Kolmapäev 18. jaanuar 2017

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Kõrgetasemeline rakenduskunsti triennaal kõigile avatud

Tiina Kolk 24. märts 2006, 00:00

Kõiki tarbekunsti ja disaini erialasid hõlmavat ainsat foorumit Euroopas tutvustab Triennaali Ühenduse esinaine, üks korraldajatest ja näituseþürii liige Ketli Tiitsar:

"Tarbekunst on seotud mälu ja traditsioonidega, materjalide ja tehnikatega. Ootamatud assotsiatsioonid olnu või olevaga ongi seekordse rakenduskunsti triennaali teema.

Huvi keskmes on kunstniku suhe varem kujundatud esemesse. Nii vanad tavad kui olemasolev võivad olla millegi täiesti uue aluseks. Kunstnikel paluti oma töö loomisel lähtuda kellegi teise poolt kujundatud esemest. Iga näitusetööga koos on väljas ka foto selle inspiratsiooniallikast ning kunstnikupoolne kommentaar, mis avab tema mõttemaailma."

Milline on tänavuse triennaali üldpilt?

Väga kõrgetasemeline. Kunstnike lähteesemete valik on väga erinev - Keiju võikarbist kuni Paul Delvaux' ja Pablo Picasso maalideni.

Näiteks saatis triennaali aukülaline briti kunstnik Wendy Ramshaw siia kuus ehet sarjast "Picasso naised". 1980ndate keskpaigast alates on kunstniku tähelepanu köitnud Pablo Picasso maalitud naised - kunstniku abikaasad, armukesed ja sõbrad. Picasso jäädvustatud naiste ilu ja emotsioonide skaala lõuendil inspireerisid W. Ramshaw'd looma igale maalile vastava ehte. Sarja 66st ehtest on välja antud raamat. Triennaalil eksponeeritakse Ramshaw' ehteid koos inspiratsiooniks olnud Picasso maalide reprodega.

Huvitavaid töid kogunes palju ning triennaali preemiaþürii eesotsas inglise vabakutselise kriitiku, kuraatori ja disainiajaloolase Lesley Jacksoniga ning liikmete Eesti Kunstnike Liidu presidendi Jaan Elkeni, Triennaali Ühenduse juhatuse liikme, kunstniku ja ajakirjaniku Ele Praksi, graafiku, EKA graafika osakonna professori Urmas Viigi ja Triennaali Ühenduse juhatuse liikme, kunstiajaloolase Kai Lobjakaga tegi pärast näitusele esitatud tööde ja autorite kontseptsioonidega tutvumist ning pikka arutelu otsuse anda I preemia Grand Prix rühmitusele Muki (Kersti Laanmaa ja Tiit Rammul) teose "Loomaarmastus" eest. Kaks võrdset II preemiat omistati hollandi kunstnikule Caro Bärtlingile "Salvrätik-krae" ja Piret Valgule "Maa vägi" eest.

Eesti Tarbekunsti ja Disainimuuseumi ostupreemia pälvis Kristiina Uslari taies "Data Turbine".

Paljude viimastel aastatel toimunud väljapanekute põhjal võiks rääkida näitusekunstist. "Kaks lähedast" läheb ajalukku nii näituse kui graafilise kujunduse poolest.

Põhinäituse kujundajate 3+1 arhitektide Andres Ojari, Markus Kaasiku, Ilmar Valduri, Raul Kalvo ja Kadri Kerge lahendus on atraktiivne ja lihtne. Nad tegid kõik, et väljapanekul oleks võimalik seostada varem kujundatud objekti uue tööga. Triennaali graafilise kujunduse autoriks on Enno Piir.

Erinevalt varasematest triennaalidest toimuvad seekord lisaks põhinäitusele muuseumis satelliitnäitused Tallinna galeriides. Mida seal näha saab?

Kuni 29. märtsini on Eesti Kunstiakadeemia galeriis avatud Gerrit Rietveldi Akadeemia (Holland) ehtedisaini osakonna üliõpilaste näitus "Kaks lähedast, argipäevale lähedal" ja 3. aprillini on lahti Hobusepea, Draakoni ja A-galeriides Anneli Porri ja Pille-Triin Männiku kureeritud ning Raul Kelleri kujundatud, vaid eesti tarbekunsti käsitlev näitus "Teadus ja tänapäev".

Triennaali peanäitust saab vaadata kuni 21. maini Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseumis.

Kas pärast seda hakkate juba järgmisele triennaalile mõtlema?

Tahame jätkata ja kolme aasta pärast saab kindlasti teoks uus rakenduskunsti triennaal. Praegu ei ole me otsustanud, kas see toimub kevadtalvel või varasügisel.

�rip�ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 09:38
Otsi:

Ava täpsem otsing