Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Hansa kindlustab sinu vara ja oma positsiooni
Hansapank hakkab peagi oma klientidele pakkuma ka kindlustust. See võib veelgi suurendada Hansapanga monopoolset seisundit Eesti turul ning tulevikus kindlustushindu tõsta.
Kui konkurentsiseadus näeb domineeriva turupositsioonina 40protsendilist turuosa, siis Hansapanga käes on hetkel pool nii kinnisvaralaenude kui ka autoliisingute turust. Ning nii autoliisijad kui ka kinnisvaraostjad vajavad uue vara kindlustamist.
Seni müüs Hansapank edasi teiste kindlustuspakkujate teenuseid. Nüüd on turuliider aga mõistnud, et pole mõtet teisi labidatega oma kullaauku kutsuda. Palju mõttekam on pakkuda ise igale korterilaenu võtjale või autoliisijale ka niigi kohustuslikku kindlustust ja võtta oma osa turult, mille käive on ligi 3 miljardit krooni aastas.
Tõenäoliselt võtab sügisel tulev Hansa Varakindlustus kohe võimsa turuosa, hinnanguliselt kolmandiku turust, ning annab valusa hoobi väiksematele tegijatele. Seda lubab Hansapangal teha just tema olemasolev kliendi- ja andmebaas. Ka konkurendid ütlevad, et Hansal on unikaalsed eelised tulla ja võita. Otseturundus on võimas relv. Kunagi püüdis Selver meelitada kliente koju saadetud kirjadega, kus inimestele pakuti vastavalt ostuharjumustele kas raamatuid või koeratoitu. Kuid Hansapangaga võrreldes on Selver nagu üksik uurija professionaalsete detektiivide armee kõrval.
Hansapanga käsutuses olev info annab täieliku pildi sellest, kes me oleme, kui palju teenime, kust meie raha tuleb ja kuhu läheb. Ning muidugi ka sellest, kuhu ta veel võiks minna. See võimaldab pangal täpselt välja arvutada, milliseid pakkumisi kellele teha. Nüüd siis ka kindlustusturul.
Äripäev suhtub sellesse arengusse reserveeritud kriitikaga. Kriitikaga sellepärast, et pikas perspektiivis võib see tähendada konkurentsi vähenemist ja seega kallimaid hindu tarbijale. Väheneb ka eri toodete hindade läbipaistvus. Seni pakkus laenu või investeeringutoetust üks ja kindlustust teine firma, ehk hinnad olid kalkuleeritud eraldi.
Nüüd annab olemasolev klientuur võimaluse Hansapangale oma tooteid kokku siduda. Kuid sildi "x on odavam, kui ostate meilt ka y" taha on keeruline vaadata. "Mida arvata näiteks sellest, kui automüüja müüb mulle auto ainult tingimusel, et ma ostan bensiini samasse kontserni kuuluvast tanklast? Tundub, et siin rikutakse nii turu üldist toimimise loogikat kui ka seadust," viitas majandusteadlane Andres Arrak hiljuti Äripäevas ilmunud kolumnis ohule, mida pankade kindlustusturule sisenemine kätkeb.
Hansapank ei saa kelleltki nõuda kindlustuse ostmist samast luugist. Kuid ta saab teha pakkumusi, millest ei saa keelduda. Jaanuaris lubas Hansapank Eesti peadirektor Priit Põldoja küll, et kindlustusteenus hoitakse finantseerimisteenustest rangelt lahus.
Meie kriitika tuleb reservatsioonidega aga seepärast, et Eestis on vaba turumajandus, kus igal ettevõttel on õigus oma võimalusi ära kasutada. Hansapank teeb just seda ning osavalt. Loodame, et kui konkurents tõepoolest kriitilise piirini väheneb, tekib turule seeläbi uus tühi koht kellegi teise jaoks.
Autor: ÄP