Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Venemaale pääseb ka ilma viisata

    Ühtlane mootorimüra uinutab autosolijad. Ümber on tihe segamets ja lumi ning hämarus. Korraga tuhiseme mööda värvilisest postist ning hetk hiljem oleme Venemaal. Ilma igasuguse viisa- või tollikontrollita, lihtsalt rahulikult mööda maanteed sõites.
    See meenutab mälestusi nõukogude ajast või ulmelist nägemust tulevikust, mil Eesti-Vene piiri ületamine on lihtne ning bürokraatiavaba. Ent tegu pole ei minevikumälestuste heietamise ega ka tulevikust saabunud ilmutusega. Täiesti reaalne on ka praegu igal Eesti inimesel Venemaal ära käia, ilma selleks viisat omamata või piirikontrolli läbimata. Ning seda läbini legaalsel teel, kartmata sealjuures seadust rikkuda.
    Eesti kauges kagunurgas paikneb külake nimega Saatse. Vaevalt kümmekonna kilomeetri kaugusel Värskast, Vene piiri ääres. Ainus tee Saatsesse viib läbi Venemaa. Kohta, kus maantee kilomeetri jagu läbi naabermaa kulgeb, kutsutakse Saatse saapaks. Kaarti vaadates meenutab piirijoon seal kahtlaselt matkasaabast.
    Tegelikult on kohti, kus tee läbi Venemaa viib, suisa kaks. Esimene lõik on paarisaja meetri pikkune ning Venemaal käigust ei saa õieti enne aimdust, kui taas Eestimaa pinnal vuratakse. Saatse saabas ise aga on pikem ning äratuntav - tee ääres kõrgub okastraataed, tähelepanelik vaatleja märkab punkreid ja nn kurilkasid metsa all, piiripostid tähistavad keeluala.
    Kel seni Venemaal käimata - või soov külalisi möödaminnes Venemaale viia -, neile on Saatse saabas sobiv koht naaberriigi külastamiseks. Ometigi tuleb selle põgusa välismaal viibimise jooksul olla eriliselt tähelepanelik, kuna seal kehtivad omad reeglid. Näiteks on Saatse saapas keelatud liikuda jalgsi - mööda teed võib liigelda vaid autoga või jalgrattal.
    Samuti ei tohi naaberriigi territooriumil peatuda, kogu saapalõik tuleb läbida sõites. Samas pole kuskil kehtestatud minimaalset sõidukiirust ning sestap on mõistuse piires kiirust alandades võimalik venitada Venemaal viibitud hetki pikemaks.
    Taas Eesti territooriumil olles ning peatudes - kes ei sooviks saada fotot, kus taustaks Euroopa Liidus ainulaadne piirilõik - tuleb hoolega jälgida, et te ka kogemata naaberriiki ei satuks. Halvemal juhul lõppeb taoline apsakas kartsapaneku ja korraliku rahatrahviga. Soovitav on hoiduda piiripostidest kaugemale, et mitte tekitada agarates piirivalvurites soovi seaduserikkuja korrale kutsuda.
    Kui Saatse saapa kandis on ümbrus metsistunud, siis Venemaale parema pilgu heitmiseks tasuks sõita Värskast põhja poole Podmotsa külla. Ka seal tasub Eesti-Vene piirile mõeldes ettevaatlik olla, talvisel ajal autoga hooga liikudes võite ühel hetkel avastada, et tee on lõppenud ning edasi libisete mööda järvejääd. Mõnesaja meetri kaugusel paistab Vene poolel Kulje kirik ning piirivalvetorn, kus piiririkkujaid juba oodatakse.
    Podmotsa küla ise asub otsekui pärapõrgus - seal lõppeb nii autotee kui ka maismaa. Ometigi on Podmotsas elatud juba aegade hämarusest saati, mida tõestavad küla tillukesel kalmistul asuvad aastasadade vanused kiviristid.
    Podmotsa kalmistu veerel lösutav väike hoone tundub esmapilgul olevat tööriistakuur. Seda siiski neile, kes varem tsässonit näinud pole. Kummalise nimega ehitis on tegelikult omamoodi õigeusu kabel, pühakoda ja puhkepaik, kus väsinud palverändur saab jalgu puhata. Ajad on edasi läinud ning palverändureidki vähemaks jäänud, sestap ei hoita hoone uksi enam ööpäevaringselt lahti, vaid avatakse ainult kirikupühade ja jumalateenistuste puhul.
    Podmotsas on kohalikud leiutanud kavala aparaadi Eesti-Vene piiri ületamiseks. Vettehüppelauale on lisatud tugev vedru - hooga lauale hüpates põrgatab laud piiriületaja laia kaarega üle lahesopi Venemaale. Halbade asjaolude kokkusattumisel aga maandutakse järvejääle ning edasi viib pikk liug naabrite õigeusu kiriku väravasse. Kas keegi hüppelauda piiriületamiseks ka kasutab, ei oska öelda. Ent esmapilgul tundub küll kummaline agregaat olevat mõeldud just salaja üle piiri põikamiseks…
    Vene piiri äärsetel aladel saab aimdust naabrite elust - nii arhitektuur kui ka elukombed meenutavad rohkem ida- kui läänepoolseid eluviise. Ent kahtlemata on suurimaks elamuseks ikka korraks viisa ja piiriformaalsusteta Venemaale põikamine - teist sellist igati seaduslikku võimalust ei leia Eestist ega mujalt Euroopast.
    Ja kauaks ei pruugi seegi võimalus kehtima jääda, sest mullu allkirjastatud Eesti-Vene piirilepingu kohaselt antakse Saatse saapana tuntud maatükk Eestile üle.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.