Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Raudteeümbersõit kisub ummikusse
Ohtlike veoste ümbersuunamine Tallinnast lähivaldadesse läheks maksma 1,7 miljardist kuni 4,3 miljardi kroonini ning riivaks paljude vallaelanike huve.
Konsultatsioonifirma Deloitte & Touche tutvustas eile majandusministeeriumis oma senist tegevust, lõplik töö valmib juulis. Tallinna Sadam maksab analüüsi eest 990 000 krooni, mille eest on juba teada saadud, et ükski võimalikest variantidest pole majanduslikult eriti tasuv. Kui arvestada keskkonna aspekte, on kõik transpordikoridorid ohtlikud.
Vanemkonsultant Tarmo Tamme sõnul läheks praeguse Ülemistelt Kopli kaubajaama viiva raudtee ja sealt edasi Laagri-Paldiski suuna rekonstrueerimine maksma 1,7 miljardit. Samasse suurusjärku jääks ka Järvevana kaudu Sauele ja sealt Paldiskisse ehitatava raudtee maksumus. 2,2 miljardit aga nõuaks Männikult otse Kullile ja sealt Paldiskisse suunduva tee korrastamine. Harjumaa piirilt kulgev ohtlike veoste raudtee nõuaks 4,3 miljardit krooni, seejuures tuleks pool teest ehitada sohu.
Hinda tõstavad kahetasandilised ristmikud ja ka maad, mis kuuluvad eraomanikele ja tuleks välja osta.
Spetsialist Eike Riisi sõnul on selge, et ükski lahendus pole keskkonnale ohutu. Arvestada tuleb müra ja vibratsiooni, lisaks metsloomade radu rohealadel. Samuti pole kindlust Venemaa naftatransiidi osas - kui see väheneb, kaotab kogu ettevõtmine mõtte.
Rae vallavanema Raivo Uukkivi sõnul on raudteeümbersõidu plaan toores. "Majanduslikku mõtet pole ja keskkonna osas ka mõtet pole. Ainuke mõte oli kaitsta Tallinna inimest, ja neid saab kaitsta nii, et keelata ära ja kõik," sõnas Uukkivi.
Uukkivi sõnul on konsultandid teinud küll mahukat tööd, kuid kõiki aspekte pole siiski arvestatud. Ta toob näiteks Rae valla, kus ümbersõidu alla jääks hulga eramaid. Mis aga selle maa kättesaamine maksma läheks ja mis saaks siis, kui omanikud ilma kohtuta seda sündida ei laseks, selle kohta arvutusi pole tehtud.
Saue vallavanema Mati Tartu sõnul pole praegu välja pakutud sellist varianti, mis vallale sobiks.
Kiili vallavanema Vambo Kaalu sõnul tuleb Tallinna Sadamal hakata mõtlema Tallinna ümbersõidule globaalsemalt, sest senistest välja käidud lahendustest pole ükski sobiv. Samuti on küsimärgi all Paldiski Põhjasadama areng.
Tallinna Sadama tegevjuht Ain Kaljurand on varem öelnud, et sobivat ümbersõitu võib-olla ei leitagi ning tuleb otsida muid lahendusi, kas või vähendada kaubaveoseid.