Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Lennujaama ümberehitus venib
Lennujaama ümberehituse kahest projektist esimene, 24 miljoni eurone (375 mln kr) lennuliiklusala ümberehitus pidanuks algama juunis. Korraldajate sõnul riigihange ebaõnnestus euroliidu abiraha kasutamisega kaasnevate karmide nõuete ja Eesti turul valitseva ehitusbuumi tõttu. Kuigi konkurss oli rahvusvaheline, ei esitanud ükski välisehitaja hankele pakkumist.
"Laekunud kahest pakkumisest olid mõlemad ligi poole võrra kallimad," kirjeldas Tallinna Lennujaama arendusdirektor Tõnu Mühle. "Olime üllatunud, et ehitusturul on hinnad nii palju tõusnud ja ehitajad pole rabelemisest huvitatud," sõnas ta.
Hanke korraldajad, Tallinna Lennujaam, majandus- ja kommunikatsiooniministeerium ning rahandusministeerium vähendasid projekti mahtu ning 15. juuniks laekusid odavamad pakkumised. "Need summad on aktsepteeritavad, küll üle eelarve, aga mitte nii palju," sõnas Mühle. Kahest pakkumisest sobivamaga loodab lennujaam lepingu allkirjastada augusti keskel ja ehitama asuda augusti lõpul.
Projekti vähendanud lennujaam teeb osa abirahaga plaanitud tööst ära oma jõududega, näiteks rekonstrueerib perimeetri ehk lennujaama ümbritseva patrulltee.
Teine projekt, reisiterminali suuremaks ehitamine algab septembris. 32 miljoni eurose (500 mln kr) hanke algus lükkus kuu võrra edasi, sest riigihankel osalevad pakkujad küsisid lisaaega. "Me rahuldasime selle, sest välismaa tehased puhkavad suvel, aga kogu tehnoloogia tuleb sealt," rääkis Mühle. 11. augustil lõpeb pakkumiste tähtaeg ning kuu jooksul loodab lennujaam võitja välja kuulutada.
Esimesest projektist moodustab ELi abiraha 85% ja teisest projektist 75%.
Lennuliiklusala ehituse tähtaeg on 2007. aasta lõpp ja reisiterminal valmib 2008 suveks.
Laienemistööde esimeses etapis rekonstrueeritakse lennuliiklusala, mis muudab lendamise keskkonnasõbralikumaks ja turvalisemaks.
Renoveerimisprojekti teine etapp viib lennujaama terminali vastavusse Euroopa Liidu nõuetega.
Laienemistööde käigus pikendatakse terminali põhja- ja lõunaosa 18 meetri võrra ning ehitatakse välja kõiki väravaid ühendav ca 200 meetri pikkune galerii. Rajatakse eraldi ootesaalid Euroopa Liidu ja Schengeni piirkonna reisijaile ning neile inimestele, kes lendavad väljapoole Euroopa Liidu piire.
Teede REV-2 ehitusdirektor Mati Kõpper ütles, et niisuguse keerulise ja suure projekti puhul on loomulik, et osalejaid pole palju. "Tuleb arvestada hinnatõusu ja kõikvõimalike riskidega," märkis ta. "Ei usu, et ehitajad pakkumisega üle pingutaksid - kes ikka tahab oma projekti niisama põhja lasta," tõdes ta.
Skanska juhatuse esimees Jaanus Otsa soovitas süveneda riigi üldisesse haldussuutlikkusesse. "On loogiline, et ühe ehitusprojekti maksumus pole sama, mis kolme aasta eest," märkis ta.
Autor: Airi Ilisson