Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Raudtee erastajatelt saab nõuda vastutust

    Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi poolt moodustatud komisjon on arutanud Eesti Raudtee enamusaktsiate tagasiostmist ja esitanud ettepanekud valitsuskabinetile otsuse tegemiseks.
    Kõik poliitilised erakonnad on jõudnud arusaamisele, et raudtee infrastruktuuri müük oli viga. Kuid jätame kõrvale poliitikute arvamused ja vastastikused süüdistused ning analüüsime tehingu tagajärgi vastutuse aspektist.
    Demokraatlikes õigusriikides peetakse normaalseks, kui ühiskonnale kahjulike otsuste vastuvõtmisele või otsuste mittekohasele täitmisele järgneb vastutus. Kahjuks meie poliitilisel maastikul seda märgata ei ole. Hea näitena võib siiski tuua endise kaitseministri Jaak Jõerüüdi käitumise, kes teatas, et ei ole nõus valitsuses jätkama seoses ministeeriumis tekkinud skandaaliga.
    Eesti Raudtee erastamine Isamaaliidu, Mõõdukate ja Koonderakonna valitsuse poolt oli riigile kahjulik tehing.
    Erakondade poliitikud tunnistavad seda, isegi tollane isamaaline valitsuse juht Mart Laar. Üldsus on juhtinud tähelepanu välismaisele konsultatsioonifirmale GIBB makstud suurele nõustamistasule. Tolleaegne riigikontrolör Juhan Parts ja õiguskantsler Allar Jõks andsid Eesti Raudtee erastamise kohta õigusliku hinnangu, kus märkisid, et lepingu sõlmimisel rikuti seadust. On tõestatud, et erastamisagentuur, agentuuri peadirektor ning tollane teede- ja sideminister ületasid oma volitusi.
    Kuid valitsus ja poliitikud ei ole ju lasteaed. Kui koalitsioon on vastu võtnud ühiskonnale kahjulikke otsuseid, on loomulik, et sellele järgneb vastutus: poliitiline, õiguslik ja materiaalne.
    Meie poliitiline kultuur selleni aga veel ei küüni. Materiaalõiguslikku vastutust ei rakendatud, sest sellist pretsedenti ei ole kahjuks veel loodud. Samas meie seadused sellist konkreetset vastutust võimaldavad, näiteks karistusseaduses, riigivastutuse seaduses ja muudeski aktides on selline võimalus fikseeritud.
    Vastutus on ette nähtud ka ministeeriumide põhimääruses, kus poliitiline figuur - minister - kannab oma tegevuse või tegevusetuse eest konkreetset vastutust. Ta vastutab oma valitsemisala korraldavate seaduste, Riigikogu otsuste, presidendi seaduste, valitsuse määruste ja korralduste täitmise, täitmata jätmise või mittekohase täitmise eest, andes aru valitsusele.
    Minister vastutab ka riigivara säilimise ja heaperemeheliku kasutamise eest riigivara seadusega sätestatud korras.
    Seejuures pole vastutus ainult moraalne või poliitiline, vaid seadusandluses, näiteks karistusseaduses on fikseeritud tegevusetusdelikt, kohustava normi täitmata jätmine. Näiteks karistusseaduse N 290 kohaselt võib ametialase lohakuse koosseis olla konstrueeritud ka nii, et teos võivad tegevus ja tegevusetus põimuda: näiteks ametialane lohakus, ametialase ülesande täitmatajätmine (tegevusetus) või pealiskaudne täitmine (tegevus).
    Kui selleks volitatud pädevad institutsioonid ilmutavad tahet või soovi, siis on võimalik ka Eesti Raudtee erastamistehingu puhul välja selgitada konkreetsed isikud, kelle kuritahtlik tegevus või tegevusetus on tõestatud subjekti süüna.
    Seejärel on võimalik subjektidele esitada kahju hüvitamise materiaalõiguslik nõue. Juriidiliselt lihtne skeem, kuid seni on puudunud tahe luua selline pretsedent. On vaja jõuda selleni, et kõik kodanikud on seaduse ees võrdsed ja seega ka vastutavad oma tegevuse või tegevusetuse eest seadusandluses ettenähtud korras.
    Täna toimub valitsuskabineti erakorraline istung, kus otsustatakse Eesti Raudtee aktsiate tagasiost.
    Autor: Heldur Unt
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Investeerimine ja surm: pärandamise maksunüanssidest välismaa kinnisvara konksudeni Kahjumliku investeeringu pealt tuleb maksta tulumaksu
“Isegi hea tervisega investorile ei tee paha, kui nende asjade peale mõelda,” arvab kõhedaks tegevate surma ja pärandamise teemade kohta maksuekspert Ranno Tingas.
“Isegi hea tervisega investorile ei tee paha, kui nende asjade peale mõelda,” arvab kõhedaks tegevate surma ja pärandamise teemade kohta maksuekspert Ranno Tingas.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Savisaare sõnul oli tema Tallinna tööots rohkem hobi
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.