puhul ei ulatu me nõuete täitmiseni isegi kõrgetest pakendiaktsiisimääradest ja sanktsioonidest (50 000kroonine trahv) hoolimata. Seaduse jõustumine olukorda paremaks ei muutnud.
Eestis oleme jõudnud nii kaugele, et tekitame 120 000 tonni pakendijäätmeid aastas. Kuigi seda on vähem kui Põhjamaades või Euroopas keskmiselt, on seda siiski palju. Vastavalt pakendiseadusele tuleb meil koguda ja taaskasutada pool pakendijäätmete kogumassist ehk vähemalt 60 000 tonni aastas.
Keskajal ühekordset pakendit palju ei kasutatud. Tänapäeva Eestis on peamised pakendijäätmed paber-kartong (45%), klaas (20%), plast (17%), puit (10%) ja metall (8%). Kui materjal on liigiti kogutud, on seda suhteliselt lihtne väga suures osas taaskasutada. Seadus on aga kirjutatud nii, et müügipakendit tuleb eristada ka veo- ja rühmapakendist, kusjuures müügipakendite taaskasutamisel ja selle kontrollimisel on palju rohkem piiranguid kui veo- ja rühmapakendi puhul. Samas moodustavad tagatisraha alla kuuluvad pakendid vaid 5,5% müügipakenditest, ülejäänu osas on neil väga suur sarnasus veo- ja rühmapakenditega. Eristamine loob aga pettusevõimalusi: koguda näiteks veo- ja rühmapakendit müügipakendi pähe.
Müügipakendi taaskasutus on palju kulukam kui veo- ja rühmapakendi taaskasutamine. ELi konkurentsikomisjon käsitleb neid koguni kui kahte täiesti eraldi turgu just sellepärast, et juba kogumissüsteem erineb väga palju. Et müügipakendit kokku koguda, tuleb üles ehitada kogumisvõrk. See on aga kallis ega taga jäätmete kvaliteeti. Kui Eesti tahab olla modernne riik ja korraldada oma jäätmekäitlust Euroopa tasemel, tuleb ka seda selgelt välja öelda. Näiteks müügipakendi ja veo- ning rühmapakendi taaskasutussüsteemid täiesti lahku lüüa.
Kindlused otsustasid ühel hetkel rajada kanalisatsioonitorustiku - nii lihtne see oligi. Arenenud riigid saastavad vähem isegi siis, kui tarbivad rohkem. Intelligentsuse küsimus.
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.