Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Lätis Balti riikidest kõige kõvem reklaamituru kasv
Ajal kui Läti reklaamiturg kasvas möödunud aastal rekordiliselt 22% ja Eestis 15%, aeglustus Leedus vastupidiselt võimas turukasv, olles aasta lõpuks 9%.
TNS Emori reklaamikulutuste uuringu andmetel oli Balti regiooni aastane meediareklaamituru kogukasv 13%. Suurematest turgudest mõõdeti USA kasvuks eelmisel aastal 3% (TNS Media Intelligence), Suurbritannias 2,1% (WARC) ja Saksamaal 5,3% (Nielsen Media Research).
Meediakanalitest sai lõpuks kasvumootori käima internet, mille kasvuks mõõdeti Eestis eelmisel aastal 35%. Samas 35% kasv on võrreldes Leedu ja Läti 74% kasvunumbriga veel päris väike.
Teine oluline tõusja oli reklaamikuningas televisioon, mis on turundajatele selgelt kõige täpsemalt mõõdetav meediakanal. Eesti teleturg kasvas TNS Emori reklaamkulutuste uuringu kohaselt 22%, Lätis lausa 25%. Leedu teleturu eelnevate aastate marulised kasvutempod raugesid eelmisel aastal 6% tasemel.
Trükireklaam on erinevalt Lätist ja Leedust suutnud Eestis oma positsioone hoida. Nii tähistab Eesti ajakirjareklaami 16%-ne kasv isegi turu keskmisest kiiremaid arenguid, ajalehtede 14%-ne kasv on samuti eeskujulik. Ajakirjadel oli Baltimaades hea aasta, tõestuseks Leedu 16 ja Läti 17%-sed kasvumahud. Ajalehe turg suurenes Leedus vaid 6% ja Lätis aga lausa 19%.
Eesti ja Leedu raadioturg koges üldise taustal isegi mõõdukalt tagasihoidlikku 2-4protsendist kasvu. Läti raadioturu osakaal üldisest reklaamiturust oli 6-7 aastat tagasi maailmarekordiliselt kõrgel 16% tasemel. Raadioreklaamituru tugevust Lätis näitab ka eelmise aasta 19%-ne kasv.
Ebatraditsionaalsed ambient-meedia lahendid seostuvad enamasti välimeediaga. Võimalusi on palju, kuid vähemalt Eestis seostatakse välimeediat pigem võimalusena valimisreklaamiks. Nii tõi välimeediareklaami keeld valimistel kõigest kaheprotsendise kasvu Eestis. Ma arvan, et sellisele heale sihitud meediakanalile kui välimeedia tuleks meie turundajatel pisut teisiti läheneda. Leedu 19% ja Läti 16% kasvumahud räägivad sealsete turundajate teistest prioriteetidest.
Reklaamituru kasvumahtude üks põhjusi on ka hinnatõusud. Hinnakirjahinnad tervikuna tõusid Media House'i hinnangul sel aastal väga üldistatud mahus Eestis ligi 11%, Lätis 12%. Leedu meediareklaami hinnad on vast enim paika loksunud, 2006. aasta inflatsiooniks oli kõigest 6,5%. Eks see annab enim tunda Pan-Balti klientide aasta eelarvete koostamisel, kus Leedu endale sõltuvalt segmendist poole eelarvest ikka saab. Kokkuvõtvalt - Baltimaade suurim turg on ärganud ning eelmise kolme aastaga paika loksunud meediareklaami hind annab inflatsiooniks kõige vähem põhjust.
Telereklaami hinnakirjad omavad endiselt enim kasvuruumi, Eestis oli inflatsioon ligi 20% ja Lätis 17,5%. Leedu puhul on televisioon ainsaks meediakanaliks, kus käesolev aasta tõi hinnakirjades kaasa märkimisväärse inflatsiooni - 11%. Suuremate tõusjate seas on ka välimeedia hinnakirjahind - Lätis ligi 20% ning Eestis 15%. Vähemalt Eesti puhul oli põhjuseks ligi 4-5 aastat muutumatuna püsinud hinnakirjad.
Autor on kasutanud TNS Emori, TNS Latvia ja TNS Gallupi reklaamikulutuste uuringu andmeid.
Autor: Hanno Kindel