Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Omaan - avastamata pärl Araabias

    Araabia poolsaare kaguotsas asuv India ookeani äärne Omaani sultanaat on pindalalt küll umbes sama suur kui Suurbritannia ja Iirimaa kokku, kuid elanike arvult on tegu üsna Eesti mõõtu maaga. Kuna suurem osa riigist on elamiskõlbmatu kõrb, jääb elanike arv vaid kahe miljoni kanti.
    Omaani minekuks parim aeg on südatalvel - umbes 30kraadine õhutemperatuur ja ligi 25kraadine ookeanivee soojus on täpselt see, mida lumelägasest Eestist tulnul tarvis. Südasuvine enam kui 40kraadine kuumus olevat seevastu paljuvõitu isegi kohalikele, mis siis veel põhjamaalastest rääkida.
    Ehkki Eesti Entsüklopeedia 1994. aastal ilmunud köide iseloomustab Omaani kui põllumajanduslikku maad, kus - raamatut tsiteerides - "on säilinud feodaalsuhted", üllatab teekond Dubaist Omaani pealinna Muscati kaasaegse teedevõrgu ja autopargi ning modernsete asulatega. Kui sisemaal on aeg tõesti nii mõnelgi pool peatunud, siis India ookeani äärt mööda kulgeva kiirtee ümbrus on igati moodne. Vaid kohalike elanike riietus, mošeed ja araabiakeelsed reklaamid tuletavad meelde, et sedapuhku ei ole me kuskil Hispaanias, vaid hoopis Araabia poolsaarel.
    30 aastat tagasi olnud kogu Omaani peale paar-kolm keskkooli ning kõvakattega maanteede kilometraaži mõõdeti kahekohalise arvuga, tänaseks on see kõik kauge minevik. Võime ju seda kanti üleolevalt arengumaaks pidada, aga tegelikkus on selline, et sellisele arengule pole meil siin n-ö arenenud Euroopas midagi vastu panna. Uued maanteed, koolid, ülikoolid, uhked valitsusasutused ja sajad pooleli olevad ehitused - aga on ju olud ka teised. Kui labidas õiges kohas maa sisse lüüa, pritsib naftat…
    Omaanis üllatab liiklus ja loogika, et lõunamaades on see meie arusaamade kohaselt hullumeelne - sealmail see küll ei kehti. Kiirused on mõõdukad - vast on siin oma roll iga paari kilomeetri tagant maanteele paigaldatud kiirusmõõtekaameratel -, liiklus äärmisel viisakas, autod puhtad ja uued (vanad müüakse Iraaki). Seega täielik kontrast võrreldes näiteks Egiptuse või Marokoga.
    Erinevalt samas naabruses asuvast kosmopoliitsest Dubaist on Omaanis traditsioonid au sees. Vähemalt väliselt on suur roll ka islamil - mošeesid asub umbes sama tihedalt kui Lääne-Euroopa maanteede ääres bensiinijaamasid. Seejuures on suur osa neist mošeedest uued, mitte ehitatud aastasadade eest.
    Muidugi, bensiinijaamasid on ka ja mitte vähe. Seejuures on viimasel ajal lakke roninud bensiiniliitri hind seal meie rahasse ümberarvutatult juba ligi 4 krooni. On ikka mõnel maal mured!
    Pealinn Muscat jätkab üllatamist tänapäeva ja ajaloo eduka kokkusulatamisega. Mitmetasandiliste ristmikega kiirteedelt maha keerates võib valida, kas suunduda vanale idamaisele turule või teha ostud ultramodernsetes hiiglaslikes kaubanduskeskustes. Aga sõltumata sellest, kumba minna, võib olla kindel, et kohalikud on ikka samasugused - mehed valgetes, naised mustades maani ulatuvates ürpides dishdasha'des.
    Veidi segadust tekitab Omaani rahasüsteem. Üks kohalik riaal võrdub ligi 35 Eesti krooniga ning jaguneb mitte sajaks, vaid hoopis tuhandeks väiksemaks ühikuks - sealmail siis baisaks. Eurooplase vaatevinklist teeb asjad segasemaks veel see, et müntidel ei kohta ühtegi meile arusaadavat tähte ega numbrit.
    Omaan on siiski islamimaa ja see tähendab, et seal kehtivad reeglid, millega kaugetel külalistel tasub arvestada. Kui Taani karikatuuriskandaali ajal olid taanlaste kaubad poodidest kadunud, siis erinevalt paljudest teistest islamimaadest ei kippunud omaanlased oma meelsust vägivallaga näitama. Meie jaoks mõningase üllatusena on Omaan siiski teiste islamimaadega võrreldes äärmiselt liberaalne riik - seda tänu kohalikule islami harule ibadismile, mis on teiste usundite suhtes märgatavalt leplikum.
    Autor: Tõnu Ojala
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Tugev dollar paneb Eesti firmadele põntsu, mõne taskud täidab aga miljonitega
Euro suhtes üha kallinev USA dollar Eesti majandusele midagi rõõmustavat ei tähenda: inflatsioon saab hoogu juurde, võitjaks käputäis ettevõtteid.
Euro suhtes üha kallinev USA dollar Eesti majandusele midagi rõõmustavat ei tähenda: inflatsioon saab hoogu juurde, võitjaks käputäis ettevõtteid.