Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Bussijuhtide põud täna tunda
Ka teised bussifirmad tunnistavad, et praeguse palgataseme juures on raske bussijuhte tööle meelitada.
Tallinna Autobussikoondises (TAK) on tööl 575 bussijuhti. Suviste sõiduplaanide normaalseks teenindamiseks on puudu üle 20 bussijuhi. Olukord muutub veel keerulisemaks septembris, kui sügiseste sõiduplaanide kehtestamisega lisanduvad liinidele täiendavad sõidukid. Siis läheb vaja lisaks veel 20 bussijuhti.
Juhtide probleemi süvendab asjaolu, et teenindatakse täiendavalt ka trammiasendusliini nr 52, millega on kuni oktoobrini iga päev hõlmatud 20 bussijuhti ja 10 bussi.
"Euroopa Liit on alates maist tööjõu jaoks piirid avanud ja teiste elualade kõrval on tööjõu puudus jõudnud ka transporti. Meiegi bussijuhtide arv on selle aasta jooksul tasapisi vähenenud, eriti alates maikuust, ja oleme raskustes," sõnas TAKi juhatuse liige Hugo Linholm. "Samas paljud, kes tulevad lahkumismõtetest rääkima, ei soovigi välismaale minna. Minnakse lihtsalt veoautojuhiks, väga sageli ka ehitusele, kus töö on vähem pingeline ja palk suurem," lisas ta.
Esmakordselt teeb TAK värbamiskampaaniat Eesti maakondades, esimese nädalaga on tulnud tööle kolm meest - Saaremaalt ja Ida-Virumaalt. Väljastpoolt Tallinna tulnutele pakutakse ühiselamukohta ning kellel pole juhiluba, siis ka selle tegemise kursused maksab TAK pärast aastast töötamist välja.
TAKi andmetel on bussijuhi brutopalk normtundide korral 8300 krooni, koos ületundidega võib teenida kuni 11 000 krooni kuus. Jaanuaris tõusis palk 10 protsenti, mais 5 protsenti ning lisaks otsitakse võimalusi, et 2007. aasta jaanuariks kokku lepitud 10protsendine palgatõus tuua 2006. aasta teise poolde. Kollektiivlepingu järgi tõuseb bussijuhtide palk 2007. aasta juulist veel 6 protsenti.
"Meil on sama lugu, kohe oleks 6-10 bussijuhti vaja," tunnistab MRP Linna Liinide juhataja Rein Vinni. "Oleme ka otsinud bussijuhte väljastpoolt Tallinna, kuid kuna Tallinna liiklus on nii närvesööv ning kui kliendid ka veel pahasti ütlevad, siis osa mehi ei pea lihtsalt pingele vastu."
Ka MRP Linna Liinid on sel aastal kahel korral palkasid tõstnud, palgatase on sama mis TAKil. Küsimusele, kas peaks palkasid veelgi tõstma, vastas Vinni, et ei saa tõsta, kuna Tallinnal pole raha.
"Selle raha eest, mida suudame pakkuda, on raske bussijuhte leida," ütles GoBus ASi juhatuse esimees Aivo Pärn. Tema sõnul veetakse ületundide arvel septembrini välja, kuid siis läheb asi väga pingeliseks. "Oleme oma kulud kokku tõmmanud, palgatõus sõltub dotatsioonide suurendamisest, kuid tellija arvates teeme me nalja," lisas ta.
"Bussijuhtide keskmine vanus on 56 aastat, noori peale ei tule, sest autojuhid teenivad juba Eesti-sisestel vedudel 15 000-16 000 krooni kätte," sõnas Pärn.