Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tallinki kasumlikkusele annavad uue hoobi kasvavad tööjõukulud
Hansabank Marketsi analüütik Sander Danil märkis, et kasvavate tööjõukulude tõttu jätkub surve Tallinki marginaalidele. "Tallinki konkurentsieelis palkade näol kaob, kui laevafirma ei hakka saama riiklikke toetusi, nagu Soome firmad saavad," ütles Danil ning lisas, et sellel liinil opereerivad laevad oleks Tallinkil kasulik Soome lipu alla viia.
Danil märkis, et varem oli mainitud Soome-Saksamaa liin kasumlik ka siis, kui palka maksti Soome ja Saksa standardite järgi. "Tallinkil peaks olema võimalik liini kasumlikult opereerida ka kasvavate palgakuludega," lisas Danil.
Ta lisas, et Paldiskisse sõitmise lõpetamine võib Tallinkile positiivne olla.
"Imestasin selle üle, kui kergesti Tallink Soome ametühingutele järele andis," tunnistas Danil.
Hansapanga hinnasiht Tallinki aktsiale on praegu 78 krooni (5 eurot).
Suprema analüütik Arko Kurtmann möönis, et Tallinki kasvavad tööjõukulud väga suureks hoobiks ei saa, sest ära jäävad Paldiski sadamatasud ja kahaneb ka kütusekulu. Kui 2008. aastaks tuleb Superfasti laevapere liikmetele maksta Soome standardile vastavat palka, siis võib see Tallinki puhaskasumi marginaali kahandada protsendi kuni kahe võrra aastas. 2005. aasta lõpu seisuga oli Tallinki puhaskasumi marginaal 11,6 protsenti ning seda näitajat võib tema sõnul pidada heaks.
Küsimusele, kas ka teiste Tallinki laevade töötajad võivad hakata suuremat palka nõudma, vastas Kurtmann, et eelmisel aastal sõlmis Tallink palgatõusu jaotuse kokkuleppe Eesti Meremeeste Sõltumatu Ametiühinguga, mille järgi tõusevad Tallinki teistel laevadel töötajate palgad 5% aastas. Leping kehtib 2008. aasta septembrini. "Juhul, kui lepingut ei oleks ja töötajate palgatõus oleks suurem, avaldaks see loomulikult negatiivset mõju marginaalidele. Tallinki palgakulu moodustab ligikaudu 15% kogukuludest," ütles Kurtmann.
Suprema analüütik märkis, et plaanis pole muuta Tallinki aktsia hinnasihti, mis on 93,88 krooni (6 eurot). Kurtmann lubas, et hinnasiht vaadatakse põhjalikumalt üle pärast Silja Line'i ostja selgumist ning Tallinki kolmanda kvartali majandustulemusi. Silja Line'i uus omanik peaks selguma juuni lõpuks ja kolmanda kvartali tulemused juuli keskpaigaks.
Et lõpetada boikott Superfasti laevade vastu ja minimeerida sellest tulenevaid kahjusid, leppis Tallink Soome meremeeste ametiühingutega kokku, et muudab Saksa liinil sõitvate Superfasti laevade laevapere palgatingimusi.
Tallink peab kokkuleppel Soome meremeeste ametiühingutega Saksa liinil sõitvate Superfasti laevade töötajate palka tulevikus tõstma.
Nüüd võib juhtuda, et ka Tallinki teiste laevade meeskonnaliikmed hakkavad palka juurde nõudma.
Arvatavasti tuli Tallinkil Soome ametiühingutele kiiresti järele anda, kuna neid ähvardasid trahvid. Kui kliendid laeva lastida ei saa, tekivad kahjud. Tallink on muidu selline partner, kes naljalt järele ei anna. Seega pidid põhjused olema väga tõsised.
Kahju, et Eesti riigil puudub merepoliitika. Siin ootaks küll kiiresti lahendusi, kas või naaberriikide eeskujul. Ei saa olla, et Soome surub lihtsalt peale omi majandusreegleid. See on konkurentsi küsimus, kuna Tallink on Soomes agressiivselt laienenud ja nende marjamaale trüginud. Eesti ametühingud aga on Soome kõrval olematud, see oli soomlastele väga suur võit.