Esmaspäev 16. jaanuar 2017

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Fotograafi valik sõltub fotode eesmärgist ja kasutamisest

Pille Rõivas 24. mai 2006, 00:00

Fordi ja Volvo maaletooja ja müüja Info-Auto kasutab suurematel kliendiüritustel profifotograafi teenuseid. Turundusjuhi Tiit Lillipuu sõnul on profifotograafi kasutamisel mitmeid põhjuseid. Kindlasti ei ole ürituse korraldamisega seotud personalil aega lisaks muudele töökohustustele ka pildistamisega tegeleda.

Selliste avalike ürituste puhul peab Lillipuu oluliseks kvaliteeti, mida professionaalselt fotograafilt saab nõuda.

"Profi pildistamine on küll kallim, kuid tulemus tasub vaeva," selgitab Lillipuu.

Ka ettevõtte ajalooraamatusse on hea paigutada kvaliteetsed fotod, mis hobifotograafil ei pruugi alati õnnestuda. Aastatega on mõne fotograafiga tekkinud kindel koostöö.

Kolm aastat tagasi korraldati Kiilis asuvas XL-Studios sõiduauto Volvo pildistamine reklaamiprojekti tarbeks. Kui üldiselt saadakse fotomaterjalid teiste riikide esindusest, siis seekord pildistati fotod Eestis.

Siiani on see jäänud Info-Auto ajalukku kui ainus auto reklaammaterjali pildistamine Eestis. Kindlasti ei mõeldud sellise ürituse puhul hobifotograafi kasutamisest, sest kvaliteet oli ülimalt oluline.

Firmasisestele üritustele professionaalseid fotograafe ei kutsuta, sest need pildid on pigem asjaosalistele mälestuseks. Lillipuu sõnul jätkub kollektiivis hobifotograafe küllalt, kes neil üritustel fotomaterjali eest hoolitseb ja hiljem kolleegidele kättesaadavaks teeb.

Eesti õlleturu liider Saku Õlletehas kasutab oma toodete ja reklaamide pildistamiseks ainult professionaalseid reklaamiagentuure.

"Peame kvaliteeti väga oluliseks, nii toote sisu kui ka disaini osas," ütleb Saku Õlletehase kommunikatsioonijuht Livia Kulm.

Sellest johtuvalt kasutab Saku Õlletehas iga uue toote turuletoomisel või tooteuuenduse läbiviimisel reklaamiagentuuride teenuseid. Reklaamiagentuuride ja profifotograafide teenuseid on Saku Õlletehas alati kasutanud.

Logistikaettevõte Baltic Logistic System Eesti AS kasutas esmakordselt professionaalse fotograafi teenuseid hiljuti toimunud uue jaotuskeskuse avamisel. Siiani on piirdutud vaid hetkede omatarbeks jäädvustamisega.

Mõte profifotograafi kasutada tuli ürituse eripärast. Uue jaotuskeskuse avamise kohta lootis ettevõte saada kajastust ka meedias, mille jaoks on sobivamad professionaali poolt tehtud fotod. Senini on ettevõtte töötajad ise jäädvustanud olulisemad hetked.

"Kogemus näitas, et professionaalse fotograafi kasutamine tasub ära," leiab Baltic Logistic System Eesti ASi müügi- ja turundusjuht Janek Kivimurd. Profifotograafi kasutamisel saavad üritusega seotud töötajad keskenduda ürituse läbiviimisele. Ja mis seal salata, asjaarmastajast piltnikul ei pruugi fotod niivõrd hästi alati välja kukkuda.

Ettevõttesisestel üritustel siiski jäädakse oma ettevõtte töötajatest amatöörfotograafia juurde, sest need fotod jäävad pigem omale mälestuseks, mitte avalikkusele näitamiseks. "Oma üritustel käivad väikesed fotokad tavaliselt käest kätte, sest kõik tahavad üritusest osa saada," selgitab Kivimurd.

Fotode hinda mõjutavad eelkõige töö iseloom, kas on tegemist ürituse reportaažiga või reklaampildistamisega.

Info-Auto turundusjuhi Tiit Lillipuu sõnul aitab pildistamise eelarve koostamisele kaasa aastatega saadud kogemus. "Oskame varem arvestada umbkaudse pildistamise tasu ning lepime ka fotograafiga täpse summa kokku," ütleb Lillipuu.

Eelarve sõltub eelkõige pildistamise iseloomust, kas on tegu ürituse või reklaampiltidega ja töömahust. Oma osa mängib ka fotode valmimise kiirus. Näiteks, eelmise aasta ettevõtte jõulupeol Draamateatris pildistati igat peo külalist. Pildid sai igaüks peolt lahkudes kaasa võtta. Muidugi oli sellise teenuse hind ka kõrgem.

