Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Lennuamet peatas Enimexi tegevuse
Sama näitas ka juuni lõpul Eestis tehtud Euroopa Lennuohutusagentuuri (EASA) audit, mille käigus EASA kontrollis nelja Eesti lennuettevõtja ja lennuameti tegevust lennuohutuse tagamisel. Ülemöödunud nädalal lennuametisse jõudnud EASA auditi raportist selgub, et väiksemaid puudusi leiti kõigis kontrollitud asutustes, kuid kõige tõsisemad õhusõidukite hooldusnõuete mittevastavused ilmnesid Enimexil.
Enimex sõidab lennukitega AN-72-100 ja AN-72-100D, mille Ukrainas asuvat tootjatehast ja disainibürood pole EASA sertifitseerinud ehk heaks kiitnud.
Muu hulgas kirjeldab audit, et firma on muutnud mootorite ressurssi lennuametiga kooskõlastamata. Auditi väitel ei tohi lennukite komponentide hooldust täiel määral teostada Enimexi enda hooldusorganisatsioonis, nagu firma seda teeb. Firma nõrkustena nimetab audit alates 1998. aastast toimunud kuut õnnetust, mille tagajärjel on hukkunud neli inimest ning lisaks mitmed invaliidistunud.
EASA soovitas lennuametile viivitamatult Enimexi suhtes korrigeerivad meetmed tarvitusele võtta. Eile saatis lennuamet Enimexile kaks otsust, millest esimesega tühistab Enimexi hooldussüsteemi kinnituse tunnistuse. Teise otsusega peatati lennuettevõtja sertifikaat kuni puuduste kõrvaldamiseni.
"Tegemist on otseselt lennuohutusse puutuva küsimusega. Lennuamet peab tagama järelevalve kaudu lennunduse ohutuse ja vajadusel rakendama ka kõige karmimaid meetmeid. Kui oleme Euroopa Liidu liikmeks astudes endale teatud kohustused võtnud, siis tuleb neid ka täita," tõdes lennuameti peadirektor Koit Kaskel.
Kaskeli sõnul oli amet ka varem üleastumisest teadlik ning firmale tehti asjakohased ettekirjutused. Osaliselt on Enimex puudused küll kõrvaldanud, kuid mõningad olulised kõrvalekalded on siiani alles hoolimata korduvatest meeldetuletustest.
"Enimexi puudused on meil juba teada olnud mõnda aega, EASA auditi tulemus ainult kinnitab ja tõendab nende arvamuste õigsust," sõnas Kaskel. "Piirame Enimexi tegevust niikaua, kuni nõuded täidetakse."
Sisuliselt tähendab otsus Enimexile, et firma ei saa oma Eestis registreeritud AN tüüpi lennukitega tegutseda vähemasti niikaua, kui Enimexi lennukite tootja, Ukrainas asuv Antonovi tehas saab EASA-lt ELi nõuetele vastava sertifikaadi. Teise võimalusena võib Enimex tegevuse jätkamiseks registreerida firma EList väljaspool asuvasse riiki. "Kolmas võimalus firmale tegevuse jätkamiseks on asendada lennukipark EASA tunnustatud õhusõidukitega," lisas Kaskel.
Lennuametile heitis audit ette, et see polnud teatanud Enimexile tehtud eranditest Euroopa Komisjonile ega polnud rakendanud sobivaid vastumeetmeid juba varem. Samuti on EASA hinnangul puuduseks lennuameti liiga väike personal, mis ei suuda järelevalvega katta kõiki lennundustehnikaga seotud valdkondi.
Kaskeli sõnul on puuduste põhjuseks lennuameti liiga väike eelarve, kuid järgmisel aastal asi paraneb - ameti eelarveks on plaanitud 13,1 miljonit krooni tänase 10,7 miljoni asemel. Kaskeli sõnul vajatakse ligi 17 miljonit krooni.
Enimex võib lennuameti otsuse vaidlustada 30 päeva jooksul. Enimexilt ei õnnestunud eilse tööpäeva jooksul kommentaari saada.
Autor: Airi Ilisson