Ford koondab iga kolmanda töötaja

Tõnis Arnover 24. jaanuar 2006, 00:00

Ford tutvustas eile nelja kvartali tulemusi ja vägevat tervendusprogrammi, mille direktorite nõukogu oli eelmisel kuul heaks kiitnud ja millega loodetakse kuulus autotootja jälle konkurentsivõimeliseks muuta. Ehkki autoturul on üldiselt head ajad, kaotab Ford järjest turgu Jaapani autodele. Kümne aastaga on Fordi turuosa USAs kahanenud 26,4 protsendilt 17,4-le. Ka hiljutisel Detroiti automessil ei äratanud Fordi uued mudelid erilist publikuhuvi. Analüütikute sõnul on Fordi toodangus liiga palju pikapeid ja linnad?iipe ning pole piisavat tähelepanu pööratud populaarsete väiksemate sõiduautode arendamisele.

Detroit Newsi teatel paneb Fordi tegevjuht Bill Ford juunior suuri lootusi Detroitis Piquette'i tehases saladuskatte all väljatöötatavatele uutele mudelitele, mis tuuakse avalikkuse ette 2008. aastal.

Fordi tehaste praegune tootmisvõimsus on 4,4 miljonit autot aastas, kuid tegelikult toodetakse 3,3 miljonit. Fordi plaan, mis vaatab ette aastani 2011, tähendab karme aegu eriti Põhja-Ameerika tehaste töölistele. USAs, Kanadas ja Mehhikos on järgmise viie aasta jooksul kavas sulgeda kümme tehast, see jätab tööta iga kolmanda töötaja. Eesmärgiks on tootmisvõimsuste vähemalt 95protsendine kasutamine.

Analüütikud on väljendanud kahtlust, kas nendestki säästuabinõudest piisab. Firma esimese kolme kvartali kahjum oli 1,4 miljardit dollarit.

Neljapäeval tutvustab oma viimase kvartali tulemusi General Motors (GM), mis on Fordist veel raskemas olukorras. Ka GMil on suurimad probleemid Põhja-Ameerika turul. Mullu kaotati turgu 1,3 protsenti ja kokku on turust GMi käes praegu 26,3 protsenti. Ainuüksi kolmandas kvartalis oli firma kahjum 1,6 miljardit dollarit. Tehaste tootmismahust kasutatakse ära alla 80 protsendi.

GM avaldas oma säästuabinõud juba sügisel. Ka temal on plaanis Põhja-Ameerikas kuni 30 000 töötajat koondada ja samuti kuni kümme tehast sulgeda. Kokku minetab Põhja-Ameerika autotööstus seega kuni 60 000 töökohta.

"Praeguse turuosaga ei suuda GM oma püsikulusid katta. Ta peab toimetulekuks saavutama aastas vähemalt kuus miljardit dollarit kokkuhoidu," ütles Autouuringute Keskuse (CAR) teadur Sean McAlinden Detroiti automessil.

Autoala asjatundjate hinnangul on GMi pankroti tõenäosus 50 : 50. Fordi väljavaated on veidi paremad, kuid panktori eest pole temagi päriselt kaitstud.

"See on väga hirmutav olukord," ütles autotööstuse allhankijate Euroopa haruliidu tegevdirektor Lars Holmqvist Dagens Nyheterile.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 15:43
Otsi:

Ava täpsem otsing