Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Vihterpalus valmivad maiuspalad kalagurmaanidele

    Oleme Mati Vetevooluga kohtumise kokku leppinud ja põhjalikud teejuhised saanud nädalapäevad tagasi, Vihterpalusse sõidu aeg aga langeb päevale, mis ilmselt selle talve lumesajusemaks osutub. Saatus, mis muu. Aga igatahes ei osutunud nood mainitud teejuhised siiski nii põhjalikuks, kui oleksid võinud olla, sest oskasime koos fotograafiga üleni lumevalgel ja jäljetul maastikul ikkagi õigest teeotsast mööda Vihterpalu mõisa taha heinamaale sõita. Pusklesime põlvini lumes, kuni jõudsime võsa lõikava külameheni, kes aga mingist kalatööstusest "kusagil sealpool" maad ega ilma polnud kuulnud. "Saetööstus on seal küll, aga kalatööstus… Ei tea," kostab saemees. Saetööstus aga meid seekord paraku ei huvita.
    Ja siis, kui Jumala sõrme juhatusel, ukerdab üle lumise välja meie poole uhke Mitsubishi džiip. Pärale jõudes astub sellest välja valge sonimütsiga meesterahvas. "Ma pidin ikka teile vastu tulema, ei uskunud alguses, et asi nii hulluks läheb," sõnab ta. Meil asi selge, et eks see tulija ongi otsitava perefirmast kalatööstuse omanik Mati Vetevool isiklikult.
    Mida see salapärane tööstus siis toodab? Salapärast pole asja juures tegelikult midagi, sest seda toodangut, mis Vihterpalu suitsuahjudest ja viilutusmasina terade alt iga päev väljub, teavad ja tunnevad küll kõik eestimaalased. Seda müüakse Selveri kalalettides, mitmes Maksimarketis ja veel paljudes müügikohtades üle Eesti. Kusjuures müüjad - neid on kokku poolesaja ringis -, on kõik Vetevoolu palgal. "Nii on kindlam ja ka kaupmees on rahul," räägib Mati Vetevool. "Ja üks on ka kindel, mille olen endale selgeks teinud - kasulikum on müüa odavamalt, aga see-eest rohkem, kui kallilt, aga vähe."
    Eesti kala osakaal on umbes kaks protsenti, ütleb Vetevool mokaotsast. Jään tummaks. No kuulge, me oleme tõsine tööstusajakiri, ega hakka siin sellist naljajuttu levitama. Aga selgub, et kalatöösturil on tõsi taga. Kohalikud kalamehed ei taha ametlikult ehk siis arvega müüa. "Meie kalurid tahavad kala eest sularaha saada, äärmisel juhul soostutakse ka arvega müüma, aga siis juba tükk maad kallima hinna eest," tunnistab Vetevool, kelle sõnul müüakse kohalike meeste püütud kala maha turgudel.
    Nõudlus kalatoodete järele aga üha suureneb, sabad kalalettide ees üha pikenevad, kusjuures M.V.Wool varustab neid 80 erineva tootega. Selle kalabuumi laineharjal seilamine lubas Vetevoolu ettevõttel 2005. aastal teha 68,5 miljonit krooni käivet, mis on veerandijagu rohkem kui tunamullu. Selleks aastaks planeerib kalatööstur saavutada juba 80 miljoni krooni suuruse käibe.
    Aga üldiselt tehakse Mati Vetevoolu kalatööstuses kõike või peaaegu kõike, mida kalast üldse teha annab. Kasutatavad retseptid on firma enda looming ja loomulikult peetakse neid kõige pühamas saladuses. Ühes ruumis käib toore lõhe ja forelli fileerimine ja soolamine, teises soolatakse heeringat, kolmandas teeb üks lõikemasin tunnis kuni 80 kg suitsulõhet viilutades Mati Vetevoolu sõnul ära 60 inimese töö, neljandas rändab skumbria suitsuahju.
    Suitsuahjudest, neid on muide kaks, tahab peremees pikemalt rääkida. Ühest küljest sellepärast, et just täna saab viimane liisingumakse makstud. "Nüüd oled sa minu oma," ütleb Vetevool suitsuahju läikivat roostevaba külge patsutades. Teisest küljest sellepärast, et Multimat 3000 ahjude näol, millest kumbki maksab üle miljoni krooni, olevat tegemist sellelaadse tehnika viimase sõnaga.
    Ja pange tähele - seda ahju köetakse pöögipuu puruga, mis on spetsiaalselt Saksamaalt tellitud ja mille kilo maksab üle kümne krooni. Samas, kui suitsu võiks teha ka 50 senti kilogramm maksva lepapuruga. "Pöögipuru annab kalale magusa, lepapuru aga mõrkja maitse. Ja pöögipuidus on oma paarkümmend korda vähem bensopüreeni," põhjendab Vetevool valikut üüratult kallima hinnaga küttematerjali kasuks, mida aastas kulub umbes 20 tonni.
    Mis veel toitumisharjumustesse ja kalasöömisesse puutub, siis Mati Vetevoolu sõnul sööb ta ise meeleldi kala. "Olen alati kalatoite armastanud, ega pea lihast suuremat," ütleb ta. "Sest liha teeb vihaseks."q
    Mati Vetevool meenutab muheledes lugu, mis juhtus vahetult enne Eesti ametlikku ühinemist Euroopa Liiduga.
    Tuli kord üks euroametnik - portugallane - Vetevoolu kalatööstust inspekteerima. Suitsuahjude ruumis vajus Portugali mees mõttesse.
    "Kus te kalu restidele panete?" tundis ta huvi.
    "No kus me ikka mujal paneme kui siinsamas," kõlas peremehe vastus.
    "Oi ei, seda te küll ei tohi teha," oli euroametniku nõudmine resoluutne.
    "Mis seal ikka, eks me võime siis resti kõrvalruumi kärutada ja seal kalad restidele laduda," soostus Vetevool järele andma.
    "Teise ruumi vagonette restidega viia ei tohi," väitis inspekteerija vastu.
    "Aga mis siis saab?"
    "Mina ei tea, mis saab, aga kord on kord."
    Järgmise aasta komisjoni koosseisus toda Portugali meest enam ei olnud.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Tesla halbadele tulemusele vaatamata lõpetasid USA indeksid tugevalt rohelises
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.