Teisipäev 24. jaanuar 2017

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Tarmo Tael eelistab õpitud erialal töötamist

Marko Liibak 07. juuli 2006, 00:00

Teie esimene töökoht oli hoopis IT-assistent Harju maakohtus.

See oli kooli kõrvalt raha teenimise võimalus. Koht oli koolile ka ligidal - üks trammipeatus sõitu. Kollektiiv oli seal väga hea ning uhke tunne oli koos selliste inimestega töötada. Palju ei puudunud, et oleksin läinud õigusteadust õppima. Sealt sain külge ka edasiseks tööks kasulikke hoiakud, näiteks tõsise töössesuhtumise.

CV järgi töötate õpitud erialal.

Kukkus nii välja jah. Samas ei seadnud ma endale kindlat eesmärki, et kui logistikainsenerina kooli lõpetan, pean ilmtingimata töötama logistikaettevõttes - ka mujal on väga palju logistikaga seotud töökohti, näiteks tootmis- või kaubandusettevõtetest. Spekter on lai.

Olen mõelnud küll ettevõttevahetuse peale, kuid iga kord on tehtud uusi ja huvitavaid pakkumisi praeguseski firmas.

Olles praegu tegevjuht koolis õpitud valdkonnas, on mu eeliseks suur tutvusringkond - hulk kursusekaaslasi, paljud sama eriala õppinud inimesed.

Olen avastanud, et pigem pean üha enam pöörama tähelepanu suhtlemisele kui erialaste teadmiste kasutamisele.

Aastal 2001 alustasite praegu Teie juhitavas firmas müügiesindajana.

Päris alguses olin tegelikult klienditeenindaja ning pisut hiljem olin müügiesindaja. Esialgu oli töö sisuks klientidele toote tutvustamine. Ekspedeerimise kõrval tegelesime toona ka sel ajal üsna haruldase pakiveoga, millest nüüdseks on välja kujunenud oma kindel süsteem.

Tuli Teile müügijuhiks saamine kergelt?

Igal inimesel on ka õnne vaja. Sel ajal lahkus meie senine müügijuht ning see koht jäi mõneks ajaks tühjaks. Hiljem uuris toonane ettevõtte peadirektor, kas tahaksin kätt proovida. Sel ajal olin ka kõrgkooli lõpetamas ning otsustasin pakkumise vastu võtta. Väljakutsetele ma üldiselt "ei" ei ütle - pigem proovida ja õnnestuda või põruda.

Miks Teile selle koha pakkumine Teie hinnangul tehti?

Ma ei olegi selle üle väga sügavalt juurelnud. Võib-olla andis mulle teatud mõttes mõned punktid juurde nooruse uljus. Noorena ajad ikka rinna rohkem kummi kui tegelikult vaja. Kui ma müügijuhina alustasin, kasvas firma 60% aastas ning polnud ka keeruline rinda ette ajada.

Kas toonast firma tugevat kasvu saate enda teeneks pidada?

Ei, seda ma küll ei julge öelda. Tegelikkuses kasvas firma tänu heale kontseptsioonile ning tootele, mis turule sobis. Mõjus ka see, et turg ei olnud veel välja kujunenud.

Kuidas kulges tee turundus- ja müügijuhiks?

Varem tegeles turundusega toonane peadirektor. Pärast tema lahkumist ning firma müüki Prantsuse Postile ühtlustati ettevõtte struktuuri, millega lisati müügijuhile ka turundusjuhi kohustused.

Turunduse poolt olin tegelikult kaudselt ka kombanud. Samas andis see nii-öelda uut verd - lisas indu ja vähendas rutiini. Paratamatult hakkab mingil hetkel rutiin tekkima.

Paari aastaga jõudsite tegevjuhiks?

Kui firma toonane juht Janek Juhanson lahkus, leiti, et pole mõtet hakata otsima inimest väljast ja oodata, kuni ta uue keskkonnaga harjub. Nii tehtigi ettepanek mulle.

Müügi poole pealt on kergem tegevjuhi kohale tulla kui operatsiooni poole pealt, sel juhul tunnetad turgu palju paremini. Operatsiooni poole peal tead rohkem, kuidas teha, kuid ei adu nii hästi üld- ja tulevikupilti. Omanikele minu nägemus firma arengust meeldis ning võtsin nende pakkumise vastu.

Tuli selle pakkumise vastuvõtmine kergelt?

