Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Norma tugevdab tootearendust
Tootearenduskulud kasvasid esimeses kvartalis 5 miljoni krooni võrra, 11,5 miljoni kroonini. Norma on Autolivi rihmadivisjoni juurde moodustanud inseneriüksuse, mis tähendab, et tootmine on muutumas teadmispõhisemaks ning ettevõte ei piirdu ainult Autolivi rihmade koostamisega. Lisandunud on tootmistehnoloogia ning seeriatoodete inseneritoetus.
"Seal on meil Rootsi eksperte ja oleme viimasel ajal palganud insenere nii palju kui võimalik," selgitas Norma finantsjuht Ülle Jõgi.
Norma müüb praegu Vene suunal oma ohutusrihmasid, mille komponendid toodetakse samuti kohapeal, kuid Autolivile tarnib firma ainult ostetud komponentidest ohutusrihmu. Nüüd tegutsetakse selles suunas, et arendada komponentide tootmist ka lääne klientide tarbeks.
Suurenenud arenduskulud on teisalt mõju avaldanud kasumile. Eelmises kvartalis teenis Norma 23,8 miljonit krooni puhaskasumit, mida on 16,8% vähem kui eelmise aasta samal perioodil. Brutokasum aga oli ligi 6% kasvanud. Samuti on kasvutrendis ettevõtte käive, mis tõusis 22 miljoni krooni võrra, 262,3 miljoni kroonini.
"Tulemused tulid vastavalt ootustele, mingit suurt üllatust ei olnud," rääkis Suprema analüütik Irina Markitanova. Puhaskasum tuli Suprema prognoositust väiksem, kuid seda arenduskulude tõttu, mis on positiivne märk. "See näitab, et firma tegeleb tulevikule mõeldud projektidega," lausus Markitanova.
Jätkuvalt on vähenenud Vene-suunaline müük, mille taga on vanade mudelite tootmise lõpetamine Vene autotehastes. Kas uue Lada Kalina turvasüsteemide tellimused teiste äralangemist kompenseerivad, ei ole kindel. "Iseenesest on selle mudeli turvasüsteemid meie tooted, aga kui palju AutoVAZ meilt tellib, sõltub juba neist," tähendas finantsjuht. Venemaa-suunalise müügi osakaal ekspordis oli 24%, aasta tagasi oli see 28%. Enim tarnib Norma Rootsi Autolivile. Suurenenud on ka Saksamaa osakaal, kus Norma partneriks on samuti Autoliv.
Veebruaris koondas Norma 50 töötajat. "Praegu ei tea, et midagi sellist oleks oodata," rääkis Jõgi. "Aga tendents on olnud juba aastaid, et uued masinad on võimsamad ja see tähendab, et tööjõudu jääb üle," selgitas Jõgi lisades, et teiselt poolt on firma insenere ja teisi spetsialiste juurde palganud.
33 000 Norma aktsia omanik Teet Kolts müügile ei mõtle.
"Müün aktsiaid ainult juhul, kui tekib paremaid ideid," teatas ta. "Kui ettevõte on näidanud võimet edukalt tegutseda, siis miks seda müüa? Ega Eestis häid ettevõtteid palju ole, kelle aktsiad on ka võimalik osta."
Koltsi nägemus Normast on positiivne. "Viimasel aastal on Norma müük püsinud paigal ja kasum vähenenud. 1. kvartali tulemused annavad lootust, et trend on muutumas. Müük suurenes ja kasum vähenes vähem, kui ootasin. Loodan, et järgmistes kvartalites suudab Norma suurendada nii müüki kui ka kasumit."
Autor: Lauri Matsulevit?