Maksuterminaator 2 valmistub tulekuks

Anne Oja 08. märts 2006, 00:00

Küsitletud maksuametnike sõnul kardetakse ametis, et liisk langeb pigem riigiprokurör Raivo Sepa kui maksuametniku Enriko Aava kasuks. Kuna Sepp tuleks maksuametnikke juhtima väljastpoolt maja ning sellega võivad kaasneda tõsisemad ümberkorraldused, valitseb töötajate seas minnalaskmise meeleolu.

Ükskõik, kumb kahest kandidaadist ametisse asub, võib nende tausta teades juhtuda, et eelmise juhi Aivar Rehe ajal pehmeks teenindusasutuseks muutunud maksuametist saab taas pigem raudne rusikas ehk maksuterminaator.

Mõlema mehe kohta on avalikkusel vähe infot. On vaid teada, et peaaegu kogu Enriko Aava tööelu on möödunud maksuameti koridorides. Algul Kohtla-Järvel, edasi maksuameti keskasutuses, kus tema kätte usaldati üleriigilise tähtsusega uurimised.

Aav on korteriühistu Niine 2a juhatuse liige. Ettevõtetes tal osalusi pole, samuti puudub kinnisvara. Tema konkurendile Sepale kuulub korter Kuressaares ja üks kinnistu Saaremaal.

Raivo Sepp alustas tööd prokuratuuris ülikoolipäevil, töötades Tartu maakonna prokuratuuris ühiskondliku abilisena. Tartu ülikooli õigusteaduskonna lõpetas ta 1991. aastal koos praeguse õiguskantsleri Allar Jõksi ja endise peaministri Juhan Partsiga. Hiljem siirdus Sepp uurijaks Võru maakonna prokuratuuri, kus tõusis peatselt vanemuurija kohale.

Rahandusminister Aivar Sõerd teatas eile väga lakooniliselt: "Kõrgemate ametnike konkursi atesteerimise komisjon ei ole veel oma tööd lõpetanud ja selles staadiumis ei pea ma võimalikus antud teemat kommenteerida."

Varem on ajakirjanduses kirjutatud, et rahandusminister Aivar Sõerdi soosik maksuameti juhi kohale on Raivo Sepp. Päevaleht kirjutas jaanuaris, et hoolimata avaliku konkursi kuulutamisest on Sõerd oma kandidaadi Rahvaliidu juhtfiguuridele välja käinud ja saanud talle ka õnnistuse.

Endine peaminister Juhan Parts ütles kunagise kursusekaaslase Raivo Sepa kohta: "Üks asi on ametikoht ja teine asi on rääkida ülikoolikaaslasest. Mulle tuleb üllatusena, et ta sinna kandideerib." Peale mõningast järelemõtlemist lisas Parts: "Ütleksin, et iga sepp jäägu oma liistude juurde. Argumenteerida ma seda aga avalikult ei taha."

Enriko Aava iseloomustas endine maksuameti pressiesindaja Aivar Pau kui inimest, kes on oma tööga hästi hakkama saanud. "Minu hinnangul on Enriko juhitud osakond suutnud Eesti uurimisasutustest kõige edukamalt üle elada kriminaalpoliitika reformimise," rääkis Pau. "Nüüd on nii riigile kui ka ameti töötajaile vaja nähtavasti taas stabiilsema arengu keskkonda. Enriko on õige mees seda looma. Ta on olnud aktiivne ameti seisukohtade väljapoole suunamisel ning organisatsioonisisene usaldus seljataga olemas. Kirjeldaks mehe tegemisi sõnadega: vaoshoitud jõulisus."

Endine maksuameti juht Aivar Rehe keeldus eile kandidaatide sobivust ja võimalikku võitjat kommenteerimast.

Eelmise juhivahetuse aegu valitses maksuametis pikemat aega peataolek. Selle käigus lahkusid hinnatud spetsialistid töölt, näiteks maksu- ja tolliameti IT-süsteeme ühendanud Aare Lapõnin ja teenindust juhtinud asedirektor Kaja Tamm. Ümberkorralduste käigus vahetati välja keskastmejuhte ning piirati sadade inimeste ligipääsu maksuameti andmebaasides sisalduvale informatsioonile.