Fotograafi ja koolitaja Kaupo Kikkase sõnul sõltub pildistamise eelarve konkreetsest tööst, kui palju inimesi on vaja sellesse kaasata ning millisel otstarbel pilte hakatakse kasutama. Kui on tegemist üritusega, siis puudub vajadus lisainimeste järele, kuid modellifotode tegemisel tuleb kaasata modell, meikija, stilist ja juuksur. Lisandub stuudio rendi hind.

Tellija ja fotograafi vahel tuleb ka kokku leppida, milliste õigustega fotod tellijale üle antakse. Kui tegemist on laialdase reklaampildiga, siis peaks see mõjutama fotode hinda. "Kuigi Eestis ei ole õiguste ja hinna suhe konkreetselt välja kujunenud, siis maailmas küll," räägib Kikkas.

Konkreetseid tööde hindasid ei oska Kikkas välja tuua, sest pildistamised on väga erinevad. Küll aga tuleks kokku leppida järeltöödeks, piltide sorteerimiseks ja töötlemiseks, kuluv aeg. Mida kiiremini, seda kõrgemat hinda fotode eest küsitakse.

Fotograaf Tiit Veermäe leiab, et kliendil on kasulik teada, millest ja kui palju oleneb konkreetse foto valmistamise ja kasutamise hind. Nii saab mõistlikult planeerida kulutusi ja teha koostöö fotograafiga meeldivaks mõlemale poolele.

Fotograafi hinnakirjas kasutatud baashinda saab kasutada, kui kliendil on olemas valmis eesmärk ja reklaamikontseptsioon, reaalne sketš, arvestades avaldamispinna proportsioone, on välja valitud objektid, modellid ja rekvisiidid ja toimetab need kokkulepitud ajaks stuudiosse. "Ise olen aja jooksul jõudnud arusaamisele, et kõik taandub tööajale ja kuludele. Nii ma kalkuleerin iga töö eraldi olenevalt pildistamise ajast, abiaegadest ja kuludest," sõnab Veermäe.

Fotograafi otsimisel on ettevõtetele tähtis usaldusväärsus ja teiste ettevõtete soovitused ning muljed koostööst.

Baltic Logistic System Eesti AS (BLS) on siiani ise jäädvustanud oma üritusi ja tähtpäevi. Hiljuti toimunud uue jaotuskeskuse avamisele otsustati kutsuda professionaalne fotograaf. Kuna varasemad kogemused ettevõttel fotograafidega puuduvad, siis pöörduti soovituste saamiseks partneritest üritusturundusfirmade poole.

BLSi müügi- ja turundusjuht Janek Kivimurd leiab, et see oli hea lahendus fotograafi otsimiseks, sest ürituste korraldajatel on hea ülevaade sobivatest fotograafidest. Partnerettevõte võttis ühendust fotograafiga.

"Fotograafi valik üritusturundusfirmale jätmine oli kindla peale minek, neil on fotograafidega kontakt ja kogemused," ütleb Kivimurd.

Saku Õlletehas leiab fotograafe toodete ja reklaamide pildistamiseks professionaalseid fotograafe reklaamiagentuuride kaudu. Ettevõte ise fotograafide otsimisega ei tegele ning kindel fotograafi eelistus neil puudub. "Põhiline on, et kvaliteet oleks tipptasemel," selgitab Saku Õlletehase kommunikatsioonijuht Livia Kulm.

Info-Auto ASil on aastatega välja kujunenud fotograafid, kellega koostööd teha. Ettevõtte reklaamijuht Helen Raiendi sõnul on fotograafi otsimisel olulised teiste kogemused ja soovitused.

Volvo XC70 mudeli pildistamise asukohaks sobis vaid Eesti suurim stuudio, XL-Studio, mis võimaldab ka auto pildistamist. Hinnapakkumisi auto pildistamiseks küsis Raiend ka teistelt fotograafidelt, aga valik tehti stuudio omaniku kasuks. "On loogiline, et stuudio fotograaf saab teha parema hinnapakkumise kui teised fotograafid," selgitas Raiend.

Selge eesmärgi puudumine ja viimasel hetkel pildistamine ei anna head tulemust.

Fotograaf Kaupo Kikkas soovitab meeles pidada, et inimene fotoaparaadiga ei ole veel fotograaf. Professionaalsed fotograafid on end koolitanud erinevates koolides ja riikides ja investeerinud fototehnikasse. Sellega garanteeritakse parim tulemus. Amatööridele ei saa samas alati kindel olla.

Fotograaf Tiit Veermäe soovitab kõigil fotograafi tellijatel varem selgeks teha konkreetse pildistamise eesmärk ja kirja panna oma soovid. Juhtub, et klient tuleb fotograafi juurde siiras teadmatuses reklaamist, ainsa sooviga on saada odavalt mingi pilt. Kui tegemist on reklaamiga, oleks mõistlik pöörduda mõne ennast tõestanud reklaamifirma poole.

Fotograaf paneb tellijatele südamale, kui pildistamine on lükatud viimasele hetkele, ei maksa kiirtöölt erilist loovust oodata. Loov töö vajab aega.

ļæ½ripļæ½ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 10:16
Otsi:

Ava täpsem otsing