Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Prillid eelmisest sajandist viska prügikasti

    Millised prillid kaitsevad ja kui palju tuleks turvatunde eest maksta, testis Äripäev TTÜ füüsikalaboris, proovides 19 paari päikeseprille spektromeetriga. Mõõteriistu käsitses TTÜ füüsikainstituudi direktori abi Lembit Kurik.
    Testi valikusse võtsime kaks paari kõrgemast hinnaklassist prille - Ray-Banid ja Jaguarid. Samuti oli kaks paari keskmisse hinnaklassi kuuluvaid Polaroidi toodetud prille ning kaks paari spordiprille ning ühed 4. kategooria klaasidega mägiprillid.
    Lisaks proovisime Selverist ostetud 200krooniseid prille, ligi 1000krooniseid vanemaid Polaroide ja alla 200 krooni maksvaid tundmatut päritolu klaase ning kümme paari sahtlipõhjadest kokku kogutud eelmise sajandi viimastest kümnenditest pärit prille.
    Testimiseks lasime läbi prillide korraga ultraviolettkiirgust ja tavalist valgust ning spektromeetri abiga jälgisime, millise valguse klaasid kinni pidasid.
    Esimene üllatus oli, kui proovisime ära kõik prillid, mille päritolu me teadsime, ning saime teada, et kõik nad pidasid korralikult kinni kogu silmadele kahjuliku ultraviolett- ehk UV-kiirguse. Spektraalanalüüsi graafik oli kõigil peaaegu sama. Lembit Kuriku sõnul oli tulemus ootuspärane. "Tänapäeval toodetakse ikkagi kõike standardite järgi ja kui klaasidel vähegi kontrollitav nimi peal on, siis ei tohiks UV-kiirgusega probleeme olla," rääkis ta selgituseks.
    Olukord aga oli hoopis teistsugune, kui proovisime mõõteseadmega vanemaid ja teadmata päritoluga prille. Ultraviolettkiirgust tuli läbi kõigil paaridel, küll erinevatel lainepikkustel, kuid alati silmale kahjulikul määral. Seega ei tasu kanda näiteks vanaisa Lada istme alt leitud prille, kuigi nad võivad olla nostalgilise väärtuse või huvitava väljanägemisega.
    Testiks valmistuda aidanud optometristi Evelyn Valdre sõnul on parem olla ilma prillideta, kui kanda kaheldava kvaliteediga silmakaitseid. "Kui panna ette UV-kiirgust läbi laskvad päikeseprillid, siis on silma pupillid rohkem avatud, kui nad seda muidu päikese käes oleks, ning kahjulikku kiirgust võib tulla silma rohkem kui ilma prillideta," selgitas ta probleemi tagamaid.
    Valdre sõnul valmistatakse päikseprille väga erinevaks otstarbeks ning näiteks alpinismiks mõeldud prillid ei sobi reeglina autoga sõitmiseks. "Autojuhtidele ei soovitata üle 3. kategooria tumedusastmega päikeseprille," rääkis ta.
    "Polaroidpäikeseprillidel on väga erilaadsed, erinevatest kihtidest koosnevad klaasid, mida soovitatakse autojuhtidele ja kalameestele ning purjetajatele, kuna need neelavad polariseeritud valguse, mis tuleb peegeldavatelt pindadelt, nagu veelt, asfaldilt või auto esiklaasilt," kirjeldas Valdre üht huvitavat klaasitüüpi ja selle sihtgruppi.
    "Väga kasulikud on ka prillid, kus filtreeritakse ära sinise valguse lainepikkus, mida tavaliselt saavutatakse kollase klaasiga. See parandab kontrastsust ja inimene näeb teatud tingimustes paremini. Selliseid prille kasutatakse näiteks autoga hämaras sõites ja udusema ilmaga," rääkis Valdre veel ühest klaasitüübist.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.