Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Krediidilimiit kõigub kuust kuusse kontol liikuva rahasumma järgi
Tuleb välja, et pole kumbki. Hansapangal on lihtsalt praktika iga kuu arvutada minu krediidijõulisus uuesti välja, ja seda kontol toimunud rahaliikumiste järgi.
Hansapanga väikefinantseerimise osakonna juhataja Annely Herman ütles, et pank lähtub pakkumise tegemisel kliendist, tema muudest kohustustest ning laekumistest kontole. "Seetõttu võib pakkumine muutuda lähtuvalt sellest, kui on toimunud muudatusi kohustuses või laekumistes," ütles Herman.
Kõikide pankade esindajad leiavad ühtselt, et Eesti inimesed on üha rohkem õppinud kasutama krediitkaarte kui tänapäevast ja mugavat vahendit oma rahaasjade paindlikuks planeerimiseks, nagu see on Euroopas levinud. Samas on Eesti elanikud nende sõnul väga mõistlikud krediitkaardi kasutajad, hinnates üsna reaalselt oma maksevõimet.
SEB Eesti Ühispanga jaepanganduse asedirektor Riho Unt sõnas, et krediidilimiidi muudatused toimuvad eelkõige klientide algatusel. "Kui kliendi krediitkaardi kasutamine on korrektne, siis võib pank teha ka oma pakkumise krediidilimiiti suurendada, kuid see saab toimuda vaid kliendi nõusolekul," lisas Unt. Samas möönis Unt, et kliendile mugavama pakkumise tegemiseks on olukordi, kus pank teeb krediitkaardi plastiku valmis enne kliendiga lepingu allkirjastamist. "Kuid klient saab ette valmis tehtud krediitkaarti kasutama hakata ainult pärast lepingu sõlmimist ning kaardi aktiveerimist. Kui klient pakkumisest loobub, siis kaart suletakse," lisas Unt.
Sampo Panga elektroonilise panganduse projektijuht Kerly Tossvel ütles, et Sampo hakkab tegema suunatud pakkumisi oma partnerite abiga, kelle poolt on n-ö tarbijainformatsioon, millest nemad saavad siis võimaliku krediidi arvutada.
"Samas varem me krediitkaarte valmis ei tee. Krediitkaart on meie nägemusel pigem kindlustuseks reisidel ja raskematel kuulõppudel. Alla 10 000kroonise palgaga inimestele saame anda vaid ühe netopalga ulatuses krediiti. Kui palk on juba üle 10 000 krooni, saab teha juba kuni 20 000kroonise limiidi. Kõik aga oleneb kliendist ja tema varasemast käitumisest," lisas ta.
Tänaseks on krediitkaart igal viiendal Eesti elanikul, see näitab, et krediitkaartide turul on Eestis veel rohkelt kasvuruumi. Võrdluseks, näiteks Inglismaal on iga elaniku kohta on üks kaart.
"Hansapank on väljastanud kuu alguse seisuga ligi 194 000 krediitkaarti, Eestis on kokku 291 500 krediitkaarti," ütles Herman. Krediitkaartide kasutajate arv suureneb tema sõnul heas tempos, eelmisel aastal kasvas krediitkaartide arv pisut üle 30%. Eestis toimib veel kaks ettevõtet, kes krediitkaardi näol laenuvõimalust pakuvad, need on Stockmann ja Neste.
Stockmanni rahvusvaheliste kaubamajade direktor Maisa Romanainen ütles, et Stockmanni lojaalse kliendi kaart on kas raha- või krediitkaart ning see toimib kõikides riikides, kus Stockmann tegutseb. "Stockmanni krediitkaartide hulk kasvab kiiremini kui tavaliste klientide hulk ning see on mugav viis meilt kaupa osta," ütles Romanainen.
Neste Eesti kliendisuhete juht Kristi Pari märkis, et krediidiotsus tehakse iga inimese kohta eraldi. Seejuures arvestatakse mitut asja, ka tema senist maksekäitumist üldiselt.
"Uue eraisikust kliendi puhul on esialgne limiit 3000 krooni poolteise kuu peale. Kui klient ja Neste on mõnda aega koostööd teinud, saab taotleda limiidi suurendamist," lisas Pari.