Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Baltika võtab Ukrainas ette agressiivse laienemise
Tänavu on juba avatud kolm uut kauplust, tuleval nädalal teeb uksed lahti Montoni kauplus Dnepropetrovskis ning kahe nädala pärast Montoni kauplus Odessas, rääkis firma Ukraina turu juht Tatjana Karlova. Aasta teisel poolel lisandub kuus kauplust.
Odessa Montoni poest saab ühtlasi Baltika seni suurim kauplus Ukrainas, kus pinda 330 ruutmeetrit. "Oleme suuna võtnud suurematele kauplustele," ütles Karlova. Nii tulevad ka teised uued poed juba ruumikamad kui Baltika täna suurima läbimüügiga kauplus Kiievi kesklinnas, otse peaväljaku all asuvas maa-aluses kaubanduskeskuses Globus. Seal on müügipinda ca 200 ruutmeetrit.
Baltika on võtnud eesmärgiks 2006.-2008. aastal Ukrainas agressiivselt laieneda. "Me ei või võimalust käest lasta, tegemist on väga suure perspektiivi ja küllastamata turuga," ütles ta.
Aastaks 2008 peaks kaupluste arv kasvama tänaselt 15-lt 38-le ning käive läinud aasta 98 miljonilt kroonilt 300 miljonile. Selle aasta lõpuks tahab Ukraina tõusta Baltika grupis Eesti turu järel teisele kohale.
Eelkõige laieneb Baltika Ukrainas väljaspool pealinna, sest müügipindadega on Kiievis väga kitsas. Uusi pindu lisandub vähe ja turule tahtjaid on palju. Näiteks Venemaa ketid, mis on Moskvas harjunud ülikõrgete rendihindadega, on ka Kiievis valmis maksma mistahes summat. Kiievi peatänava ääres saab müügipinda rentida ca 200 dollariga (2600 krooni) ruutmeeter, tõi Karlova näite orienteeruvast hinnatasemest. Baltika jaoks pehmendavad hinnatõusu viie aasta peale sõlmitud rendilepingud.
Ukraina läinud aasta järsk majanduskasvu aeglustumine Baltika müüki ei mõjutanud. "Vastupidi, meil oli väga hea aasta," ütles Karlova. "Kui te vaatate, kuidas inimesed riietuvad ja mis kohtades nad käivad, siis on hoopis teine pilt, kui näitavad ametlikud makronumbrid," jätkas ta. Küll võivad need numbrid minema peletada nii mõnegi välisinvestori.
Ka inflatsioon on kõrge - läinud aastal 10% -, tänavu võib gaasi hinna tõusu tõttu veelgi kiirem tulla. Karlova sõnul Baltika Ukrainas siiski hindu tõsta ei plaani - inflatsiooni peab korvama käibe kasv. "Monton on kiirmoe kaubamärk ja seal tähendab käive kõike," ütles ta.
Läbirääkimised kaubanduskeskuste omanikega ei ole Ukrainas lihtsad, mistõttu Baltika Ukraina turu direktorit Tatjana Karlovat on vahel peetud eestlannaks. "Ukrainas domineerivad äris mehed ja naisterahvast nii kõva vastast ei oodata," ütles Karlova.
Lepingu sõlmimine Ukrainas on Karlova sõnul tihti pigem kaubanduskeskuse omaniku monoloog kui kahe poole dialoog mõlema kasu eesmärgil. Omanike huvi on raha kiiresti kätte saada, pikas perspektiivis ei mõelda. Pole haruldane, et rendi hind tõuseb ette hoiatamata või jõukam maksja müügipinna üle lööb.
Baltika on siiski üks esimesi rõivakette, kellega kaubanduspindade arendajad ühendust võtavad. See näitab meie kaubamärgi tugevust, ütles Karlova.
Eestis Baltika aktsiat jälgivad analüütikud peavad firma laienemisplaani Ukrainas realistlikuks.
"Baltika on Ukrainas juba kaua kasumlikult tegutsenud," ütles Hansabank Marketsi analüütik Mihkel Torim. "Ka kaubamärgi tuntus on kõrge, mis annab hea eelduse plaani õnnestumiseks." 2004. aastal sai Baltika Ukrainas parima naisterõivastebrändi auhinna. "See lisab usaldatavust," ütles Torim. Olemas on meeskond, kes on raskeima faasi juba läbi teinud. "See annab uute tulijate ees eelise," ütles Torim.
Ka Suprema aktsiaturgude osakonna juhataja Sten Sumberg tõdes, et seniste kogemuste põhjal on toode Ukrainas hästi vastu võetud. Võimalik risk on aga küsimus, kui agressiivselt tulevad turule konkurendid, nagu Zara ja Inditex, keda praegu Ukrainas veel pole.
Samas näitab Eesti kogemus, et nende rõivakettide tulekust võitsid kõik. Kõrvuti poed suurendasid käidavust ning võrdlusmoment tuli Baltikale kasuks. "Ehkki 15 poodi pole nii suures riigis midagi, julgen öelda, et nad on enam-vähem tegijad," ütles Sumberg.