Viieliikmeline kõrgemate riigiametnike konkursi- ja atesteerimiskomisjon koguneb otsust langetama täna kell üks. Uue juhi nimi peaks selguma paari tunni jooksul.

Komisjoni kuuluvad riigisekretär Heiki Loot, tegevpsühholoog Palmi Karu, riigikantselei referent Pille Kangro, riigikantselei avaliku teenistuse osakonna juhataja asetäitja Eve Limbach ja rahandusministeeriumi kantsler Tea Varrak.

Kolmas finiðini jõudnud kandidaat, rahandusministeeriumi kantsler Tauno Tats taandas end konkursilt.

Välja on langenud ka maksuameti praegused asedirektorid Rainer Osanik ja Avo Rõõmussaar.

Enriko Aava sõnul on kõige olulisem jätkata kliendikeskset lähenemisviisi ning saavutada maksuameti stabiilne areng.

Millises suunas sooviksite maksu- ja tolliametit ning Eesti maksumaksjaid arendada, kui homme valituks osutute?

Kõige olulisem on jätkata kliendile orienteeritud lähenemisviisi ning saavutada usaldus maksumaksjate ja maksuhalduri vahel. Maksuhalduri tegevus peab olema suunatud sellele, et kõigile maksumaksjatele oleks tagatud professionaalne teenindus.

Pean vajalikuks jätkata positiivset suhtlemist ja koostööd maksuameti ning maksumaksjate vahel. Oluline roll on siin täita erinevatel ühiskondlikel organisatsioonidel - kaubandus-tööstuskoda, maksumaksjate liit, ametiühingud, erialaliidud jne. Maksuhaldur vajab oma tegevuse hindamiseks konstruktiivset ja erapooletut tagasisidet, mistõttu dialoog mainitud organisatsioonidega on hädavajalik.

Kuidas kavatsete ületada vastuolu teeninduse ja kontrolli vahel, kumba peate maksu- ja tolliameti prioriteediks?

Prioriteet on kliendikesksus, kus eesmärgiks on läbi hea teeninduse tagada maksukohustuste võimalikult lihtne ja mugav täitmine.

Kontroll ja sund on teenindust toetavateks funktsioonideks, mis suunatakse sinna, kus neid kõige enam vajatakse. Kontrollitegevuse korraldamisel tuleb eesmärgiks seada maksukuulekuse edendamine, mitte maksimaalne karistamine. Peame suutma tagada kõrge kontrollialase asjatundlikkuse, et olla õigel ajal õiges kohas. Aus maksumaksja ootab riigilt kaitset ebaausate eest.

Milliseid väljakutseid näete maksuameti juhtimises?

Olen maksu- ja tolliametis töötanud ligi 14 aastat ning soovin oma kogemust ja teadmisi ametile püstitatud eesmärkide saavutamiseks maksimaalselt rakendada.

Täna vajab organisatsioon stabiilsust, kuna amet on aastaid olnud suurte reformide keerises. Nüüd on vajalik teha viimistlustööd - suunata energia mitte struktuurilistele ümberkorraldustele, vaid protsesside ja inimeste tõhususele ja kvaliteedile. Maksu- ja tolliamet peab olema valmis oma ülesandeid täitma ka olukorras, kus majanduskasv ei ole nii kõrge.

Mida tooksite eelmiste maksuameti juhtide juures esile säilitamist väärt saavutustena?

Organisatsioon on saavutanud kõrge autoriteedi ja asjatundlikkuse - seda tuleb säilitada.

Maksu- ja tolliameti ühendamine on läbi viidud edukalt ja suures plaanis õigesti. Suund maksu- ja tollifunktsioonide integreerimisele on minu hinnangul olnud ainuõige ning väärib edasiarendamist.

Raivo Sepp eile Äripäeva saadetud samasugustele küsimustele ei vastanud.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 15:49
Otsi:

Ava täpsem otsing