Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    India kilpkonn ja Hiina jänes

    Viimase Maailma Majandusfoorumi teema oli "Kõikjal olev India". Reeglina pööratakse läänes nii palju tähelepanu Hiinale, et India saavutustele hakatakse alles hiljem mõtlema. Rõhutamaks, et lõpuks peab siiski võitma poliitiline stabiilsus, kleepisid indialased Šveitsi bussidele sildid: "India: maailma kõige kiiremini kasvav demokraatia".
    India välksõda meedias saatis suur edu. Davoses rääkis üks kõneleja teise järel sellest, et olgugi Hiina hetkel ees, pikemas perspektiivis on Aasia kahe hiiglase võidujooks õnneloos. Vähemalt mõneks päevaks võeti India saamist Hiinaga võrdseks ülijõuks kui midagi, mis ongi juba otsustatud. Kuid milline näeb tegelikult välja võidujooks nende kahe enam kui miljardi inimesega majanduse vahel? Esimesel pilgul näib, et Hiina on ennast üsna kaugele ette rebinud. 25 aastat tagasi, tänapäevase globaliseerumislaine alguses, oli India ja Hiina rahvuslik kogutoodang umbes sama. Nüüd on Hiina rohkem kui kaks korda rikkam, ükskõik mispidi vaadata.
    Aga tegelik erinevus ei seisne selles, et edukatel hiinlastel läheb paremini kui edukatel indialastel. Lõppude lõpuks on India eliit ju maailma tipus, nagu näitab Lakshmi Mittali julge 22 miljardi dollariline (ligi 290 miljardit kroonine) pakkumine Prantsuse terasetootja Arcelori omandamiseks.
    Ei, tegelik erinevus - meeldib see meile või mitte - seisneb selles, et Hiina kommunistlikul valitusel on õnnestunud globaliseerida palju suurem osa oma elanikkonnast kui India demokraatlikul valitsusel. Mitte et Hiinas valitseks võrdsus. Ainult ranniku ääres, kus elab ligi kolmandik inimesi, võib öelda, et enamik neist on tõesti jõudnud 21. sajandisse. Suur osa Hiina maapiirkondadest on endiselt haledas seisus: 150 miljonit inimest on töötud ja tervishoid-haridus on mõne mulluse sajandi tasemel.
    Kastiühiskonnaga Indias on ühiskonnaliikmete kõrvalejäetus veelgi suurem. Maailmamajandusse on haaratud ehk iga viies inimene. Iga kõnekeskuse töötaja kohta leidub mitu inimest, kes vaevu suudab toime tulla. Kui Hiinas osaleb globaliseerunud majanduses ligi 450 miljonit inimest, siis Indias kõige rohkem 200-250 miljonit. Ja just see erinevus eristab kaht majandust.
    Mida saab India teha, et konkurendile järele jõuda? India suurim puudus on maanteede, sildade, sadamate ja muu infrastruktuuri vähesus, kus kontrast Hiinaga on rabav. Kui sinu tooted ei jõua maailmamajandusse, siis ei saa seda ka vallutada.
    Hiina on viimase viie aasta jooksul oma kiirteede süsteemi viiekordselt suurendanud. 50 000 kilomeetrit uusi teid on rajatud selliselt, et seal saavad sõita isegi suured lennukid, mida ei saa öelda nii mõnegi India lennujaama maandumisraja kohta. Seejuures pole küsimus ainult rahas. India keskpank püherdab rahas, mis on peamiselt investeeritud välisriikide madala tootlusega rahatähtedesse.
    Tegelik probleem on selles, et Hiina autoritaarne süsteem kohtab vähe vastupanu, kui ta võtab nõuks lükata kokku majaloksudest koosneva linnaosa, mis seisab ees uue lennujaama ehitusel. India valitsusel seevastu pole ei võimu ega soovi vaestest inimestest üle marssida, et rikkaid veelgi rikkamaks muuta.
    Kuid samas pole ilma infrastruktuurita neil enam kui 800 miljonil indialasel, kes veel pole maailmamajandusse jõudnud, kahjuks ka mingit lootust seda teha. India ei suuda kunagi luua piisavalt töökohti vaid teenuste sektoris, ta peab olema konkurentsivõimeline ka massikaupade tootmises.
    Nii et kas võimalus, et India majandus võib Hiinast mööda minna, on lootusetu unistamine? Ei pruugi olla, sest nendes valdkondades, kus India tugevam on, eriti teenused, on palju suuremad võimalikud marginaalid kui tootmises. Siin ei saa kõvasti kehvema seadusandliku süsteemiga hiinlased eriti võistelda.
    Tundliku finantsteabe või patentide avaldamisel usaldavad Lääne ettevõtted hoopis rohkem India ettevõtteid kui Hiina omi. Nad teavad, et kui nad ostavad mingi kõrgtehnoloogilise teenuse sisse Hiinast, siis võiksid nad sama teabe selle informatsiooni kohe Internetti üles riputada.
    Ka India finantssüsteem on palju arenenum - ja see eelis saab kahe riigi arenedes aina tähtsamaks. Käsufinantseerimine ehk majandusteadlaste keeles "suunatud laenamine" töötab hästi niikaua, kuni asi puudutab sildade ehitamist. Kui aga tuleb otsustada, millised ettevõtted on väärt ellujäämist, on see palju ebeefektiivsem.
    India ja samamoodi ka teiste arenevate turgude nagu Brasiilia, Venemaa või Mehhiko väljakutse on selles, kuidas laiendada edukaid sektoreid ilma neid kägistamata. Kui India tahab kunagi Hiinale järele jõuda, peab ta suurema osa elanikkonnast globaliseerumisse kaasama, pakkuda paremat tervishoidu, haridust ja infrastruktuuri. Alles siis saab India "kõikjal olevaks".
    Copyright: Project Syndicate, 2006. www.project-syndicate.org
  • Hetkel kuum
Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Elektriautotootja rahamure pani suured aktsiapakid liikuma
Stockholmis noteeritud Volvo Cars jagas finantsprobleemides elektriautotootja Polestari osaluse oma aktsionäridele, kelle seas suurim on Hiina Geely. Geely omakorda müüs suure paki veokitootja Volvo aktsiaid, et Polestari toetamiseks raha vabastada.
Stockholmis noteeritud Volvo Cars jagas finantsprobleemides elektriautotootja Polestari osaluse oma aktsionäridele, kelle seas suurim on Hiina Geely. Geely omakorda müüs suure paki veokitootja Volvo aktsiaid, et Polestari toetamiseks raha vabastada.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Eelarvenõukogu: riigivõlg kasvab kiirelt
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Everaus rajab Rae valda uue elukvartali
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.