Magnumi uksemaks ahistab ravimimüüjaid

Kadi Heinsalu 01. märts 2006, 00:00

Muudelt apteegikaupadelt lisatasu küsimine pole seadusevastane. Ravimitelt tasu küsimine on ravimiseadusega keelatud. Tootjad kurdavad, et kes seda ei maksa, selle kaup on leti all peidus või ei ole seda üldse müügis. Lisatasu kergitab pisitasa ka hindasid apteegis.

Apotheka apteek Järve Selveris. Küsimus käsimüügileti väsinud naeratusega proviisorile: "Palun, kas teil valuvaigistit Ibuprofen on?" Naine raputab kahetsevalt pead. "On Ibumetini, on Ibumaxi," viitab ta sinna ja tänna. Letil tema kõrval ongi ümaras akvaariumis Ibumetin. Kõrval vitriinis on silmatorkavas kohas ka valuvaigisti Ibumax - soodushind 7 krooni kümme tabletti.

Proovin Ibuprofeniga õnne Mustamäe polikliiniku juures Apothekas. Magnumi ravimiinfo järgi peab seda kindlasti seal olema. Apteeker raputab jällegi pead. Tondi Selveri Apotheka proviisor urgitseb Ibuprofeni kerge vastumeelsusega välja hoopis leti alt.

Ümaras akvaariumis Ibumetini tuuakse Apothekasse Põlva ravimitehasest Nycomed Sefa, mille juht Ants Nurk erinevalt teistest ravimitootjatest julgeb oma nime all tunnistada, et maksab Magnumile turundustasu. Tema nimetab seda ekspositsioonipinna ostmiseks ja mitte uksemaksuks, kuna ta saab selle eest teenust vastu.

Peidetud Ibuprofeni toodab Tallinna Farmaatsiatehas, mille omaniku, Grindeksi Eesti esinduse juht Karmo Kalda ei soovi teemat kommenteerida.

Turundusteenuse tasu käib ravimiseaduse vastu, kuna ravimi jaemüüjal on keelatud vastu võtta mis tahes hüvitisi kindla ravimi või kindla tootja eelispakkumise eest.

Apothekasse pääsemine on ravimimüüjale aga tähtis, sest sisuliselt on Magnum endiselt monopol, ehkki juriidiliselt mitte. Käibe järgi on Magnum suurim: 2004. aasta käive oli tal 1,1 miljardit krooni konkurent Tamro 780 miljoni vastu. Nimetatud aastal teenis Magnum kasumit 43 miljonit krooni. Magnum on jaganud nii apteegid kui ka hulgimüügi kahe firma vahel, mis pole temaga juriidiliselt seotud.

"Magnum on teinud midagi selleks, et turul olukorda parandada. Lisafirmaga ta välistas, et tema on kõige suurema tule all," muheleb konkurentsiameti asejuht Aini Proos. Apothekasid on isegi pisut vähem kui Tamro apteeke, kuid Apohtekad asuvad paremas kohas. Ja suuruselt kolmanda keti, Apteek5+ üks omanikke Meelis Mäeots on endine Apotheka juht. Tema 29 apteegi tellimiskeskus asub Magnumi kodulehel, nii et ravimitootjad peavad neid seotuks.

Ants Nurk tunnistab, et ravimid oleksid turundusmaksuta odavamad. Sama kinnitab ka haigekassa juht Hannes Danilov, viidates 50% osas haigekassa poolt hüvitatavate retseptiravimite hinna tõusule. Tamro juhatuse esimehe Tarvo Vaasa arvates ei mõjuta turundusmaks siiski hindasid, vaid kärbib teiste ravimimüüjate kasumimarginaale. "Meie apteegis sellist asja pole, aga summa summarum on hinnad sarnased," leiab ta.

Tasu rõõmustab Magnumi suuromaniku, maksuvabadele firmadele meeldival Mani saarel tegutseva investeerimisfondi NEI esindajat Rupert Cottrellit ja Solaron Trade OÜd, keda esindab Margus Linnamäe, varem ka vend Aivar.

Ants Nurk räägib, et veel aasta tagasi punnis ta selle maksu vastu, aga andis alla.

Eelmisel varakevadel tõstis kümmekond Eesti geneeriliste ravimite (st analoogravimite) tootjate liidu liiget uksemaksu vastu mässu. Nende üks argument oli, et kui kõik maksavad, siis eelist ei saa ju keegi. Magnum kaebas liidu seepeale oma tütarfirma kaudu kui kartellileppe õhutaja konkurentsiametisse, kuid kartelli ei leitud. Vastupidi, amet kiitis tootjaid, et need enam ravimiseadust ei riku sellist tasu makstes.

Täna on seis selline, et osa mässajatest maksab jälle. Et saada kampaania korraldamise ajal konkreetse tootja ravimiga akvaariumi letile, tuleb eraldi maksta, täpsustab Nurk. Kui tahad võita internetioksjonil reklaamipinna apteegiaknal, tuleb maksta 50 000 krooni, räägib teine ravimimüüja, kes soovib jääda anonüümseks.

Vastupunnijatel ei ole Apothekas head väljapanekut loota. Importkosmeetikat Apothekasse müüv Toomas Tuudak tunnistab, et Magnum pakkus neile mineval aastal ka turunduslepet, aga kuna ta ei saanud selgust, mida vastu antakse, jäi kaup katki. Nende tooted on Magnumi apteekides siiski müügil ja isegi parema koha peal kui näiteks Tamro omades. See-eest on Tuudaku firmal lepe suurte allahindluste kohta.

