Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
EMT tegi noorteportaali ostmisega õige sammu
Mobiilside turuliider EMT ostis Andrei Korobeinikult enamusosaluse suhtlusportaalis
Rate.ee. Äripäeva hinnangul tegi EMT õige otsuse ja omandas olulise kliendibaasi.
IT-guru Linnar Viigi arvates oli EMT makstud 35 miljonit liiga kõrge hind. Meie nii ei arva. Esiteks on Rate.ee juba praegu Eestis nähtus omaette. Korobeinik tabas õigel ajal ära noorte soovid, hüppas haigutavasse nišši ja muu tuli iseenesest. Rate.ee ei pea ennast reklaamima, sest tema kasutajad - keda 2004. aastal alguse saanud portaalil on täna 360 000 - teevad seda tasuta tema eest.
Nagu paljude IT-firmade puhul, kehtib ka Rate.ee kohta tõde: minimaalsed kulud, kuid teoreetiliselt piiramatud tulud. Mullu teenis Rate Solutions OÜ 6,3-miljonilise käibe juures 4,9 miljonit kasumit ehk tegutses kadestusväärse rentaablusega. Lisaks ihkab EMT muidugi meelitada enda klientide ridadesse ka selle poole äsjaomandatud suhtlusportaali kasutajatest, kes veel EMT klientide hulka ei kuulu.
Tegelikult pakub Rate.ee aga hoopis rohkem mänguvõimalusi kui praegune kasum ja eelised sõjas noorte mobiiliklientide pärast. Suured IT- ja kommunikatsiooniettevõtted ei osta start-upe mitte lühiajalist kasu silmas pidades, vaid sooviga omandada kliendibaasi ja uusi tehnilisi lahendusi. Rate.ee pakub mõlemat.
Need 360 000 noort, kelle EMT "endale ostis", võivad tarbida - ja juba tarbivad - palju muid teenuseid peale telefonikõnede. EMT-l on nüüd oma katsejäneste seltskond, kelle peal turgu testida. Tegelikult katsetas ka Korobeinik juba mitmete uute asjadega - suhtlusportaali kasutajate kõnekaardist kuni Rate.ee-nimelise jäätiseni välja.
Kes arvab, et noortel pole ostujõudu, eksib sügavalt. Kuulake vaid lapsevanemate kurtmist, kuidas võsukeste mobiiltelefoni arved neil juuksed püsti ajavad, sest noored hääletavad portaalis rate.ee oma lemmikute poolt ja panevad pilte üles. Kes soovib teaduslikumat kinnitust, võib lugeda BRANDchildi 2003. aastal läbi viidud ülemaailmset uuringut, mille andmetel lapsed mõjutavad 80% vanemate ostuotsuseid.
Samuti võib Rate.ee-s täna alguse saada mõni suhtlusportaali funktsioon, mille ostmisest võivad hiljem olla huvitatud rahvusvahelised ettevõtted - täpselt nagu eBay huvitus Skype'ist selle tehnilise lahenduse pärast.
EMT ostutehingut võib võrrelda ka fotovahetusportaali Flickr ostmisega Yahoo poolt mullu märtsis. 2004. aastal alustanud Flickr leidis samuti sentigi reklaamile kulutamata aastaga 150 000 kasutajat. Kuid Yahoo ei ostnud ära mitte ainult järjest kasvavat ja lojaalset kliendibaasi, vaid ka uudse fotode internetis katalogiseerimise idee, mis väidetavalt võib tuua revolutsiooni senises netiotsingus.
Linnar Viik väidab tänases Äripäevas, et noor internetikasutaja on maailma kõige ebalojaalsem klient. See võib olla tõsi, kuid ta on ka maailma kõige uuendusmeelsem. Lojaalsus ja uuendusmeelsus on nagu sama mündi kaks poolt - kes on valmis vana unustama, haarab kiiremini uuema (ja tihti kallima) järele.
Rate.ee ei ole veel Eesti Nokia ega isegi mitte Eesti Skype. Aga ta võib selleks saada, kui sellel uuel omanikul on uusi häid mõtteid.
Autor: ÄP