Pühapäev 4. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Nuovo Ducato - Sono Italiano!

Kristo Kiviorg 30. mai 2006, 00:00

Eelmisel nädalal esitles Fiat Torinos suurkaubikute üht lipulaeva - Ducatot. Viimasest samaväärsest uuendusest on möödas ei rohkem ega vähem kui kaksteist aastat.

Ducato kolmanda põlvkonna väljaarendamine võttis Fiatil küll kõvasti aega, aga kaua tehes jõutakse ka reeglina hea tulemuseni.

Põhiküsimuseks oli, kas ja kui palju on uues masinas itaallaste loomingut ning kui suur osa selles on prantslastel ehk PSA grupil (Citroen, Peugeot).

Tuleb tunnistada, et väliskujult on tunda prantslaste joont, seest aga on tegu ikkagi itaallasega. Tegelikult on uus Ducato ikka läbi ja lõhki Itaalia poeg ja seda kõige paremas mõttes. Ta on tragi, temperamentne, kuulekas, tüüp, kes vahest hilineb, kuid mitte tihti.

Ducato peaks meeltmööda olema ka janustele. Nimelt peidab armatuur endas panipaika-minikülmkappi, kuhu saab jahtuma panna 1,5 liitri suuruse pudeli kas siis veega või tööpäeva lõpus, kui enam rooli istuda pole vaja, pudeli õlle.

Panipaigad asuvad kõik käe- jala juures, ka ergonoomikas pole apsakaid. Salongimaterjalid on eeskujulikud.

Asi, mis küll häiris, oli see, et minul kui paremakäelisel oli imelik vasaku käega käsipidurit peale tõmmata.

Mõeldud on ka selle peale, kuidas koormaga kallakul sujuvalt võiks startida. Nn hill brake hoiab masinat kaks ja pool sekundit tagasi vajumast. See on piisav aeg, et ka kõige kobamadki juhid saavad kenasti kohalt ära.

Võrreldes vana mudeliga on salong teinud läbi mitmeid muudatusi. Kõige tähtsam on vahest see, et tuntavalt on parandatud istmeasendit - istmikualune on viidud sellise nurga alla, kus nii juhil kui ka kõrvalistujal jalad väsima ei kipu.

Samuti pakuvad istmed piisavalt külgmist tuge, eriti oli see tunda ringristmikel, mis teadupärast on Itaalias omaette nähtus. Nagu ka kogu liiklus.

Puuduvad sellised asjad nagu sõidurajad, igaüks sõidab seal, kus heaks arvab. Seega tuli mõnikord jälgida mitte niivõrd märke, vaid sõitjate voolu.

Paremaks on läinud ka nähtavus, seda eriti ettesuunas. Praktiliselt on võimalik vaadata otse masina nina ette.

Masina välimuses oli üks nüanss, mis mulle isiklikult ei meeldinud - need olid esituled. Minu jaoks meenutasid need tuulest viidud silmadega eurooplast, kes pärast pikka ilma kiivrita ning prillideta sõitu motika pealt maha on astunud, et tänavkohvikus üks õlu võtta. Tuled tuledeks.

Palju on mõeldud ka praktilistele lahendustele, mis näiteks annab minu hinnangul uuele Ford Transitile silmad ette.

Kaubaruumi tagumised uksed on avatavad ka 270 kraadi, laadimiskõrgus on toodud madalamale kui kunagi varem - 53 sentimeetrit. Vähe sellest, laadimiskõrgust nii tagant kui ka küljelt on võimalik ka vähendada.

Ducato on kasvanud ka suureks, sõna otseses ja kaudses mõttes. Otseses mõttes on lisa tulnud nii pikkuses, laiuses kui ka kõrguses, mis iseenesest mõista tähendab pikemat telgedevahet ning sellest johtuvalt ka suuremat kaubaruumi.

Üldse on võimalik masinaid valida kolme teljevahega ning nelja erineva pikkusega. Kaubaruumi mahud jäävad 8-17 kuupmeetri vahemikku ning kandejõud tonnist kahe tonnini.

Suurenenud mõõtmed peaksid tähendama kaalult raskemat masinat, kuid nii pole see mitte - kaal on jäänud samaks. Kuidas see siis võimalik oli?

Masinas on kasutatud senisest kergemaid detaile, seda just kaubaruumi ümbritseva osas. Kohad, mis turvalisuse seisukohalt eriti olulised, on varustatud tugevamate detailidega.

Palju see kõik maksab, täpselt teada ei ole.

Uus Ducato sai lisaks välimusele ka kolm uut mootorit.

Kõige lahjem variant on 2,2-liitrine common rail diiselmootor. Lisaks on valikus veel 2,3- ja 3,0-liitrine mootor.

Enne olid Ducato valikus 2-, 2,3- ning 2,8-liitrised diiselmootorid. Vaatamata sellele, et mootorite litraaž on suurenenud, saavutati varasemast 16% suurem kütusekulu kokkuhoid. Keskmine kütusekulu jääb uuel Ducatol seega seitsme liitri piiridesse saja kilomeetri kohta. Näit ise on segmendi madalaim.

Ennekõike saavutati kütuse kokkuhoid aerodünaamika arvel, kuigi idee kohaselt peaks masina mõõtmete suurenemine endaga kaasa tooma kõrgema kütusekulu.

Aga tänu pikki teste tuuletunnelis õnnestus jõuda tulemuseni, mis võimaldaski vähendada tuuletakistust. Seetõttu on tublisti muutunud ka Ducato esiosa.

Kuigi uut Ducatot hakatakse müüma esialgu vaid esikveolisena, andsid Fiati juhtkonna liikmed mõista, et aja möödudes tullakse turule ka nelikveolise masinaga. Lähiajal see siiski ei juhtu.

Kuna kaupa tellitakse üha sagedamini väiksemates kogustes, aga senisest tihedamini, on kommertsveokite segmendis kõige enam nõutavateks masinateks kujunemas kuni 3,5tonnised veokid. Lisaks toimub enamik väiksemate kaubakoguste transporti linna sees, mis annab väiksematele masinatele selge eelise.

Järjest olulisemaks on muutunud kiirus ning kaupade kättetoimetamine õigel ajal. Fiati juhtkond loodab kahe järgneva aastaga tõsta Ducatode müüki maailmas viiendiku võrra.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 16:02
Otsi:

Ava täpsem otsing