Tegelikult tehti mulle selline pakkumine ka varem, 2004. aastal, kuid siis kõhklesin ning firmasse kutsuti Janek Juhanson. Teisel korral ei olnud otsustamine nii raske. Võib-olla oligi hea, et esimesel korral pakkumist vastu ei võtnud ega hakanud kohe pressima. Teiste vigadest on ikka lihtsam õppida.

Miks esimesel korral tegevjuhi kohast loobusite?

Minu toonast kohta oleks sel hetkel olnud raske täita. Pidasin nõu ka vanemate kolleegidega, kes nõustusid, et kui võtan tegevjuhi koha vastu, peaksin tegelema ka oma varasema tööga. See aga oleks tegevjuhi ametit segama hakanud. Sellest poleks head nahka tulnud. Kui kahte saani vedada, ei vea kumbagi hästi.

Olete üsna noor firmajuht, mida Te enda arvates firma juhtimisest teate?

Mida rohkem loen, seda vähem ma sellest tean. Inimestega suhtlemine on omandanud väga olulise rolli, see on tähtsam õpikutarkusest, kuidas tehniliselt firmat juhtida. Näiteks ilmnevad pidevalt uued juriidilised nüansid, iga päev tuleb midagi uut juurde, kas või terminoloogias. Tegelikult ei saagi üleöö üheski ettevõttes heaks juhiks.

Kogu aeg tuleb ette väiksemaid õppetunde. Ma ei ole arg küsima - kui midagi ei tea, pöördun kogenumate kolleegide poole. Arvan, et ei ole õige tuua noorust ettekäändeks teadmatusele või oskamatusele. Parima tulemuse saavutamiseks peab julgema usaldusväärsetelt inimestelt küsida.

Kas juhtimise teooria ja praktika lähevad Teie hinnangul lahku?

Tegelikult ei lähe. Kõik oleneb selles, millises olukorras praktikat kasutada. Väga teaduslikke raamatuid ei ole ma lugenud, pigem inimestega suhtlemise teemal. Inimesel on selektiivne mälu ning ta jätab meelde selle, mis on oluline. Pigem meenub raamatust loetu siis, kui tegelen mingi konkreetse asjaga, millest raamatus juttu oli.

Kuidas kujutasite müügijuhina tegevjuhi ametit ette, erineb see oodatust?

Kujutasin seda üsna hästi ette. Muidugi on ette tulnud ka tegevusi, mille puhul ei osanud varem arvata, et nendele nii palju aega kulub. Näiteks võtavad omanikega suhtlemine ning töötajate igapäevased mured tunduvalt rohkem aega kui uute ideede ja mõtete loomine.

Lootsin, et mul on rohkem aega töötajatelt uusi ideid välja meelitada. Sellega olen seni ilmselt liiga vähe tegelenud, kuid püüan end parandada. Arvan, et mida suurem inimeste ring ideid annab, seda suurem on võimalus, et leiame väga hea idee või suurepärase lahenduse.

Olete Te meeskonna kooshoidmiseks firmaürituste korraldamises kooner?

Ma ei arva, et ma kooner olen, kuid ega me ei larista ka. Oleneb ürituse eesmärgist. Meil on selleks omad kokkulepitud summad, mis moodustavad teatud osa meie käibest, ning nendes raamides me püsime. Teisalt ei pea kogu summat korraga ära kulutama, võib teha sagedamini väiksemaid üritusi, näiteks piknikke.

Minu tutvus Tarmoga algas suurte probleemidega. Tutvuse alguses vahetasime meie firmas välja nii infosüsteemide, lao- kui ka logistikapartneri. Kõige hullemad pahandused tekkisid uue logistikapartneriga, kus Tarmo töötas müügijuhina. Alustasime koostööd kriisikoosolekutega, kuid mõne kuu möödudes töötas meie ühine logistikasüsteem nagu õlitatult. Tarmo suudab olla rasketes olukordades positiivne ja konstruktiivne pingeleevendaja. Kriitilistel hetkedel ei kaota ta pead, vaid püüab leida parima võimaliku lahenduse. Töösse suhtub ta suure pühendumisega ja tema tugev külg on inimsuhted. Tarmo on tähelepanelik nii oma kolleegide kui ka klientide suhtus. Selline hoiak aitab Tarmol areneda juhiks suure algustähega ning olla hinnatud nii klientide, partnerite kui ka oma kolleegide hulgas.

ļæ½ripļæ½ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing