Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Reklaami mõiste peabki avar olema

    Linnar Priimägi käsitleb Riigikogu menetluses olevat reklaamiseadust. Huvitav on lugeda õppejõu arutlust, kuid kahjuks ei kooru välja ühtegi rakendatavat mõtet. Kõlama jääb nõue, et Riigikogu peaks ütlema, mis on keelatud ja mis lubatud, kuid just seda Riigikogu ju teebki.
    Seaduse eesmärk on lahendada praktilise elu probleeme, reguleerida küsimusi, mis vajavad riigipoolset sekkumist. Selleks on vaja üldisemaid määratlusi, mis peavad vastu loovate isikute säravate ideede üha uutele rünnakutele.
    Priimägi mure on reklaami mõistes toodud eesmärkide paljusus. Kuid ka kehtiv seadus määratleb reklaami üsna samalaadselt. Näib, et vaid eesmärkide üldine määratlus saab teha seaduse kiiresti muutuvas valdkonnas pikaealiseks. Eesmärkide lai diapasoon lubab seadust rakendada operatiivselt ja optimaalselt, eeldusel, et rakendajad toimivad mõistlikult. Tõepoolest võib väita, et hariduski vastab seaduses kasutatavale reklaami mõistele: "teave, mis on avalikustatud mis tahes üldtajutaval kujul, tasu eest või tasuta, teenuse osutamise või kauba müügi suurendamise, ürituse edendamise või isiku käitumise avalikes huvides suunamise eesmärgil". Paraku varjubki vahel reklaam hariduse sildi taha.
    Viimase aja ehedaimaks näiteks on pangateenuste tutvustamine koolides, mille eesmärgiks on kindlasti muuhulgas õpilaste üldise teadlikkuse tõstmine. Andke andeks, kuid oleksime naiivsed, kui me ei loeks sellist tegevust reklaamiks. Lisaks veel suisa hariva eesmärgiga sotsiaalreklaam. "Traksid peale!" kordab meile maanteeamet. Võib ju piiritleda reklaami vaid nn kommertsreklaamiga, kuid kas tõesti soovitakse, et teade "Šveitsi uurimislabor tegi kindlaks, et X pesupulber on..." ei alluks reklaamiseaduse regulatsioonile?
    Teiseks mureks on peetud vormi piiritlematust ehk sõnu "üldtajutaval kujul", milles tegelikult väljendub eelnõu autorite usk reklaamitootjate leidlikkusse. Kuidas viia ühe nimetaja alla teleriekraani, ajalehte, lendlehti, õhupalle, päikesevarje, öises taevas vilkuvat valgust, valjuhääldist kostvat laulu, SMS-sõnumit jne?
    Pole oluline vorm, vaid asjaolu, et sõnumit edastatakse avalikult üldtajutaval kujul, teatud eesmärgi saavutamiseks. Laiem määratlus kaitseb meid reklaami eri vormide masspealetungi eest. Reeglina ei teki vaidlust, kas tegemist on reklaamiga või mitte. Vaidluse keskmes on küsimus, kas reklaami sisu või vorm omab keelatud elemente. Just keeldude sätestamine on seaduse põhiosa, kus Riigikogu peab leidma ühiskonnale vajalike keeldude optimaalse taseme.
    Lauskeeldu on alati lihtsam kirjutada, täita ja kontrollida kui mängulise ja loova mõtte ühiskonnale aktsepteeritavates piirides hoidmine. Teave saab reklaamiks avalikustamisel. Vahel võib aeg, koht ja ühiskonnas valitsev emotsioon määrata reklaami mõju ja olemuse. Näiteks elukindlustusreklaam täna ja vahetult pärast Estonia hukku on mõtestatavad väga erinevas kontekstis.
    Seaduseandja annab universaalsed käsud ja keelud, kuid ei saa kunagi anda tulevikku suunatuna täiuslikku tõe määratlust. Reguleerimise ese, ühiskonna taluvuslävi ja ootused muutuvad. Küllap jääb tõlgendamisruumi järelevalveasutustele ja lõpuks kohtule, kes saavad hinnata olusid ja reklaamija tegelikku tahet.
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.