Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Transestonia 2006: konteinervedudele tuleb rohkem panustada
Mai alguses toimunud transiidikonverentsil Transestonia 2006 tõdeti, et Eesti on küll arengus samme edasi teinud, kuid kitsaskohti jagub veel kamaluga.
Konverentsil ettekandega üles astunud Raivo Vare sõnul pole Eestil vaja jalgratast leiutada, vaid tuleb maailmas valitsevate trendidega kaasa minna. Üheks trendiks on konteinervedude osakaalu suur kasv. Keskmiselt kasvab konteinervedude maht maailmas 15% aastas, Hiinal on vastav näitaja koguni 25%.
Eriliseks murelapseks Eestis on Muuga konteinerterminali halb läbilaskevõime. Kui mujal maailmas on konteinervedude osakaal mitmekordistunud, siis Muuga on senini Eesti ainus konteinerterminal.
Võib loota, et olukord muutub, kui lisaks Muuga konteinerterminalile alustavad konteinerite käitlemist ka Sillamäe ning Kunda sadam.
Samas eeldab konteinerite käitlemise võimaldamine neis sadamates aga suuri investeeringuid, mille taha võivad kiired arengud seisma jääda.
Kirgi küttis konverentsil üles ka transiidi maksustamise teema. Keskkonnaministeeriumi asekantsleri Harry Liiva sõnul on Läänemeri eriti tundlik mereala, samas riiklik valmisolek võimalikku reostust tõrjuda jääb Eestil alla rahvusvaheliste nõuete piiri.
Liiva ettekandele järgnenud diskussiooni käigus tehti ettepanek, et kui midagi maksustada, siis laevu, mitte operaatoreid, nagu seni on plaanis. Ettepaneku asekantslerile tegi Sadamaoperaatorite Liidu tegevdirektor Ago Tiimann.