PM: Tehas välistab eestlaste versiooni kopteriõnnetuse põhjuse kohta

30. juuni 2006, 08:35

USA helikopteritootja Sikorsky Aircraft üritab ümber lükata Copterline’i katastroofi uurimiskomisjoni versiooni, kirjutab Postimees.

USA Rahvusliku Transpordiohutuse Nõukogu järelevalve all tehtud testid ja kopteri pardasalvestiste analüüsid viisid uurimiskomisjoni järeldusele, et Sikorsky S-76 C+ tüüpi kopterile sai mullu 10. augustil saatuslikuks pearootori ühe hüdrovõimendi ehk servo juhitamatu sirutumine, mis muutis pilootidele ootamatult tiivikulabade seadenurka.

See paiskas kopteri nina äkiliselt üles ning juhitavuse kaotanud lennumasin langes keereldes merre.

Õnnetuskopteri tootnud Sikorsky Aircraft on aga seisukohal, et uurimiskomisjoni versioon on praktiliselt tõestamata ja põhineb spekulatiivsetel järeldustel.

Kopteritootja esindaja Ed Steadham saatis Postimehele firma enda uurimistulemused, mille järgi ei saanud servorike mingil juhul olla katastroofi põhjustajaks.

«Sikorsky laborites tehtud põhjalikud uuringud tahtlikult kahjustatud servoga kinnitavad, et seadme töökindlus säilib ka hüdraulikavedeliku suure lekke korral,» teatas ettevõte. «Samuti ei tekita kolvipea kattekihi lahtikoorumine mingit ohtlikku olukorda.»

Nii leidsid kopteritootjad, et järelikult pidi lennumasinat mõjutama mingi muu jõud, näiteks vesipüks.

Sikorsky Aircraft esitas oma seisukohad USA föderaalsele lennuametile protestiks kavandatava lennundusdirektiivi vastu. Sellega kehtestatakse kõikidele S-76 kopterite omanikele nõue viia läbi pearootori servode täiendav kontroll ning tihendada hüdraulikasüsteemide kontrolligraafikut.

USA lennuameti arvestuse järgi läheb täiendava kontrolli tegemine maksma 15 320 dollarit iga kopteri kohta, mis teeb kõigi seda tüüpi USA kopterite kohta kokku ligi 4,6 miljonit dollarit.

Copterline"i lennukatastroofi uurimiskomisjoni aseesimehe Tõnu Aderi sõnul oli Sikorsky Aircrafti soovimatus tunnistada õnnetuse põhjusena servoriket aimatav, kuid komisjon on valmis oma versiooni tõestama.

«See on täiesti loomulik, et kopteritootja nii arvab,» rääkis Ader. «USA lennuamet kavandab ju täiendavaid piiranguid ja nemad ei taha neid rakendada, sest see on majanduslikult kulukas. Sellepärast nad sebivad.»

Ametlikku paberit, mis kinnitaks Sikorsky Aircrafti eriarvamust, pole uurimiskomisjon tema sõnul veel USAst saanud.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
10. November 2009, 00:00
Otsi:

Ava täpsem otsing