Finnair laiendab haaret Aasia suunal

Lauri Matsulevit? 25. jaanuar 2006, 00:00

Aasia poole hakati tähelepanu pöörama siis, kui Soome tööstusel tekkisid Aasias ärikontaktid. Suurematel Soome ettevõtetel, nagu Nokia või Elcoteq, on tehased ka mitmetes Kagu-Aasia riikides ning seetõttu vajadus selliste lendude järele kasvas.

Võrreldes teiste Skandinaavia pealinnadega on Helsingist Kaug-Ida sihtkohtadesse kõige lihtsam lennata. "Vähemalt selles suhtes oleme geograafiliselt hea koha peal," naljatles Finnairi Baltikumi juht Kimmo Rautiainen. Helsingi on tema sõnul mugav transiitlennujaam.

Peale ärimeeste vallutavad Aasiat muidugi turistid. "Bangkok on praegu number 1, nädalas läheb sinna 10 lendu," lausus Finnairi Eesti müügijuht Ilona Kbejan.

Majanduslikult on Aasia lennud Kbejani sõnul olnud nii tulusad, et ostetakse juurde suuri lennukeid ning kogu aur pannakse lähiajal Kaug-Ida suuna arendamise peale. Finnair on teinud ka strateegilise otsuse osta järgnevatel aastatel juurde 12 Airbus A340 ja A350 lennukit.

Eestist lendab Finnair ainult Helsingisse, kuid sealt edasi juba 47 sihtkohta. Kuna vähese reisijate arvu tõttu jäävad Finnairi enda lennukid Eesti liini jaoks liiga suureks, siis opereerib Tallinna liinil Finnairi enda tütarfirma Aero. Finnair ise tellib teenust ja müüb pileteid, kuid Aero tegeleb lendudega. Kaudselt on Finnair kanda kinnitanud ka Rootsi suunal, kus lendab Finnairi tütarfirma FlyNordic.

"Lähiajal uusi otseliine plaanis avada ei ole," seletas Kimmo Rautiainen, jättes siiski otsad lahtiseks. "Eesti äri kasvab kiiresti ning me peame silmad lahti hoidma ja siin laienemiseks võimalusi otsima."

Finnairi Eesti filiaalis töötab 9 inimest. Samas juhitakse kogu Baltimaade tegevust Eestist. Baltikumi üksuse juht Rautiainen asus siia tööle eelmise aasta lõpus, olles enne töötanud 13 aastat ?veitsi Swissairis. "Isegi Swissairis töötades eelistasin Finnairi," meenutas ta.

Nagu iga transpordifirmat, nii mõjutab ka Finnairi naftahinna tõus. "Piletihinna tõstmine ei ole kindlasti ainus instrument, millega reguleeritakse," selgitas Ilona Kbejan, lisades, et firma kasutab ka kütusehinna fikseerimist.

Konkurendiks peab Kbejan iga firmat, mis lennumasinaga inimesi veab. "Meie jaoks ei ole vahet, kas tegu on odavlennufirmaga või traditsioonilise lennukompaniiga," sõnas ta. "Konkurents on kindlasti väga eluterve nähtus, andes võimalusi valikuteks," nentis müügijuht. "Olgu siis kriteeriumiks hind, sõiduplaan, sihtkoht, mugavus või midagi muud. Valiku- ja otsustamisvabadus jääb lõpuks kliendile."

Viimased aastad suhteliselt igav Finnairi aktsia hakkas möödunud sügisel kiiresti tõusma. Aasta tagasi veidi üle 5,5 euro maksnud aktsia hind on tänaseks peaaegu kolmekordistunud ning eile maksis see 13,95 eurot.

Selle aasta esimestel päevadel selgus ka kiire hinnatõusu põhjus. Nimelt teatas selle kuu alguses Finnair, et Islandi investeerimisfirma FL Group on suurendanud oma osalust põhjanaabrite lennukompaniis 6,1 protsendini (võrreldes varasema 2,5 protsendiga), saades seega Soome riigi ning veel ühe Islandi investeerimispanga, Straumur-Burdarase järel selle suurimaks omanikuks. Soome riigi osalus on 57 protsenti.

Pärast 2001. aasta 11. septembri terrorirünnakut, odavlennufirmade pealetungi ning kütusehindade mitmekordset tõusu on Finnair päris hästi hakkama saanud. Kui USA lennuturul palusid veel möödunud sügisel pankrotikaitset Delta Air Lines ning Northwest Airlines, siis Finnairi möödunud aasta üheksa kuu käive kasvas 13 protsendi võrra 1,2 miljardi euroni ning kasum 196 protsendi võrra 64,3 miljoni euroni (1 miljardi kroonini).

Ettevõte maksis 2004. aasta majandustulemuste eest dividende 0,10 eurot aktsia kohta. Vaatamata suurepärastele majandustulemustele olen Finnairi (ka teiste lennufirmade) suhtes ettevaatlik. Majandusharus käib jõujoonte ümberhindamine ning lõplikud võitjad-kaotajad pole veel selged. Ka lühemaajaliselt on hinnaralli olnud liiga võimas, mistõttu viimastel nädalatel on aktsia soovitusi alandanud investeerimispangad Mandatum ning EQ.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing