Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Merelaevanduse erastamisega sai riik 200 miljoniga vastu pükse

    Norra-poolse pankrotihalduri Kjell Dagestadi sõnul oli üleeilne kohtumine kohtus viimane ning rohkem asja edasi ei arutata.
    "Kuna riigi nõue ERA vastu on ligi 200 miljonit krooni ning pankrotipesast saab hetkel kätte vaid pisut üle 1,5 miljoni krooni, ei ole mõtet asja enam edasi arutada ning pankrotijuhtum on lõppenud," sõnas Dagestad.
    Dagestad lisas, et tema ei saa kommenteerida Merelaevanduse erastaja Tshudi & Eitzeni tänast tegevust, kuid kinnitas, et edasisi nõudeid nende vastu ei ole.
    Riigi nõue viidi üle Stockholmi arbitraažkohtusse, kus 5. mail lõppes vaidlus Eesti riigi võiduga ning kohustusega Tshudi & Eitzenil maksta kogu 200 miljoni kroonine võlg. Otsuse järel alustasid aga norrakad 16. mail nõuet garanteerinud ERA pankrotimenetlust, mis tänaseks on päädinud kaotusega Eesti riigile.
    Pankrotistunud Merelaevanduse endised omanikud on Norras väga lugupeetud ja jõukad transiidiärimehed, kelle teed on tänaseks küll lahku läinud. Vahetult pärast 2003. aasta Merelaevanduse pankrotti ajavad nad äri erinevate nimede all. Felix Tschudile kuulub laevandusettevõte Tschudi Shipping Company ja Axel C. Eitzen juhib Eitzen Gruppi.
    Tshudi & Eitzen ja Felix Tshudi erastasid 1997. aastal Eesti Merelaevanduse, kuid 2002. aastani ei tasutud aktsiate eest ostuhinda.
    Kuni tänase päevani on hoitud kiivalt saladuses, miks summat õigel ajal ei tasutud ning miks riiklik kontroll puudus.
    Kui 2003. aastal pankrot välja kuulutati, siirdusid mehed tagasi kodumaale, et jätkata tegevust austatud transiidiärimeestena.
    Merelaevanduse erastamise eelne peaminister Tiit Vähi kinnitas, et kuigi tema oli peaminister 1997. aasta märtsi keskpaigani, siis tema ajal Merelaevandust ei erastatud ning üldiselt kulgesid kõik erastamised Erastamisagentuuri nõukogu suunamisel ning valitsusel selles suurt rolli ei olnud.
    Eesti merelaevanduse erastaja ESCO Holdingu endine juht Toivo Ninnas ütles, et põhimaksjad olid Merelaevanduse erastamise puhul ameeriklased ja norrakad võeti juurde vaid uut ettevõtet juhtima.
    "Ameerika fondid olid need, kust raha tuli. Kui erastamine korda sai, oli vastuvõtt Ameerika saatkonnas. Kui aga pankrot hakkas paistma, müüdi varad edasi Tschudile ja mindi rahus oma teed. Minul on kindlasti kahju, et Merelaevandusega nii läks," lisas Ninnas.
    Pankrotimenetluse peategelasi Felix Tschudit ja Alex C. Eitzenit kommentaaride saamiseks kätte saada polnud võimalik.
    Erastamisagentuuri endine juht Väino Sarnet sõnas, et Merelaevanduse erastamise eest oleks pidanud raha kohe 1996. aastal sisse nõudma.
    "Merelaevanduse erastamisel oli tegemist avaliku konkursiga, kuhu tulid pakkuma nii Korea, Itaalia kui ka Norra laevandusfirmad. Norrakad tundusid kõige respekteeritumad ja usaldusväärsemad. Erastamine tehti kiiresti ja garantiisid andes, kuna ettevõtte seis oli halb ja enamik laevu oli Küprose lipu alla läinud. Müügile alternatiivi ei olnud," selgitas Sarnet.
    "Raske öelda, miks ettevõtet päästa ei suudetud, miks aktsiate eest tasumisel pikaajalisi maksegraafikuid anti. Järelmaksu suhtes ajapikendus oli vale. Tagantjärele tarkusena võiks öelda, et oleks pidanud raha kohe sisse nõudma," sõnas Sarnet.