Ravimiamet on vastuses ettevaatlik. "Ravimite eelispakkumine muudab apteegiteenuse osutamise ebaprofessionaalseks ning tarbija huve kahjustavaks," tõdeb Hille Kask inspektsiooniosakonnast. Äripäeva saadetud leppeprojekti kohta teatab asejuhataja Alar Irs: "See tundub mitte puudutavat ravimeid, vaid teisi apteegikaupu." Temal pärast eelmist aastat enam teateid Apotheka ravimite turundustasust pole.

Apotheka uksemaks töötab nagu valgusfoor, kirjeldab üks ravimitootja, kes soovib jääda anonüümseks.

Turundusmaksuga oled rohelises laines: tooted on Apothekas hästi eksponeeritud ja teade nende lõppemisest liigub arvutist automaatselt kesklattu, jätkab ravimitootja. Kollase tule all on need, kellest on midagi loota. "Punase tule all olemine tähendab piltlikult seda, et sinu ravimid on leti all. Kaks korda tuleb küsida, siis võib-olla antakse," sõnas ta. Ta on näinud oma sõnul e-kirja, kus Apotheka apteekreid instrueeritakse seda või teist ravimit mitte pakkuma. Nende käsimüügiravimite läbimüük Apothekas on kahanenud 25% pärast seda, kui nad leppest aasta tagasi loobusid. Nad kaaluvad leppe tagasivõtmist.

Uksemaksu saab lihtsalt. Tootja läheb Magnumi peakontorisse, kus kaubeldakse toodetelt kõigepealt allahindlusi, kuni 15% hinnast. Edasi liigub ta oma kaubaga Magnumiga seotud Kogu Pere Apteek OÜ või Apteekide Koostöö OÜ inimeste juurde, kes pakuvad talle turundusteenuse lepet.

Sarnane olukord valitseb ka retseptiravimitega.

Haigekassa seisukohalt võib Magnumi täiendav komisjonitasu mõjutada kulutusi 50% soodusmääraga kompenseeritavatele ravimitele.

Taolisest lisakomisjonist tingitud hinnatõus võib olla üks põhjustest, miks kasvavad haigekassa kulutused just 50% soodusretseptiga ostetavate ravimite osas. Kui 2003. aastal maksis üks 50% soodusretsept haigekassale keskmiselt 64 krooni, siis 2005. aastal juba 70 krooni. 50% soodusretseptide arv 2005. aastal oli aga ligi 2,4 miljonit ja nad moodustasid 48% kõigist soodusretseptidest.

Ravimitootja kohalik esindus seisab Magnum Medicali näol silmitsi ligikaudu poolt ravimiturgu kontrolliva suurfirmaga, mis oma positsiooni tõttu nimetatud komisjonitasu nõudmist endale saab lubada. Tootjal on pea võimatu maksmisest keelduda, eriti kui tema Eestis turustatava tootevaliku moodustavad nn masstooted, nt käsimüügiravimid või laialdaselt kasutatavad tavapärasemad retseptiravimid, millel on turul konkurente. On vägagi võimalik, et nõutav komisjonitasu tõstab üldiselt ravimi hinda, ehkki ei saa väita, et see oleks hinnatõusu ainus või peamine põhjus.

Kahtlemata võib komisjonitasu põhjustada selle, et kompenseeritava retseptiravimi jaemüügihind on kõrgem kui riigi kehtestatud piirhind, ja see osa tuleb patsiendil endal tasuda. Näiteks on piirhind 300 krooni, aga apteegis jaehind 321 krooni, 21 krooni on lisaks patsiendi kanda.

Ka hinnakokkulepete alla kuuluvate ravimite puhul saab väita, et kui ravimifirma ei peaks seda lisatasu maksma, siis ta suudaks leppele tulla madalama hinnaga.

Apotheka keti lepinguid ei oska mina kommenteerida, kuna need on sõlminud Apteekide Koostöö AS, kes on iseseisev äriühing ja kelle seos Magnumiga piirdub asjaoluga, et meie apteegid (Terve Pere Apteek OÜ) ostavad neilt Apotheka kaubamärgi kasutamise õigust. Omandi mõttes puudub igasugune seos Magnum Medical ASi ja Apteekide Koostöö ASi vahel.

Võin öelda, et meie (Terve Pere Apteek OÜ) apteekides mõne ravimi eelistamist teiste arvel ei toimu. Väljapanekute puhul tuleb teha vahet ravimitel ja toidulisanditel ning loodustoodetel.

Turundusteenuste tasu (7% leping) käib mitteravimite kohta, ravimiseaduse piirang aga ravimite kohta. Ravimite väljapanekud põhinevad patsientide eelistustel ja reaalsetel läbimüüginumbritel.

AS Magnum Medical ei ole asutanud ühtegi tütarfirmat, kes oleks vähendanud tema turuosa. Apteekide Koostöö Hulgimüük OÜ on asutatud Apteekide Koostöö ASi poolt, kes ei ole Magnumi tütarfirma.

Magnumi positsioon ei ole kunagi olnud nii tugev, et tegutseda teistest turuosalistest sõltumatult, kuna turul tegutseb võrreldava turuosaga konkurent Tamro Eesti OÜ.

Samuti ei ole Magnum kehtestanud ebavõrdseid tingimusi klientidele. Kui Magnum hakkaks turuosalistele ühepoolselt tingimusi dikteerima, jookseksid partnerid Tamro juurde.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing