Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tallink künnab merre üha sügavamaid vagusid
Eile avalikustas Tallinna börs Eesti kapitali konkurentsitult suurima investeeringu Eestist väljapoole - Tallink ostab ära Silja Line'i. Hind umbes 7,3 miljardit krooni.
Äripäeva toimetus on kindel, et see on Tallinki aktsionäridele ja laiemalt Eestile kui mereriigile hea uudis. Tegelikult on see uudis, mida oodati juba pikemat aega.
Mis annab alust nii arvata? Eesti-Soome ja Eesti-Rootsi vahelist laevaliiklust hakkab domineerivas mahus korraldama just Eesti firma - see on ka rahvusliku uhkuse asi. Näiteks omamaist pangandust on järele jäänud näpuotsaga, olgu siis tööjaotus selline, et reisilaevandust lähinaabritega kureerib Eesti kapital.
Kui agressiivselt laienevat Tallinki ei oleks, siis polekski Eesti mereriigina mingi tegija, kuivõrd kunagine au ja uhkus - Eesti Merelaevandus - on langenud samahästi kui varjusurma. On tore, et maailma igas sadamas võib kohata eestlast - aga kui pole laevu ega omamaiseid laevafirmasid?
Tõsi, lisaks Enn Rohulale kuuluvale Linda Line Expressile jätkavad üle lahe seilamist ka väliskapitalil Viking Line, Eckerö Line, Nordic Jet Line. Kuid nimetatud laevafirmad pole uusi laevu juurde hankinud ja on oma sõidugraafikut pigem harvendanud, kui tihendanud. Tallink on siin selgelt olnud liidrisärgis, tuues liinidele uusi ja järjest suuremaid laevu. Tallinki ambitsioonikate laienemisplaanide mustrisse sobib hästi ka Silja Line'i ost.
Silja ostuga omandab Tallink tugeva turuosa Soome, Ahvenamaa ja Rootsi vahel kulgevatel liinidel - kaetud saab seega ka kolmnurga kolmas külg.
Silja ost just Tallinki poolt on valus ninanips Soome meremeeste ja sadamatööliste ametiühingutele. On's mõtet boikottida firmat, kelle omanduses on ka soomlaste ja rootslastega mehitatud Silja laevad?
Negatiivse asjaoluna võib väheneda konkurents Läänemerel ja Soome lahel - kui Tallink ostis ühe oma suurema konkurendi ära, siis pileti- ja kauba üleveo hinnad võivad tõusta. Sellegipoolest jääb alles ka teisi vedajaid, keda ei saa täielikult ignoreerida.
Ent kui pidada silmas üksnes Tallinki aktsionäride ringi, siis on suure turuosaga laevafirma teke üksnes positiivne uudis.
Avalikust emissioonist alates on Tallinki aktsia väikeaktsionäridele vaid meelehärmi valmistanud, alustades 82,50 krooni pealt ja liueldes allavett kuni 59 kroonini. Eile sai Tallinki aktsia uudisest kerget toetust: börsisessiooni lõpuks oli aktsia tõusnud 1,3%, mida pole just üleliia palju.
Vahel on ühinemiste-ülevõtmiste käigus juhtunud ka nii, et ostetava firma aktsia hind tõuseb, aga ostja enda aktsia hind hoopiski langeb. Jääb mulje, et Tallink on teinud oma otsused kiiresti, võib-olla isegi liiga kiiresti.
Ent Tallink intensiivistab oma põhitegevust, mitte ei laiene kõrvalsuunas, mis peaks süvendama firma tuleviku suhtes turvatunnet. Äripäev tuletab siiski meelde, et Tallinki juhid pole eriti innukad selgitama oma osaluste kujunemist firmas. Kindlasti leidub potentsiaalseid investoreid, kes umbusaldavad just Tallinki juhte. Üks mis kindel, Enn Pant ja Ain Hanschmidt suurelt mõelda juba ei karda.
Autor: ÄP