    Ettevõtte langus algas seoses kaubavedude vähenemisega 1999. a ning Vene kriisi järelmõjuga. Hakati nõudma ajapikendust erastamise eest tasumisel.
    "Toona oli minu ettepanek, et maksku kiirelt garantiiosa rahast ära, sest pool muna on alati parem," ütles Sarnet.
    ESCO Holding läks pankrotti 2003. a. Enamiku firmast omandas Tschudi Shipping Co. tütarfirma ESCO Shipping.
    Täna kuulub ESCO Tschudi Gruppi Balti riike katva First Baltic Shipmanagement ASi kaudu, millele kuulub kaheksa alust. Koduleht nimetab ettevõtet vanimaks laevaomanikuks Eestis ning on uhke hästi läbi viidud Eesti Merelaevanduse erastamise üle.
    ESCO Shippingu juhi Jaan Kalmuse sõnul ESCOt pankrotimenetlus ja selle tulemus ei puuduta ning Merelaevandus töötab edasi nagu alati.
    "Aktsiad on müüdud 100protsendiliselt ning meid ei puuduta Tschudi vastu käivad nõuded kohe kuidagi," sõnas Kalmus.
    Ta lisas, et ESCO-l endal läheb hästi. "Laieneme hetkel jõudsalt. Mitte küll laevade, kuid peamiselt logistilise võimekuse baasil," ütles Kalmus.
  • Hetkel kuum
Tarmo Virki: õpetajad, palun streikige varsti jälle
Kui talvel õpetajad streikima asusid, siis loodi hetkeks suurepärane võimalus praegust haridussüsteemi lammutama asuda. Sest olgem ausad, selleks on viimane aeg, kirjutab ettevõtja ja Äripäeva iduettevõtete teemaveebi FoundME.io juht Tarmo Virki.
Kui talvel õpetajad streikima asusid, siis loodi hetkeks suurepärane võimalus praegust haridussüsteemi lammutama asuda. Sest olgem ausad, selleks on viimane aeg, kirjutab ettevõtja ja Äripäeva iduettevõtete teemaveebi FoundME.io juht Tarmo Virki.
Pessimism USA intressimäärade langetamise osas mõjus turgudele pärssivalt
Föderaalreservi esimees Jerome Powell ütles teisipäeval, et inflatsiooni surumine keskpanga poolt seatud 2% tasemeni võtab oodatust kauem aega, mistõttu pole selge, millal intressimäärasid ikkagi langetatakse. Wall Street võttis uudise tõrksalt vastu: ehkki Dow 30 lõpetas napilt rohelises +0,17%, siis Nasdaq taandus -0,12% ning S&P 500 kukkus -0,21%.
Föderaalreservi esimees Jerome Powell ütles teisipäeval, et inflatsiooni surumine keskpanga poolt seatud 2% tasemeni võtab oodatust kauem aega, mistõttu pole selge, millal intressimäärasid ikkagi langetatakse. Wall Street võttis uudise tõrksalt vastu: ehkki Dow 30 lõpetas napilt rohelises +0,17%, siis Nasdaq taandus -0,12% ning S&P 500 kukkus -0,21%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Finora Pank värbas Tallinna Sadama tippjuhi
Eesti ettevõtjatele kuuluv Finora Pank värbas panga operatiivjuhiks ja juhatuse liikmeks Hanno Hussari.
Eesti ettevõtjatele kuuluv Finora Pank värbas panga operatiivjuhiks ja juhatuse liikmeks Hanno Hussari.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
FT: Venemaal miljardeid teeniv Austria pank reklaamis laienemisplaane
Raiffeisen Bank International, mis teenib poole grupi kasumist Venemaal ja Valgevenes, reklaamis end Venemaal suurte kasvuplaanidega.
Raiffeisen Bank International, mis teenib poole grupi kasumist Venemaal ja Valgevenes, reklaamis end Venemaal suurte kasvuplaanidega.
Raadiohommikus: 5MIINUSE börsirämmarist ja kinnisvarast nii meil kui Hispaanias Uus võimalus: jäta küsimusi hommikuprogrammi külalistele
Teisipäevane hommikuprogramm võtab fookusesse Äripäeva lugejate ja kuulajate kaks meelisteemat – investeerimise ja kinnisvara.
Teisipäevane hommikuprogramm võtab fookusesse Äripäeva lugejate ja kuulajate kaks meelisteemat – investeerimise ja kinnisvara.