Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kiireim sport maailmas - drag race

    Helilained, mida summutamata mitme tuhande hobujõulise võimsusega Top Fuel Dragsteri mootor justkui plahvatusteseeriana läbi veerandmiili lõigates tekitab, on paljude inimeste meeltesse ja südamesse jätnud mingi võnke, mis nad võistlusraja juurde ikka ja jälle tagasi toob.
    Kiirendusvõistlustel starditakse kahekaupa paigalt. Distantsiks on kas 1/4 või 1/8 miili (402,33 või 201,17 meetrit). Esimesena finišisse jõudja on võitja, välja arvatud siis, kui stardis varastati või tegemist on nn bracket'i klassidega, kus tuleb võimalikult täpselt sõita mingi konkreetne aeg ning sellest kiiremini sõitmine tähendab samuti kaotust.
    Võistluste tõmbenumbriks on loomulikult PRO klassid, kus suured V8 mootorid töötavad juba nitrometaaniga ehk vedela dünamiidiga. Sellised sõidukid tekitavad sõites sõna otseses mõttes maavärinat. Näiteks Soomes Alastaros on raja läheduses Top Fuel Dragsteri sõidu ajal mõõdetud maavärinaks üle kahe palli.
    Alguse üle on alati vaieldud, aga laiemalt levisid kiirendusvõistlused 1940ndate lõpul USAs, kus sõideti öösiti tühjadel maanteedel ja mahajäetud lennuväljadel.
    Wally Parks asutas 1951. aastal NHRA - National Hot Rod Associationi. Nüüdseks on tegemist maailma suurima autospordiorganisatsiooniga, kelle all on üle 85 000 võistleja ja liikme, 144 võistlusrada, ligi 35 000 litsentseeritud võistlejat, ligi 5000 üritust aastas nii professionaalsel kui ka harrastaja tasemel.
    Dragracing on maailma kiireim sport. Võimsaimad sõidukid, nagu Top Fuel Dragsterid ja Top Fuel Funny Carid, võimsusega üle 6000 hobujõu, kiirendavad
    0-100 km/h umbes poole sekundiga, läbivad veerand miili vähem kui viie sekundiga ja lõppkiiruseks on üle 500 km/h. Sellisele kiirendusele ei ole võrdset ühegi mehitatud transpordivahendi hulgas, kosmoseraketid kaasa arvatud.
    Ameerikas on kiirendusvõistlused autosport number üks. Väidetakse, et sealmail on ka jalgpall brutaalne kisma, aga ongi ju inimloomuses nii, et tahetakse palju madinat lühikese aja jooksul, ja seda suudab autospordis kahtlemata kõige enam pakkuda dragrace.
    Ka Euroopas on toimumas järjekordne kiirendusspordi tõusulaine, tekib uusi võistkondi ja olemasolevad laienevad. Tribüünid on üldjuhul välja müüdud ja meedia tähelepanu korralik. On ju tegemist millegi eksootilise ja erakordsega, mitte järjekordse ringrajasõiduga. Euroopa suurimaks kiirendusspordi kantsiks, kust pärit Vana Maailma dragracing'u parimad pojad, on Soome, Rootsi ja Norra ehk meile lähedal asuvad riigid.
    Et see sport on nakkushaigus, mille levikut pole takistanud ka Läänemeri, saab praegu siinmail üha enam ja enam näha. Eestis hakati kiirendusspordiga aktiivselt tegelema eelmise sajandi lõpukümnendil. Arvatavasti on nüüdseks juba elavateks legendideks muutunud sellised mehed nagu Lauri Kuriks oma musta Chevrolet Camaroga ja Taavo-Erkki Vitsut punase Camaroga. Nende kahe mõõduvõtmisi on siinsed kiirendusfännid saanud nautida juba aastaid.
    Erandiks pole ka käesolev aasta, kus Lauril uueks sõidukiks Chevrolet Bel Air Nomad suure V8 mootoriga ja nitroülelaadimisega ning Erkkil on valminud spetsiaalselt võistluste tarbeks ehitatud kompressoriga V8 mootor. 2003. aastal loodi Eestis ka kiirendusspordi, -sportlaste ja -huviliste katuseorganisatsioon BHRA (Baltic Hot Rod Association).
    On jõutud punkti, kus autod on röögatult kiireks muutunud ja vaja läheks spetsiaalselt ettevalmistatud liimirada.
    Viimane tähendab seda, et kilomeetripikkusele peegelsiledale asfaldirajale kantakse ka liim, mis peaks pakkuma head pidamist, et rattad liialt ringi ei läheks.
    Põhjanaabrite näite varal võib öelda, et enne korraliku raja ehitust polnud ka neil kiirendussport just kõige populaarsem ala, kuid pärast raja ehitamist on sealne võitlejaskond plahvatuslikult kasvanud ja kord aastas saadakse Alastaros osa ka Euroopa meistrivõistluste etapist.
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.