Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Enimex võitleb lennuametiga
Enimex tellis Inglismaalt kaks rendilennukit, millega loodab peatselt lendama hakata. Eile õhtupoole jõudis esimene British Aerospace'ilt renditud lennuk kohale.
Enimexi nõukogu liikmed Anatoli Kopijevski ja Gennadi Lazurin ning juhatuse liige Vjatcheslav Zassijenko ja peadirektor Andrei Kislõi istusid eile süngete nägudega Pae tänava peakontoris koosolekuteruumi laua ümber.
Möödunud nädalal tuli 110 firma töötajast ligi pooled palgata puhkusele saata, sest lennuamet on viimase aasta vältel iga hinna eest pidurdanud firma tööd, kirjeldavad juhid ja omanikud üksteise võidu.
Kislõi sõnul on Enimex alates tänavu 14. märtsist kandnud 3-5 miljonit dollarit (38-63 mln kr) kahju. Siis peatas lennuamet reisijateveo loa Soome lennuameti keelu alusel Soder Aviationile, kes plaanis Enimexi AN-72 lennukiga teha tšarterlennu Helsingist Põhja-Soome Kittilässe.
Keskmine kahju, 60 000 eurot (936 000 kr) nädalas, kulub ainuüksi lennukite teenindamisele ja täitmata jäetud lepingutest tulenevate trahvide katmisele. Näiteks ÜRO-le tuleb iga päev lennuki pealt maksta 3000 eurot (46 800 kr) trahvi, mis teeb kahe lennuki eest 42 000 eurot (655 200 kr) nädalas. "Saamata jäänud tulu on oluliselt suurem," tõdeb Kislõi.
19. juuni kohtumisel lubasid majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi ja lennuameti esindajad Enimexile, et firma tegevus saab jätkuda vähemalt seni, kui Eestisse jõuavad kaks British Aerospace'ilt renditud lennukit. Kislõi sõnul oli möödunudnädalane sertifikaadi peatamine otsene jala taha panek, sest lubadust arvestades telliti lennukid ära.
Enimexil on lennukite jaoks koolitatud kaheksa pilooti ning sel nädalal algas Inglismaa spetsialistide käe all 14 tehniku koolitus.
Lennuameti peadirektori asetäitja Rein Porro kinnitab, et kinnipanemise otsus tehti juba ammu. "Andsime Enimexile hooldusnõuete täitmiseks niigi lubatust rohkem aega ning firma töö seiskamine oli hädavajalik," sõnas ta.
Porro sõnul ei saa uute lennukite sõidukõlblikkuse üle otsustada enne, kui need on kontrollitud. "See kõik võtab aega," lisas ta.
Möödunud nädalal peatas lennuamet lennuettevõtja sertifikaadi kuni puuduste kõrvaldamiseni. Enimexi esindaja, vandeadvokaat Kalev Bachmanni sõnul vaidlustas firma lennuameti otsused nädala lõpul.
Enimexi omanikud on veendunud, et tegu on riigi kiusamisega.
"Lennuamet heidab meile ette vanu rikkumisi, samas kui lennutundide arv on aasta-aastalt oluliselt kasvanud, aga meie rendilennukitega pole õnnetusi olnud alates 2003. aastast," nentis Enimexi juhatuse liige Vjatcheslav Zassijenko.
"Teistes riikides aitab riik firmade tegevusele nõu ja jõuga kaasa, kuid meie lennuamet toimib karistusvahendina," lisas nõukogu liige Anatoli Kopijevski. "Oleme viimasel kolmel aastal moderniseerimisse investeerinud 38 miljonit krooni ning andnud lennuametile kõik vastused ja hooldusega nõutud parandused, aga vastus on üks: neid see ei rahulda. Ei saa aru, miks tahab riik nii kergekäeliselt loobuda 15 miljonist kroonist, mida igal aastal maksudena maksame?
Autor: Airi Ilisson