Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Turismitiigrist toakassiks?

    Tarmo Sumbergil on õigus - Eestil on tõsine oht muutuda provintsiks Euroopa turismikaardil. Ehk riigiks, mis ei esine reisikorraldajate kataloogides tugeva iseseisva tegijana, vaid pigem kõrvalepõikena teiste sihtkohtade programmides. Tõsi, naaberturgudel ei kao Eesti turismitoode kuhugi ja kindlasti võib jätkuvalt leida Tallinna kiirelt kasvavate kruiisisadamate nimekirjadest. Kuid kas see on piisav, et vaadata rahulikult meie ühe tähtsaima majandusharu tulevikule?
    Meenutuseks - 15% on maagiline arv, mis iseloomustab turismi osa Eesti majanduses. 10% otseselt ja 15% kaudselt SKPst, ligi 15% ekspordituludest ning ka tööhõivest tuleb turismist. Hinnang on ligikaudne: usun, et need numbrid on pigem suuremad kui väiksemad.
    Ettevõtjatele on teada reeglid, mille eiramine võib mõjuda hukatuslikult. Klient, kes tagab 15% käibest, on ülioluline ning isegi tema käibe mõningane langus võib mõjuda väga raskelt. Suur sõltuvus ühest või paarist kliendist võib olla surmavalt ohtlik. Lausa katastroofiliselt mõjub aga enesega rahulolu ning konkurentide unustamine. Üleviidult Eesti riigile ning turismimajandusele: turismitulude märkimisväärne langus tähendaks miljardite kadumist riigieelarvest, maksebilansi defitsiiti, tööpuuduse plahvatuslikku kasvu ja globaalse konkurentsivõime vähenemist.
    Olles olnud tegev Eesti turismiäris viimased 15 aastat, mäletan hästi meie uue iseseisvusaja turismimajanduse ajalugu. Praegu on ehk naljakas meenutada enam kui aastakümne taguseid väljaütlemisi ("meil pole neid turiste vaja, kes siia tulevad ja meie defitsiitse kauba kokku ostavad") ja arusaamu ("meile meeldiks, kui turistid meie linnast/saarest madallennul üle lendaksid ning oma rahapakid alla viskaksid, peaasi, et nad meie elu ei segaks"). Võttis aastaid pidevat tõestamist, kuniks ühiskonnas ja valitsusasutustes teadvustati, et turism on Eesti jaoks strateegiline majandusharu.
    Turismitulud üha kasvasid, otsustajate rahulolu ühes sellega. Milleks kulutada riigi maksutulu Eesti turustamiseks maailmas, kui me niigi oleme Baltimaade suurim tegija? Miks kulutada oma raha, kui ELi fondid on avali? Milleks kulutada raha pealinnas parkimisalade, turvalisuse või tualettide peale, kui võiks rajada hoopis maailma kalleima haljasala? Küll eraettevõtjad muu eest hoolitsevad… Hoolitsevadki, ja seda kõik need aasta(kümne)d. Ehitanud hotelle ja restorane; rajanud laeva-, lennu- ja bussiliine; investeerinud sadu miljoneid kroone riigi turundamisse. Kahjuks sellest ei piisa, kui riik kui ettevõtjate partner otsustab rahulolus unne suikuda. Konkurendid aga ei maga, vaid ründavad. On see liialdus? Vaatame otsa faktidele. Graafikul on reisijate arvu dünaamika.
    Läti valitsus otsustas paar aastat tagasi, et Riiast peab saama Baltimaade lennunduse (loe: turismi) keskpunkt ning võttis vastu otsuse langetada drastiliselt lennujaamamakse. Mäletan tolleaegset kaeblemist, et "nüüd läheb Riia Lennujaam pankrotti". Tulemus: 2005. a kasvas reisijate arv 77,1% ning ka kasum oli suurem kui aasta varem. Kasv jätkub ka sellel aastal. 2004. a suvel otsustas 100% riigi omanduses Tallinna Lennujaam, et oleks ka aeg odavlennufirmasid riiki meelitada ning algselt langetati kõikidel lennufirmadel pisut ning easyJetile sobivatel kellaaegadel "eriti pisut" lennujaamatasusid. Pärast "vähemvõrdsete" lennufirmade tugevat protesti otsustas Tallinna Lennujaam lennujaamamaksud alandada kõigil "eriti pisut" tasemele. Tulemus: reisijate arvu kasv ning head majandustulemused. Kahjuks jäi aga kasv oluliselt alla Riiale, kus otsustati julgemate sammude kasuks.
    Arvan, et Eesti riik peaks tõsiselt näkku vaatama üha kasvavale konkurentsile ning käituma "tiigrina", kellena ta ennast maailmas reklaamib. Tuleb tegutseda aktiivselt, agressiivselt ja otsustavalt. Ning ebatraditsionaalselt. Tuleks langetada kõik lennujaamamaksud Riiast poole madalamale, kõigile vedajatele. Vähendada 90% Eestis maanduvate lennukite navigatsioonitasusid. Kasutada sama ka erinevate sadamatasude osas. Kaubamajad ja ostukeskused ei küsi ju külastajatelt piletiraha?
  • Hetkel kuum
Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Eelarvenõukogu: riigivõlg kasvab kiirelt
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Everaus rajab Rae valda uue elukvartali
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.