Reede 9. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Parim äriplaan - lüpsta riiki

ÄP 27. jaanuar 2006, 00:00

Eestis tegutseb mitu ettevõtet, mille äriplaan on välja rääkida riigilt võimalikult suured dotatsioonid, mis tagaksid ettevõttele mugava toimetulemise ning võimaldaksid toetatava tegevuse kõrvalt nagu muuseas ajada teistsugust äri, mis seejuures esimesega võrreldes on kordades suurem.

Tänane Äripäev kirjutab ühest sellisest ettevõttest ? Edelaraudteest. Varem oleme mitmeid kordi kirjutanud teisest samasugusest ettevõttest ? Saaremaa Laevakompaniist (SLK). Mõlemad on aastatega riigilt saanud dotatsioone miljardi krooni ringis. Kummagi firma dotatsioonide kasutamise sihipärasusest pole riigil adekvaatset pilti.

Edelaraudtee ja SLK on ses mõttes nagu kaks tilka vett ? mõlemast ettevõttest on sisuliselt saanud rahapump, mis paneb igal aastal kümneid miljoneid kroone jooksma riigikassast nende ettevõtete omanikeni. Raha teeb sel teel hulga käänakuid, läbib mitmeid tütarfirmasid ja hajub kusagil nende ja omakorda viimaste omanikfirmade vahel. Sama teed tagasi liiguvad peamiselt kulud ja veidi piletitulu.

Rahapump ise kas ägiseb võlgade all või tuleb hädavaevu toime. Samal ajal rõõmustame, kui hästi läheb meie ettevõtetel ? SLK avab laevaliini Sillamäelt Kotkasse; Anti Selge, Tiit Pruuli ja Marcel Vichmann (Edelaraudtee omanikud) on aga käima lükanud Go Groupi nimelise impeeriumi, mille käibeks oodatakse 600 miljonit. Tasub mainida, et see grupp ühendab turismifirmade ja raudteefirma kõrval ka enamikku Eestis veel hiljaaegu iseseisvalt tegutsenud bussiettevõtteid, mis nagu Edelaraudteegi saavad riiklikku dotatsiooni.

Keerulised omandiseosed on majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi tegelastele aga nagu pipar jälituskoera ninale ? (raha liikumise) jälgi ajada on raske või õieti lootusetu, nagu ongi näidanud mitmed tühja jooksnud auditid. Ja ministeerium ongi jännis ? mine võta kinni, kas on siis küsitavad dotatsioonisummad on õigustatud või mitte, maksab teenuseosutaja teenus ehk reisijate vedu laeva-rongiga just nii palju, kui too ise väidab.

See aga ongi segaduse eesmärk ? et firmad saaksid segamatult riiki lüpsta. Äriringkondades heidetakse selle üle lausa nalja, Urmas Sõõrumaa olla öelnud, et sama raha eest, mis Edelaraudtee riigilt saab, veaks temagi rongireisijad oma turvafirma autodega ära.

Ja firmadel jääb õigust veel ülegi ? kui riik ei anna küsitud summat, on ettevõttel varuks mõjuv ähvardus: reisijatevedu katkeb. Niimoodi ähvardas SLK, kui Meelis Atonen üritas doteerimist mõistusega tajutavamatesse piiridesse suruda. Novembris läbirääkimistel riigiga tänavuste dotatsioonide üle ähvardas Edelaraudtee sulgeda Lõuna-Eesti raudteeliinid ja vallandada poolsada rongijuhti.

Atonen jäi monopolile alla ja pidi ministriportfelli loovutama. Savisaar läks kokkuleppele, Edelaraudtee sai ikkagi 15 miljonit rohkem, kui riik algselt kavatses maksta.

Monopolistide rünnetele vastupidavamat dotatsioonipoliitikat meil ei ole. Riik on hästi haavatav ja manipuleeritav, kui suure hulga inimeste mingi igapäevavajadus ? siin liikumisvabadus ? sõltub sisuliselt monopoolsest ettevõttest. Eriti palju võimalusi olukorda muuta riigil ei ole. Iga katse seda teha on seetõttu eriti tervitatav ? riik üritab Edelaraudtee kõrvale saada konkurenti.

Loodetavasti läheb sel ettevõtmisel paremini kui sama SLKga üritades. Soovita või riigil üles osta need inimesed, kes SLK ja Edelaraudtee kontrolle pidavad skeemid joonistasid.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing