Ühesilindriline tsikkel - etem kui varem

Kullo Kabonen 19. aprill 2006, 00:00

Ühesilindrilised mootorrattad teevad come-back'i. Ja sugugi mitte vaid "alamõõduliste" klassis või hiinlaste teostuses, moodsaid tipp-topp tehnikaga sõiduriistu on pakkuda nii Euroopa, Jaapani kui ka USA tootjatel. Ning mõisted nagu nõrk või igav pole sugugi moodsate singlite pärisosa.

Tuletame meelde - mootorratta tänane keskmine ehk põigiti raami vahel asetsev "reas neljane" jõuallikas on küll ühtlase käiguga, kannatab vajadusel hirmsal kombel pöördeid ja on seega väga võimas, ent miinuspoolele jääb suur laius, kopsakas kaal, tohutu hulk detaile ja paratamatult kõrge hind. Ka pöördemoment madalatel pööretel pole selle tugevamaid külgi.

Ühesilindriline on eelkirjeldatule vastandiks - mootor on väike ja kerge, detaile vähe, korralik vedu algab juba madalatelt pööretelt, kuid üsna massiivse kolvi ja keerukalt teostatava tasakaalustamise tõttu see üldjuhul väga kõrgeid pöördeid ei armasta. Ning hind on soodsam kui mitmesilindrilistel.

"Kitsas, kerge, soodne ja hea momendiga" kõlab sõitja jaoks nagu puhas rõõm, kas pole?

Ühesilindriliste positsioonide tugevnemises on pearoll kiiresti areneval offroad- ja neile järgnenud supermootorrataste ehk baigirehvide ja laiade 17tolliste velgedega "krossikate" turusektoril.

Tänu neljataktiliste võidukäigule võistlusradadel on tootjad panustanud kergete "nelarite" arendamisse tohutult ja tulemused on näha ning käega katsuda.

Niinimetatud vana kooli neljataktiliste jõuallikatega oleks isegi raske ette kujutada supermoto sündi - need adrenaliinipommid ei oleks nõrgapoolse õhkjahutusega podisejaga sugugi nii atraktiivsed.

Üks universaalsemaid uusi ühesilindrilisi on kahtlemata Yamaha uus MT 03, jõuallikaks juba tuttav kuuepoolene ühesilindriline neljataktiline. Ehk ilma lastehaigusteta ja pommikindel jõujaam.

MT on puhas tänavaratas ja seega tunneb end koduselt nii linnas kui ka käänulistel hea kattega teedel.

Singli hea vedu praktiliselt tühikäigust alates teeb MTst tõelise "lähivõitlusrelva", millega kurvidest väljakiirendamine on jätkuv lust ja rõõm.

Veermik on kasutajasõbralik ja ratta käitumine prognoositav, seega on tegemist algajale või pikema sõidupausiga tegelasele pea ideaalse sõiduriistaga.

Yamu kaal on singli kohta siiski kopsakas - 174 kg kaaluvad täna ka tippklassi liitrised baigid.

Kui eelmine Aprilia Pegaso kuulus kahtluseta kategooriasse "igavavõitu", siis praeguse kohta oleks seda ebaõiglane väita. Nii väljanägemise, sõiduomaduste kui ka universaalsuse poolest on tegemist äärmiselt tähelepanuväärse ja hea hinnaga sõiduriistaga.

KTMi kui pikalt vaid ühesilindrilistega tegelenud tootja valikust leiab sobiliku sõiduriista nii hardcore-mudahuviline KTM 525 EXC kui ka linnatänavate valitseja KTM 640 Duke. Kusagile sinna vahepeale jääb Eesti tingimustes ideaalilähedase omaduste ja hinna suhtega sõiduriist KTM 640 Adventure, mis saab hakkama pea kõigega, kui kahekesi tehtavad pikad matkad välja arvata.

Ka BMW-l on olnud aastaid soodsaima variandina mudelivalikus 650ne singel. Bemmi kahjuks peab tõdema, et vaatamata praktiliselt samale jõuallikale kui eelnimetatuil on tegemist tõepoolest igava ja eilsesse põlvkonda kuuluva sõiduriistaga, olgu siis tegemist tänavavariandi või Dakari nime kandva "pseudoenduurokaga".

Suzul on valikus Eesti vaat et soodsaima hinnaga singleid lausa mitu. DRZ 400 on tähekombinatsioon, mille taha peitub lausa kolm ratast: DRZ 400E on üsna puhtatõuline, kerge ja napilt varustatud enduuroratas. DRZ 400S on sama sõiduriista allround- ehk igapäevaversioon, mis pisut raskem, paremini varustatud ja leebema rehvimustriga, ning DRZ 400SM laiade 17tolliste rataste, reguleeritava vedrustuse ja paremate piduritega supermoto versioon.

Hondal on singlite osas välja käia offroad-rataste "kunn", 650kuubikuline XR 650R, mille võimsus- ja kiirusnäitajad kipuvad vähemalt Eesti tingimustes üle valdava enamiku sõitjate võimete, aga ka pisut vanakoolilik, ent see-eest mõõduka hinnaga lõbupakkuja FMX 650, mis iseenesest kujutab endast vana matkaenduuro Dominatori supermoto-versiooni.

Sportliku külje pealt leiab - üllatus-üllatus - paljude nooruspõlve mootorratta-sünonüümi Jawagi, mille tootja on elus ja terve ning valmistab tervet rida ühesilindrilisi neljataktilisi sõiduriistu.

Kuue- ja poolesajase Bombardieri mootoriga on valikus nii kruiiser, tänavasõiduk kui ka allroad-ratas.

Üks silinder pole tänapäeval kindlasti mitte odavuse või vaesuse märk, sest nagu tihtipeale juhtub, on vähem teinekord rohkem.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    25. November 2011, 10:13
    Otsi:

    Ava täpsem otsing