Kes julgeb minna lõvi ja krokodilli kõri kallale?

ÄP 26. jaanuar 2006, 00:00

Tänase Äripäeva vahelt leiab lugeja erilehe kiiresti arenevatest väikeettevõtetest ehk gasellidest. See erileht annab vastuse ka pealkirjas toodud küsimusele. Eelmise aasta gasellikongressi plakatil pures gasell sümboolselt lõvi, tänavu krokodilli - viimased sümboliseerivad kohmakaid ja laisavõitu suurettevõtteid.

Äripäeva meelest määravad gasellid lähiaastatel suuresti ära selle, kui hästi Eesti majandusel läheb.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi kodulehel on Eesti peamise makromajandusliku eesmärgina nimetatud ELiga kohastumise edendamist läbi kiire majanduskasvu. Majanduskasvu ja ELi majandusruumiga kohastumise keskmes nähakse omakorda konkurentsivõimelist ja dünaamilist ärisektorit.

Dünaamika on aga just väikeettevõtteid ja eriti kiiresti kasvavaid väikeettevõtteid iseloomustav võtmesõna. Erinevalt suurematest kolleegidest on nad paindlikud ja suudavad turumuutustele kiiresti reageerida. Nad on justkui heas mõttes tuulelipud, mis pilgu alati tuule suunda pööravad ja samas ka teistele ilma näitavad. Seda illustreerivad kiired muutused Eesti gasellipildis. Kui näiteks põllumajanduse ja loomakasvatusega tegeles eelmisel aastal vaid seitse gaselli, siis tänavu on neid juba 33. Tõusnud on ka ehitus, kinnisvara ja turism. See näitab, et gasellid ei salli tühja kohta ning täidavad kiiresti lüngad tõusvates majandussektorites.

Selle tuulelipunduse pahupool on muidugi see, et paljud väikefirmad peavad olude sunnil mõne aastaga tegutsemise lõpetama. Näiteks 2001. aasta Gaselli esikolmikust on tänaseks tegevuse lõpetanud kaks firmat. EVEA andmetel stardib Eestis aastas kokku 5000 uut ettevõtet ja lõpetab tegevuse 1000-1500.

Aga sellest pole midagi. See näitabki just, et maailm muutub ja ettevõtlus reageerib muutustele. USAs näiteks stardib ja lõpetab tegevuse aastas samapalju firmasid, meie oleme nende näitajate järgi siiski plussis: viiest neli jääb elama. Enamik endisi gaselle aga lepib pärast ühte või paari gaselliaastat lihtsalt stabiilse arenguga.

Gaselli mõiste looja, väikeettevõtlusguru David Birch on ühes oma intervjuus ajakirjale Fortune rõhutanud, et väikeettevõtted on majanduslangusele tegelikult hämmastavalt immuunsed. Ta kinnitab, et mitmed asjad, mis löövad valusalt suuri, lähevad väikestest mööda.

Asi on visioonis. Kui sul on tõeliselt hea idee ja sa müüd midagi, mida inimestel vaja läheb, siis majanduses toimuvad tormid sind kuigivõrd ei puuduta. Ja mida rohkem suurettevõtted rasketel aegadel töötajatest loobuvad, seda parema võimaluse annab see väikeettevõtetele oskustööjõu palkamiseks.

Eesti majandus peab suuremate riikidega konkureerimiseks otsima oma ni??e, sest me ei suuda pidada üleval tööjõumahukat tootmist. See saab eriti oluliseks siis, kui meie palgad tõusevad ja me kaotame oma madalate tööjõukulude eelise. Siis lahkuvad meilt Elcoteqid ja jäävad gasellid, kes on suutnud leida oma visiooni. Sellepärast tunnustabki Äripäev oma tänase numbriga neid.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing