Lada eksport ja Honda müük võtmesõnadeks

Tõnu Tramm 25. jaanuar 2006, 00:00

Uute sõiduautode turg oli 1996. aastal alles suhteliselt lapsekingades, kuid seniste Ladade ja oodatult üliedukaks osutunud Škoda Felicia kõrvale hakkasid kerkima uued Jaapani päritolu turuliidrid. Eriti hästi oli rahvas omaks võtnud Honda Civicu. Ametlikuks liidriks tituleeriti küll Toyota, mida müüdi aasta jooksul üle 800 auto, kuid kolmandiku neist müüdi Eestist välja. Sestap olid nn ametlikuks uute sõiduautode turuliidriks Eestis siiski Honda ja Ford.

Loomulikult ei olnud kusagile kadunud veel Ladade paberil edasi-tagasi liigutamine. Sellega tegelesid mitmed firmad, nagu Lada Keskus, Belesta, Nolmette jt, kes kasutasid ära suurt hinnavahet Togliatti tehase sise- ja välisturu hindade vahel. Autod müüdi justkui odavama ekspordihinnaga Eestisse, siit omakorda vaheltkasuga Venemaale tagasi. Justkui seetõttu, et tegelikult liikusid ainult paberid, autod ise jäid enamjaolt Venemaale ostjat ootama. Suurepärane äriidee, mis tõsi küll, hakkas tol hetkel juba üha vähem ja vähem kasu tooma ja lõpuks sootuks lõppes, sest ka Venemaal hakkasid Ladade hinnad tasapisi langema.

Tegijaid, millest täna enam jälgegi pole, oli 1996. a Eesti turul teisigi. Näiteks Citro?ni ja Daihatsu sõiduautosid müünud AS Staier sõlmis Nissan Baltiga lepingu, mille kohaselt hakkas Staier müüma ka Nissani toodangut. Kuna jätkati ka Citro?nide müüki ning ühes firmas ei saanud tol hetkel müüa kaht Jaapani automarki, lõpetati tegelemine Daihatsudega. Sellest ajast saadik ongi Daihatsu meie turult sisuliselt kadunud, ehkki tema müüki on üritanud jätkata nii mõnedki firmad. Seni paraku tulutult.

Ajalukku on läinud ka Hyundaisid müünud Satex Auto, mis oli Soome Kor-Motors OY ametlik esindaja. 1997. aastal lõpetati Hyundaide müük ja Satex jäi esindusõigusest ilma. Ehkki läbirääkimisi tehaselt otseesindusõiguse saamiseks peeti üsna aktiivselt. Tähelepanuväärne sündmus oli 1996. a uue Honda keskuse avamine Tallinnas Kadaka teel. Nüüd, pärast 10 aasta möödumist, avatakse taas uue Honda keskuse uksed. Sedapuhku Pärnu mnt ja avajaks mitte enam Veho Eesti, vaid Tartu firma Catwees. Kümme aastat turul ainsana Honda jaemüüki nautinud Veho Eesti saab omale igati tõsiseltvõetava konkurendi.

Veel üks asi, mis tolle aja autoliiklust iseloomustas oli tõsiasi, et Riigikogu arutas oma uue haldusõiguse rikkumiste seadustiku ja kriminaalkoodeksi muutmisel näiteks vabadusekaotuse kehtestamist inimestele, kes kasutavad politseimundrit ja ametimärki. Samuti keelata sõiduki juhtimine juhul, kui selles avastatakse kiirusmõõteseadet avastav või selle tööd häiriv seade. Küll aga oli tol aga veel üsna hõlbus elu roolijoodikutel. Nimelt tõsteti trahvi purjuspäi auto juhtimise eest varasemalt 3000 kroonilt 4500 kroonini.

1996. aastal kehtestati ka mootorsõidukimaks, mille idee oli laieneda alates Tallinnast ka kõikidesse teistesse piirkondadesse. Paraku läks nii, et keegi teine ei võtnud sellest initsiatiivist eeskuju ning pealinna elanikud hakkasid maksu vältimiseks kirjutama oma sõidukeid teistes maakondades elavate sugulaste nimele. Säärane tegevus ei toonud aga kokkuvõttes suurt tulu kellelegi ning juba mõne aasta eest lõpetati selle maksu sissekasseerimine ka pealinnas.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 10:09
Otsi:

Ava täpsem otsing