Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Head lapsed kasvavad vitsata
Vastuseks Äripäeva juhtkirjale "Estonian Air ma(a)ndub ebaturvaliseks kompaniiks" tahan kinnitada, et majandus- ja kommunikatsiooniministeerium ei mõtle Estonian Airi vähemusaktsiaid maha müüa - selleks puudub vajadus.
Vähem kui pool aastat tagasi oli valitsuses kõne all lennufirma aktsiate müümine, kuid leiti, et see ei ole otstarbekas.
Kuigi riik on vähemusaktsionär, pole küsimus tema distantseerumises Estonian Airist. Vastupidi - teeme koostööd SASiga Estonian Airi küsimuses. Lähikuudel on kavas kohtuda SASi juhtidega. Riigi lennunduspoliitika peab muutuma aktiivsemaks.
Estonian Airi kliendid on harjunud suhteliselt hea teenindusega ja Eesti inimesed on harjunud, et meil on väga hea lennufirma. Nüüd on temaga hakanud ilmnema probleemid.
Hellitatud laps võib olla väga tubli laps, aga ta kardab hirmsasti kriitikat ja talle ei saa midagi öelda, sest ta reageerib alati väga valuliselt. Ma ei ole kodulennufirma kriitik, aga mõnda aega tuleb neil probleemidega rinda pista.
Turg paneb asjad paika ja teinekord on tegemist ka ajutise ebaõnnega. Teravnenud konkurents on igal juhul üks põhjus, mis toob nõrgemad kohad välja. Odavlennufirmad, mis hiljuti Eestisse jõudsid, sunnivad ka vanemat tegijat rohkem rabama.
Sobib meenutada Estonian Airi Fokker 50 tüüpi lennukeid, mille käitamisega kaasnes sagedastest riketest põhjustatud praegusega sarnane olukord. Nüüd, mil ettevõte opereerib ainult üht, Boeing-tüüpi masinatega, on probleemid hooldusega palju väiksemad. Teravas konkurentsis vee peal püsimiseks ongi otstarbekas kasutada üht tüüpi õhusõidukeid.
Lennuohutus on lennuvaldkonna esimene ja tähtsaim punkt. Usaldus on esimene asi, mille reisija ostab, ja sellega kaasneb soovitud transport.
Estonian Air on mitme aasta jooksul oma olemasolu õigustanud ning tema nime kaotamine lennuettevõtjate kaardilt pole kindlasti mõttekas. Pigem tuleb investeerida sellesse, et ta alles jääks ja kasvaks.
Erinevalt Air Baltikust on Estonian Air kasumis. Kasum pole tänases lennuäris just tavapärane asi. Erinevalt teistest firmadest, kus mõeldakse personali vähendamisele, on Estonian Airi tööhõive viimastel aastatel järjest tõusnud. Estonian Air on arenev firma. Kui täna opereeritakse viie lennukiga, siis on nõukogus arutluse all lennupargi suurendamine ja pole välistatud, et kolme-nelja aasta pärast lennupark kahekordistub.
Reisija on muutunud oma õiguste suhtes teadlikumaks, sellest on ka reaktsioon suurem. Estonian Airiga lennatakse enim, arusaadavalt on seepärast ka pretensioone rohkem. Me ei tohi oma vigade otsimise/võimendamisega liiale minna, muidu ei näe me enam varsti Estonian Airi silti Londonis või mujal reisiplaanides. Võõras lennujaamas on seda olnud meeldiv lugeda.
Karm võistlus lennundusturul nõuab piiri peal balansseerimist. Loodan, et teravnenud konkurentsi tingimustes suudab Estonian Air ennast üsna varsti stabiilseks lennufirmaks tagasi loksutada. Reisijatele teisi võimalusi pakkuvad ettevõtted panevad Airi rasketesse tingimustesse, ta on sunnitud end kokku võtma ja pingutama.
Estonian Air on Eesti peegelpilt: ka riigis hakkavad probleemid alles nüüd täpsemalt välja joonistuma. Ettevõte oli pikka aega eestlaste ainus ja lemmik. Edukus hellitas firma ära, ta sai alati, mis tahtis. See aeg on möödas, firma alles hakkab turu teravust tajuma. Vaatamata puberteedile peame me oma last hoidma. Estonian Airil on jõudu, ta suudab jalgadel püsida.
Autor: Tõnis Lepp